평생교육 시각에서 본 비서교육의 현황과 과제 : 직무만족을 중심으로
Status and Challenge of Secretary Education from the Lifelong Education Perspective : A Focus on Job Satisfaction
- 주제(키워드) 도움말 비서교육 , 평생교육 , 직무만족
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김녕
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054090
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 소수의 인원으로 구성되어 평생교육과 기업교육의 소외집단으로 비춰지고 있는 비서들의 교육요구를 통하여 비서교육의 현황과 앞으로의 과제에 대해 연구하고자 시작되었다. 비서들의 교육은 대부분 대학부설 평생교육기관과 사설전문교육기관에 의한 단발적 교육이 대부분이었으며, 그들이 현업에서 활용가능하거나 교육적 성과가 있었는지에 대해서는 관련 연구를 찾아보기 힘들었다. 소수의 기관에서 비서의 교육을 담당하고 있는 시점에서, 현직 비서들의 제대로 된 교육요구분석을 통해 현실에 맞는 다양한 교육프로그램이 제공되어야 할 필요가 있다. 또한, 적재적소에 맞는 교육 프로그램의 설계, 개발, 실행과 정확한 평가도 이루어짐으로써, 비서직군의 다양하고 효율성 있는 교육프로그램의 개발 및 사용에 도움이 되어야 할 것이다. 본 연구의 분석결과를 바탕으로 아래와 같은 결론을 제시하고자 한다. 첫째, 한 기업의 대표 혹은 상사의 원활한 업무 수행을 위해 보이지 않는 곳에서 묵묵히 그들을 보좌하는 비서들의 경우 직무만족 및 전문성개발, 경력개발을 위한 지속적인 비서교육의 필요성이 대두된다. 그 교육은 회사에서 주관하거나 비서대표기관의 단발성 교육 외에 비서의 개인적인 관심과 특성에 따른 평생교육프로그램으로써 지속성과 다양성의 기회가 제공되어야 한다. 이를 위해서는 비서교육기관 간의 연계나 평생교육기관과의 시설 및 프로그램의 연계를 통해 상호 협력적이고 상생적인 교육 네트워크 활성화가 필요하다. 둘째, 비서교육에 대한 참여나 교육프로그램의 발전은 비서직의 전문성 인식을 제고하여 비서교육의 필요성을 느끼게 하고, 비서직군의 전문성을 개발하는 수단으로 활용되어야 한다. 직무만족을 위해서나 업무전문화를 위해서나 누구에게나 교육이 필요하기에, 비서들이 비서교육을 선호하는 이유를 분석하여 교육을 지속적으로 발전시켜야한다. 셋째, 비서의 교육요구 분석은 비서들을 위한 프로그램 개발 및 발전에 유의미한 시사점을 도출해 내는 과정이다. 비서직군 종사자들의 교육프로그램 요구분석이 현실적으로 이루어져 비서교육에 대한 다각적 요구가 분석틀을 사용하여 각종 교육 프로그램에 적절히 반영되도록 해야 한다. 넷째, 비서직군 업무현장의 특수성 등을 감안하여 기관의 특성, 교육대상의 특성과 근무여건 등을 고려한 차별화 된 교육 시스템 마련이 필요하다. 또한, 비서들의 다양한 학습의 기회제공을 위해 온라인 시스템 활용, 대체인력활용, 휴가활용, 주말시간활용 등 평생교육 및 비서교육 활성화를 위한 제도적 뒷받침도 필요하다. 비서들의 인구통계학적 특성에 맞춘 요구분석으로 프로그램의 질뿐만 아니라 그 프로그램을 현실적으로 이수할 수 있는 외적인 부분까지 프로그램 요구분석에 반영되어야 한다. 다섯째, 비서들의 사기 고양과 업무의 효율성을 위해 개인적인 관심영역을 포함한 학습경험을 인정하는 제도 등을 마련하여 승진 등에 가산점을 부과 하는 등, 실질적이고 제도적인 장치인 사후 관리 시스템이 필요하다. 특히, 평생교육 시각에서 비서직군에게 계속교육은 왜 필요하며, 비서교육이 비서의 고용형태 안정과 직무만족에도 얼마나 도움이 되고 있는지 알아보았다. 또한 현장에서 필요로 하는 실질적이고 활용 가능 한 교육요구는 어떠하며, 그 외의 다양한 직무만족 요소와 장애요인에 대해 연구하였다. 비서직군의 전문성 향상을 도울 수 있는 실용적인 교육 프로그램의 개발과 활용에 도움이 되길 바라며, 비서직군의 교육 활성화와 기업에서의 비서직 전문성 계발에 도움을 주는 연구라는데 본 연구의 의의를 둔다. 주요어 : 평생교육, 계속교육, 비서교육, 재교육, 기업교육, 비서, 교육프로그램, 직무만족.
