검색 상세

학교체육수업 시 안전사고 예방을 위한 실태 및 인식도 조사

A Study on the Understanding of the Effective Safety Education Methods for Physical Education

초록/요약

본 연구는 매년 증가하는 학교체육의 안전사고 발생률과 그에 따른 학교 체육의 위축현상을 알아보고 효율적인 안전교육 방안을 모색하고자 한다. 연구의 대상으로는 서울ㆍ경기지역 소재하고 있는 교사 152명을 대상으로 하였으며, 자료처리 방법으로는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 통계분석을 실시하였다. 첫째, 영역에 대한 신뢰도 검사를 실시하여 문항간의 신뢰도를 측정하여 예측가능성, 정확성 등을 살펴보았다. 둘째, 체육수업 시 안전교육 현황을 살펴보기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였다. 셋째, 일반적 사항중 성별, 나이, 교직근무별에 따른 체육수업 안전교육 실시형태, 안전교육 실시 현황에 대해 살펴보기 위하여 교차분석(cross-tabulation analysis)을 실시하였다. 넷째, 체육수업 시 안전사고에 대한 인식 문항별 평균값과 표준편차를 살펴보기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA) 및 사후검증을 실시하였다. 연구과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 중 안전사고 발생 경험이 있는 교사가 사고경험이 없는 교사보다 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 안전사고 발생 종목으로는 축구, 농구, 야구, 뜀틀, 배구, 체조, 철봉, 육상, 평행봉, 골프 순으로 많이 발생하는 것으로 나타났다. 성별에 따른 교사의 사고 발생 종목으로는 유의한 차이가 있었으며, 나이대별, 교직 근무기간으로는 유의한 차이가 없었다. 셋째, 많은 교사들이 안전교육의 중요성을 느끼고 있지만 대다수의 교사들이 ‘매 수업마다 실시하지 않는 것’으로 나타났으며, 그 가장 큰 이유로는 실기 수업시간의 부족으로 나타났다. 넷째, 체육수업시 안전교육의 형태로는 사고사례 교육 그리고 강의식 교육 순으로 나타났다. 대부분의 교사들이 수업 초반부에 안전교육을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 많은 교사들이 안전사고 발생 위험 때문에 실기종목을 수정한 경험이 있다고 응답 하였으며, 나이와 성별, 교직근무기간과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 이러한 연구를 통하여 학교체육의 안전사고가 일반적 특성과 요인에 따라 안전사고에 대한 인식이 유의한 차이가 있음을 발견할 수 있었다.

more

초록/요약

A study on the understanding of the effective safety education methods for physical education by checking the incidence rate of accidents that increase every year in physical education classes and decreasing physical education in Korea. The targets of this study are 152 school teachers in Seoul and Kyung-gi. For the manner of data processing, I conducted statistical analysis with SPSS 18.0. First, I examined the predictability and accuracy by measuring the reliability of questions. Second, I did the frequency analysis to observe the present condition of safety education during physical education classes. Third, I did the cross-tabulation analysis to observe the methods and present conditions of safety education in physical education classes. Fourth, to observe the average value and standard deviation of the questions about the realization of safety accident during physical education class, I did one-way ANOVA and posteriori test. The results that came out through this study are as follows: First, schoolteachers who had experienced accidents were higher than those who hadn't. Second, the incidence of accidents was highest in soccer, followed by basketball, baseball, vaulting, volleyball, gymnastics, horizontal bar, athletics, parallel bars, and golf. There was meaningful difference in sports in which teachers experienced accident according their gender. And there wasn't meaningful difference in sports according their age, or period of work. Third, many school teacher felt the importance of safety education, but many of them are not doing safety education in every class, and the biggest reason is the lack of practical classes. Fourth, the methods of safety education during physical education class are shown: case education and instructor-led education. Most of the schoolteachers indicated that they do safety education in the first session of their classes. Fifth, many schoolteachers responded that they have experienced making adjustments to their classes because of the danger of accident occurrence. There wasn't any meaningful difference according to their gender and period of work. I discovered that the accidents during school physical education has a meaningful difference in the realization of accident according to general characteristics and factors.

more