언론사부설 평생교육기관의 변천과정에 대한 탐색적 연구
An Exploratory Study on the Transition Process of Lifelong Education institutes affiliated with media companies
- 주제(키워드) 평생교육 , 언론사부설 평생교육원 , 변천과정 , 평생교육기관 , lifelong education , Press-related Lifelong Education Institutions , Transition Process
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055441
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 2009년부터 2013년까지 최근 5년간 언론사부설 평생교육기관의 수가 급격하게 증가한 현상에 대한 원인을 분석하고, 이런 현상이 시사하는 바가 무엇인지 알아보는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 세 가지의 연구문제를 선정하였다. 첫째, 2009년 이후 언론사부설 평생교육기관의 수가 급격하게 증가한 원인은 무엇인가? 둘째, 언론사부설 평생교육기관 운영 프로그램의 특징은 무엇인가? 셋째, 언론사부설 평생교육기관이 현재 당면하고 있는 문제와 언론사가 운영하는 교육기관으로서의 과제는 무엇인가? 연구방법으로는 한국교육개발원에서 발행한 평생교육백서(1997년 ~ 2013년)와 평생교육통계자료(2007년 ~ 2013년)를 통한 언론사부설 평생교육 기관의 설립, 변천과정, 기관현황, 운영 프로그램 등의 자료 수집을 통한 이론적 연구를 진행하였다. 그리고 서울시교육청에 등록된 170개 언론사부설 평생교육기관에 대한 실태를 조사하였으며, 유형별 대표 언론사부설 평생교육기관 (MBC아카데미, 한겨레교육문화센터, 오마이스쿨, 한국HRD강동평생교육원)의 기관 운영자와 기관장을 대상으로 심층면담을 통한 실증적 연구를 진행하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2009년부터 최근 5년간 언론사부설 평생교육기관만 유독 큰 폭으로 증가한 원인은 정부에서 지원하는 직업능력개발훈련사업의 영향이 컸다. 2008년 금융위기와 더불어 실업자를 대상으로 하는 직업능력개발계좌제의 본격적인 시행으로 훈련기관에 대한 정부지원금 증가되었고, 이를 운영하고자 하는 교육기관의 수요도 증가하게 되었다. 훈련 과정을 운영하기위해서는 근로자직업능력개발법에서 정한 자격을 갖춘 시설로 인가를 받아야 하는데, 여러 유형의 기관 중 까다로운 설립요건을 충족시키기 가장 용이했던 언론사부설 평생교육기관으로 교육기관 설립 수요가 몰린 것이다. 둘째, 언론사부설 평생교육기관이 운영하는 프로그램의 특징을 한 마디로 정리하자면 ‘직업능력개발훈련과정의 점령’이라고 할 수 있다. 전체 언론사부설 평생교육기관의 72%(703개 중 504개), 서울시 등록 기관의 79%(170개 중 105개)의 기관이 정부지원과정을 운영할 수 있는 직업능력개발훈련 지정기관으로 등록되어 있고 운영 프로그램 역시 직업능력개발훈련을 중심으로 편중되어 있다. 셋째, 언론사부설 평생교육기관은 막강한 네트워크와 인적구성을 바탕으로 타 유형의 기관보다 여러모로 강점을 가지고 있다 할 수 있다. 그러나 언론사 부설기관으로서의 공익성과 기업으로서의 수익추구 사이에서 적절한 균형점을 찾아야만 하는 숙명을 가지고 있다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 결론이 도출되었다. 첫째, 언론사부설 평생교육기관이 지속가능한 발전과 경영을 하기 위해서는 평생교육사업의 특성을 살린 체계적인 경영시스템의 도입이 필요하다. ‘공익성과 수익성 사이의 적정한 균형 유지’ 이는 대부분의 언론사부설 평생교육기관이 공통적으로 안고 있는 과제다. 이 균형이 무너질 때 기관의 생존도 위협받을 수 있다. 따라서 평생교육기관의 특성에 맞춘 체계적인 경영시스템 도입과 사업전략이 필요하다. 둘째, 자사의 강점을 살린 차별화된 교육프로그램을 개발하는 것과 함께 매체와의 유기적인 연계를 통한 사업 운영이 필요하다. 각 언론사의 설립목적과 정체성에 맞는, 자사가 가장 잘 할 수 있는 콘텐츠 개발을 통해 프로그램들을 특화하고, 매체가 가지고 있는 인적, 물적 자산과의 시너지를 발휘할 때, 날로 치열해지는 경쟁 속에 우위를 차지할 수 있을 것이다.
more초록/요약
The objective of this study is to analyze reasons for the phenomenon of increased number of lifelong education institutes affiliated with media companies during recent 5 years from 2009 to 2013 and to find out what this phenomenon implies. To achieve the purpose of the study, 3 research questions were selected as follows: First, what are the reasons of the rapidly increasing number of lifelong education institutes affiliated with media companies after 2009? Second, what are the characteristics of operating programs in lifelong education institutes affiliated with media companies? Third, What are the problems those lifelong education institutes affiliated with media companies are facing and what are the urgent problems as education institutes run by media companies? This study used theoretical research through data collection such as establishment, transition process, present condition of institutes, and operating programs using the statistical material of lifelong education(2007~2013), and a white paper of lifelong education(1997~2013). This study also conducted an examination on an actual condition of 170 lifelong education institutes affiliated with media companies registered on Seoul Metropolitan office of education. This study also conducted an empirical study using a depth interview method oriented to operators and presidents of lifelong education institutes affiliated with major media companies by types (MBC Academy, Hangyore education-culture center, Ohmyschool, and Hankook HRD institute of lifelong education, Kangdong). The results of this study were as follows: First, the reason for a rapidly increasing number of lifelong education institute affiliated with media companies only in recent 5 years was mainly influenced by the training business of occupation ability development supported by the government. The government increased its support fund for education institutes by actively operating the account system of occupation ability development oriented to the unemployed along with the economic crisis in 2008, and naturally it led to increased demand by the institutes. It is very hard to get approval from the government with facilities qualified by the law of workers' vocational ability development to run these institutes, but media companies have easiest conditions to meet the condition, which resulted in an increased number of the institutes with higher demands. Second, to sum up the characteristics of the programs run by lifelong education institutes affiliated with media companies can be 'the capture of vocational ability development training process'. 72%(504 out of 703 institutes) of total lifelong education institutes affiliated with media companies, and 79%(105 out of 170) of registered by Seoul metropolitan office of education are registered as designated institutes of vocational ability development training and operating programs are also concentrated on vocational ability development training. Third, these lifelong education institutes affiliated with media companies can be said to have various strengths based on strong network and human resource construction comparing to other types of institutes. But there's a fate to find proper equilibrium point between the public benefits as the institutes affiliated with media companies and profitability as business companies. The conclusion of this study is as follows: First, the systematic management system with the characteristics of lifelong education business needs to be introduced for sustainable development and management of lifelong education institutes affiliated with media companies. 'Maintaining the equilibrium between public benefits and profitability' is the common subject for most of lifelong education institutes affiliated with media companies. The break of the equilibrium can threaten the survival of institutes. Accordingly it is needed to introduce systematic management system and business strategy fit for the characteristics of lifelong education institutes. Second, a business operation is needed through an organic relation with media as well as developing differentiated education programs utilizing the strength of each company's. It will be possible to hold dominant in a daily increasing competition when each media company can specialize programs through developing contents which meet the foundation objective and identification and which the company can do best and when the company can display the synergy effect with human and material resources of the company.
more