more초록/요약 도움말
This paper explores the status and future challenges of secretary education by looking at the education demand of the secretaries who are viewed as few and marginalized with regard to lifelong education and corporate education. The only options that meet the growing needs for secretary education and training are the courses, mostly sporadic in nature, offered at lifelong education centers at universities or private training centers. It was not easy to find any studies that reviewed if these courses were practical or had any educational outcome. It is crucial that there are various programs that reflect the practical needs based on the demand analysis. These programs should also be designed, developed, implemented and assessed accordingly to further develop more efficient and diversified programs for secretaries. For this, the paper considered the current situation for the secretaries and executive assistants, status of the continuing education and relevant programs that are offered, and the future challenges. The paper also examined what kind of practical education and relevant programs can be utilized and are needed by the secretaries in the field, and what kind of factors there are that lead to job satisfaction or obstacles. Based on the analysis in this paper, the following conclusions have been drawn: First, secretaries assist corporate executives and the management to facilitate workflow and business. Considering the nature of the job, there is a growing need for continued secretary education and training to ensure their job satisfaction, expertise development and career development. The opportunity for continuing and diverse education should be provided, not only as the courses provided by their workplace or offered independently by their representing organization, but also as the lifelong programs that reflect the interest and characteristics of the secretaries. For this to happen, it is essential to work with the secretary training organizations or lifelong education centers to build up the education network that is collaborative and symbiotic in nature. Second, the participation in secretary education and development of the programs should be able to heighten the awareness of the professional nature of the job, thus emphasize the necessity of the education, and serve as a chance to develop the expertise of the profession. Education is needed for all jobs for job satisfaction and specialization, and it is vital to analyze why secretaries need and prefer their career training and build on it continuously. Third, the analysis of the demand of the secretaries for education and training is a process that will lead to the significant development and advancement of the relevant programs. The demand analysis should incorporate the practical and realistic input from those working in the field, to identify multi-faceted demands for the training with the relevant analytical tools and to design the programs to the maximum effect. Fourth, there is a need for a distinctive education and training system that considers the factors such as the nature of the institutions, participants and working conditions, due to the very nature of the job. It is also critical to provide the institutional support and offer various opportunities of learning by taking full advantage of the online system, replacement worker, off-days and weekends, so as to help develop the lifelong education and programs for secretaries. The demand analysis should reflect the special demographic factors to ensure the quality of the programs and to make it practically feasible for the secretaries to complete the courses. Fifth, the practical and institutional follow-up system is needed to boost the morale and work efficiency. It may be done by implementing the extra credit system for career promotion and accreditation of the learning experiences, which also include learning for personal interest. This study paid particular attention to why secretaries and executive assistants require continuing education from the perspective of lifelong education, and how secretary education and training contributes to the job security, career development and job satisfaction. The paper also examined what kind of practical and helpful courses are needed in the field by the secretaries, and what kind of factors there are that lead to job satisfaction or obstacles. It is hoped that this study will be helpful to developing the practical education programs that promote the expertise of the profession, as well as to boosting secretary education and encouraging the corporate programs for secretary training. Keyword: Lifelong education, continuing education, secretary education, refresher course, corporate education, secretary, education program, job satisfaction
more

