검색 상세

원어민 영어 교사의 협동수업 효율성 및 개선 방안에 관한 연구: 중학교 영어수업을 대상으로 : -서울지역 중학교를 중심으로-

A study on an efficiency of co-teaching with native English teachers and improvement in middle school English classroom: in Seoul Province

초록/요약 도움말

국제화 시대 세계시민으로서의 삶을 살기 위해 영어 의사소통 필요성이 증가하면서 국가의 경쟁력의 기반이 되어 오고 그중 하나가 원어민 교사를 확대 배치하여 영어교육 활성화로 의사소통 능력을 향상시키는 것이다. 본 연구의 목적은 공교육에 많이 투자한 원어민 교사 협력수업의 효율성과 성공적인 협력수업이 되기 위한 방안을 모색하여 양적인 팽창만이 아닌 질적인 영어 의사소통 능력을 향상 시키는 것이다. 연구를 위하여 협동수업을 실시하고 있는 한국인 교사, 원어민 교사, 학생으로부터 수업을 받고 있는 학생을 상대로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 원어민 교사를 활용한 수업에서 수준에 맞게 나누지 않고 혼합 수준보다는 상․하 수준에 적합하게 맞춘 반 편성이 효율적이라는 결과가 나타났다. 둘째, 원어민 교사를 활용한 수업에서 영어 학습에 도움이 되는 영역으로 가장 높은 비율을 차지한 것은 말하기 영역이 가장 높게 나타났고 듣기 순이었다. 셋째, 원어민 교사의 협동수업에서 현 수업 형태는 원어민 교사가 주요한 역할을 하고 한국인 교사가 도와주는 형태를 취하고 있었으나 학생들이 원하는 수업을 한국인 교사와 원어민 교사의 협동수업을 원하였다. 넷째, 원어민 교사의 협동 수업 효과를 위해서는 수업 시간을 늘려야 할 필요성을 알 수 있었다. 설문 결과를 바탕으로 살펴보면, 원어민 교사를 활용한 수업의 효율성을 높이기 위해서는 수준별 반 편성을 실시하고 보충수업과 심화수업 과정을 실시하는 방안이 효과적이라고 생각한다. 발전할 수 있는 협동수업을 위해서 우수한 원어민과 한국인 교사의 수업을 공개하는 협동수업실연 대회를 실시하여 혜택을 주어야 한다. 또한, 읽기와 쓰기 능력에 대한 효과는 적은 것으로 나타나 원어민 수업 시간에 쓰는 활동을 더 늘리거나 영어독해 시간에 읽기 및 발음 활동을 신장시켜야 한다. 이와 함께 원어민 교사가 학교에 잘 적응해 나갈 수 있도록 동료교사들이 관심을 가져주고 능력이 뛰어난 원어민 교사를 우대하여 양질의 영어수업이 가능하도록 추진되어야 할 것이다.

more

초록/요약 도움말

The purpose of this study is to analyze the team teaching with Korean English Teacher(KET) and Native English Teacher(NET)and find out the effective ways to enhance the students' communicative competence. This study focuses on 1) What is a more effective differentiated learning and how should we identify the teaching according to students' level? 2) What kinds of language skills are improved from NET instructions? 3) What kind of teaching type in team teaching is more effective in NET class? The study was conducted by employing questionnaires from Korean English Teacher(KET), Native English Teacher(NET), and the students who have been taught by NET. The results are as follows: First, the differentiated class was more efficient than the regular class in NET class. The results showed that the differentiated learning with a NET would help lower level students to participate in class. However, the students in this research were divided solely by their level of academic achievement, not by any other individual factors. Second, learning from NET have improved some of four skills, especially speaking and listening abilities. However, the effect on reading and writing skill was small. Third, the cooperative team-teaching was more effective in NET class. However, the results indicated that team-teaching was almost the form of NET solo teaching and KET helped students to understand the NET and controlled student behavior. Fourth, the effect on team-teaching is to increase the deepening-supplementary differentiated learning. To enhance the connection of the class, the course of deepening and supplement in class is to balance at a higher level and intermediate level. The results of this study suggest that team teaching with a NET is best achieved in a differentiated class. Also, there is a need to consider responsible roles of KET and NET needed to consider responsible roles of KET and NET in order to utilize the advantages both KET and NET in the class.

more