과학고 학생이 지각한 부모 양육태도가 주관적 안녕감에 미치는 영향: 학업적 자기효능감과 교우관계의 매개효과
The Influence of Parents’ Rearing Attitude Perceived by Science High School Students on Subjective Well-being : Mediating Effect of Academic Self-efficacy and Peer Relationships
- 주제(키워드) 도움말 주관적 안녕감 , 부모 양육태도 , 학업적 자기효능감 , 교우관계
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052670
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 부모 양육태도가 주관적 안녕감에 직접적으로 영향을 미치며, 교우관계와 학업적 자기효능감이 부모 양육태도가 주관적 안녕감에 영향을 미치는 과정을 매개하는지 알아보고자 하였다. 이것을 알아보기 위해 서울시에 소재하는 2개의 과학고등학교와 과학영재학교 1, 2, 3학년 학생을 대상으로 네 가지 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 995부의 설문지 중 930부의 자료를 분석에 활용하여 경로 분석 모형을 검증하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모 양육태도는 주관적 안녕감에 직접적으로 정적 영향을 미쳤다. 둘째, 부모의 양육태도는 교우관계와 학업적 자기효능감에 직접적으로 정적 영향을 미쳤다. 셋째, 교우관계와 학업적 자기효능감은 주관적 안녕감에 직접적으로 정적 영향을 미쳤다. 넷째, 부모 양육태도는 교우관계와 학업적 자기효능감을 통해 주관적 안녕감에 간접적으로 정적 영향을 미쳤다. 이러한 연구 결과는 주관적 안녕감이 낮은 학생들의 상담 장면에서 활용할 수 있는 치료적 개입의 방향을 제시해 준다. 본 연구 결과에 따르면, 주관적 안녕감이 낮은 학생들을 상담할 때 먼저 부모의 양육태도를 다루는 것이 효과적이다. 그리고 교우관계 형성 프로그램을 사용하고 학업적 자기효능감을 개선할 수 있도록 돕는다면 과학고 학생의 주관적 안녕감을 높일 수 있을 것이다. 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구 방향에 대한 논의도 포함하였다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this study was to investigate whether parental child rearing attitudes directly affected the subjective well-being of students, and whether this process was mediated by peer relationships and academic self-efficacy. A survey, which consisted of four questionnaires selected in accordance to the purpose of this study, was conducted on 995 students of two science high schools and one science academy located in Seoul. A total of 930 data, after excluding survey data with errors, was used for the final analysis utilizing the path analysis model. The results of this study can be summed up as follows. First, it was discovered that the child rearing attitude of parents had a direct effect on the subjective well-being of their children. Second, the parental child rearing attitude had a direct static effect on the peer relationships and academic self-efficacy of a student. Third, the peer relationships and academic self-efficacy of a student had a direct static effect on his or her subjective well being. Fourth, the parental child rearing attitude had an indirect static effect on the subjective well-being of a student, through the mediation of peer relationships and his or her academic self-efficacy. These results suggest therapeutic interventions that can apply to counseling practice for students with a low sense of subjective well-being. According to the findings of this study, it is effective to first deal with the child rearing attitude of the parents when counseling students with a low sense of subjective well-being. It will also be effective in raising the subjective well-being of students if programs geared towards improving peer relationships are implemented and help is given to raise their academic self-efficacies. Limitations of the study and suggestions for further studies are included.
more

