자기주도적 학습 기반 프로그램의 자기주도성 평가 및 유형화 연구 : 초등 영어 사교육 프로그램을 중심으로
- Subject 자기주도학습 , 자기주도성 , 자기주도 학습력 , 자기주도 학습프로그램
- Publisher 서강대학교 교육대학원
- Adviser 이예경
- Issued 2013
- Awarded 2013. 2
- Thesis degree 석사
- Major 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- URI entity http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049584
- Language 한국어
- Rights 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
Abstract
본 연구는 자기주도적인 학습프로그램의 자기주도성을 검증하고 자기주도 학습 유형을 분석하고자 하는 것이다. 선행연구의 분석을 통해 자기주도성 측정도구를 개발하여 자기주도학습을 기치로 하는 초등학생을 대상으로 하는 32개 사교육 프로그램들의 자기주도성을 비교하고 자기주도학습 유형을 도출하였다. 그 결과, 전체 프로그램의 자기주도성은 낮은 것으로 파악되었다. 자기주도 학습프로그램은 완전학습형, 개별맞춤형, 코칭관리형, 평가대비형, 학습습관형성형의 5개 유형으로 구분할 수 있었다. 학습자에게 다양한 학습 형태와 자료를 제공하는 완전학습형은 해당 프로그램은 적었으나 비교적 자기주도적이었던 반면 이를 제외한 프로그램은 자기주도성이 낮았다. 대상 프로그램의 과반이 학습자의 자기주도적 학습을 위한 기초적인 습관형성을 위한 기제들로 구성된 학습습관형성형에 해당되었다.
moreAbstract
This study assessed 32 private self-directed learning programs for elementary students to analyze their self-directedness and self-directed learning program types. For this, the researcher investigated former studies about self-directed learning and developed a self-directedness scale to evaluate the learning programs. After assessing the programs with the scale, results indicate that most of the programs were low in their self-directedness. The programs were classified into 5 different types by their self-directed learning program styles. The programs in total learning type that leads the learners to complete learning by providing various ways of learning and materials were relatively self-directed, whereas few in their number. However, programs in other types had low self-directedness and more than half of the programs came under habit formation type that are more focused on the habit formation of learners’ self-directed learning.
more

