검색 상세

성격5요인과 소진과의 관계에서 스트레스 대처방식으 조절효과 : 중등교사를 대상으로

초록/요약 도움말

본 연구는 중등교사의 성격 5요인과 심리적 소진과의 관계에서 스트레스 대처방식이 조절효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이것을 알아보기 위해 경기도의 고양시, 부천시, 안양시에서 근무하는 중학교, 고등학교 교사들을 대상으로 세 가지 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 총 168부의 설문지를 자료를 분석에 활용하여 위계적 회귀분석으로 조절효과를 검증하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성격 5요인의 신경증이 높을수록 중등교사들이 경험하는 심리적 소진의 수준은 높아진다. 둘째, 외향성, 개방성, 친화성, 성실성은 낮을수록, 중등교사가 경험하는 심리적 소진의 수준이 높아진다. 셋째, 신경증은 소극적, 적극적 대처방식 모두 상관관계를 나타내지 않았다. 넷째, 외향성, 개방성, 친화성, 성실성은 적극적 대처방식과 정적 상관관계를 나타내었으나 외향성에서만 심리적 소진에서 적극적 대처 방식이 조절 효과를 나타내었다.

more

초록/요약 도움말

The purpose of this study was to investigate how Big Five personality factors are related to burnout of the secondary school teachers and whether coping has moderating effect on the relation between Big Five personality factors and burnout of the secondary school teachers. A survey consisting of three kinds of questionnaires –IPIP, The Ways of Coping Checklist, and MBI, was conducted on 183 secondary school (middle school and high school) teachers working in Goyang, Bucheon, and Anyang City, Gyeonggi Province. students of two science high schools and one science academy located in Seoul. After excluding survey data with errors, 183 data were totally used to analyze the moderating effect of coping on the relation between Big Five personality factors and burnout utilizing hierarchical regression analysis. The results of this study can be summed up as follows. First, it was discovered that the higher Neuroticism is, the higher level of burnout teachers can experience. Second, the lower Extraversion, Openness, Agreeableness, and Conscientiousness are, the higher level of burnout teachers can experience. Third, Neuroticism was found to have relation to neither of the coping styles, Active Coping and Passive Coping and the rest are found to have positive association with Active Coping. Fourth, only on the relation between Extraversion and burnout, Active Coping had moderating effect.

more