학교평생교육의 문제점 및 활성화 방안에 관한 연구 : 인천광역시 초등학교 학부모와 교사의 인식을 중심으로
A Study on the Problems of and the Ways to Facilitate Lifelong Education In School : Based on recognitions of parents and teachers of elementary schools in Incheon Metropolitan City
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 사회교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046962
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 학교평생교육에 대한 실태 분석을 통해 학교평생교육의 문제점 및 개선방안을 살펴보고, 이에 대한 학부모와 교사의 인식 비교를 바탕으로 학교평생교육의 활성화 방안을 모색하는 데 목적을 두었다. 본 연구를 위해 학교평생교육에 대한 문헌연구를 실시하였으며, 인천지역 초등학교 6개교 학부모와 교사 180명을 대상으로 학교평생교육의 개념 및 필요성, 학교평생교육에 대한 태도와 문제점 및 개선 방안에 대한 설문조사를 실시하였다. SPSS Windows 12.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 자료처리를 하였으며, 신뢰도를 분석하기 위해 Cronbach's 𝛼테스트를 진행하였다. 학부모와 교사의 응답 차이에 대한 유의성 검증을 위해 χ²검증을 실시하였고, 두 집단의 응답 평균 비교를 위해 t-검증 위주로 분석을 실시하였다. 통계적 유의수준은 5%로 하였다. 이상의 연구과정을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교평생교육의 개념에 대한 인식 비교 결과, 교사 집단이 학부모 집단에 비해 높은 점수를 나타났으며, 학교평생교육의 필요성에 대한 인식 비교 결과에서는 학부모 집단이 교사 집단에 비해 높게 나타났다. 학교평생교육에 대한 태도에 있어서는 전반적으로 학부모 집단이 교사 집단에 비해 긍정적인 태도를 보였다. 둘째, 학교평생교육 실태 분석 결과 수강료 부담, 프로그램 다양성 부족, 학교평생교육 및 프로그램에 대한 정보제공과 홍보 부족, 프로그램 운영시간대에 따른 불편, 학교평생교육 관련 법규 미비, 운영 조직의 체계성 부족, 학교-지역사회 연계체제 부족, 담당 인력 부족, 담당교사 업무 부담 및 인센티브 부족, 관련 예산 부족, 탁아시설 및 유아프로그램 운영 부족, 성인 학습자 전용 시설 부족, 교육환경 및 시설 유지 관리의 어려움 등이 문제점으로 나타났다. 이에 대한 학부모와 교사의 인식 비교 결과, 학교평생교육 운영과 관련된 문제점 전반에 대해 교사 집단이 학부모 집단에 비해 높게 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 학교평생교육의 개선 방안으로는 담당교사에 대한 인센티브 제공 및 수업시수 경감, 담당교사에 대한 직무연수 실시, 평생교육 담당부장제 시행, 교사 양성 과정에 평생교육 관련 교육과정 편성 및 이수 의무화, 전문인력 배치, 평생교육 전담 장학사 배치, 교장 자격연수에 평생교육 과목 포함, 일반교사 대상 평생교육 연수 실시, 학교시설 개선, 다양한 강좌 개설, 지역사회 시설과 연계체제 구축, 지역사회 인적 자원 활용, 적절한 수준의 수강료 책정, 융통성 있는 프로그램 시간 운영, 소외계층을 위한 프로그램 구성, 홍보방법 개선, 학부모 특화프로그램 개발, 재정 지원 확충, 관련 법규 정비, 평생교육운영위원회 설치 등이 도출되었으며, 이에 대한 학부모와 교사의 인식 비교 결과, 학교평생교육 운영과 관련된 개선 방안 전반에 대해 학부모 집단이 교사 집단에 비해 높게 인식하는 것으로 나타났다. 넷째, 학교평생교육에 대한 학부모와 교사간의 인식격차를 좁히기 위한 방안으로 학부모, 교사 대상 학교평생교육 합동강좌 실시, 학부모와 교사의 학교평생교육 관련 불만 및 요구사항에 대한 정기적인 조사 실시 등이 요구되며, 그 결과는 적극적으로 학교평생교육 운영에 반영되어야 한다. 또한 학부모와 교사 스스로 학교평생교육에 긍정적으로 참여하려는 마음의 자세가 필요하다. 본 연구의 주요 결과에 비추어 학부모 및 지역주민 대상의 학교평생교육 활성화를 위해 다음과 같은 결론이 도출되었다. 첫째, 학부모와 교사간의 학교평생교육 운영에 대한 인식의 간극을 좁히기 위한 다방면의 노력이 필요하다. 둘째, 학부모와 교사 뿐 아니라 학교장, 교육청 및 지자체 관계자, 교육정책 입안자들에 대한 학교평생교육 인식 전환 및 제고를 위한 연수가 필요하다. 셋째, 학교평생교육 운영과 관련하여 교사들의 업무 경감을 위한 행정적인 노력이 필요하다. 넷째, 충분하고 지속적인 학교평생교육 관련 예산 편성을 통해 안정적으로 학교평생교육 사업이 지속될 수 있도록 해야 한다. 다섯째, 학교평생교육 관련 법규를 정비해야 한다. 여섯째, 학교평생교육 운영 모형이 보다 적극적으로 연구․개발되어야 한다. 일곱째, 학교-교육청-지자체의 관리․협력체제 구축이 시급히 이루어져야 한다.
more초록/요약
This study examines the current problems of and the ways to facilitate lifelong education in school. And, it assumes that the gaps in recognitions between parents and teachers, if any, regarding the lifelong education in school, can be an obstacle to overcome, and tries to explore and analyse the recognition gaps between parents and teachers by using statistical methods. It, then, suggests some ways to narrow the gaps as one of more practical ways to facilitate lifelong education in school. For the study, documentary research was carried out on lifelong education in school, and survey questionnaires--asking concepts and needs of and attitudes toward lifelong education in school, also including personal opinions regarding the current problems of and the ways to improve lifelong education in school--were given out to 180 parents and teachers of 6 elementary schools in Incheon area. The survey data was processed with a statistic package program, SPSS Windows 12.0. And Cronbach's 𝛼 test was employed to analyze the reliability of the data. To identify significance of different answers between parents and teachers, χ² test was used. And, averages of answers of the two groups were compared and analysed mostly by t-test. The statistic significance level was set to 5%. The results of the above research are as follows. First, regarding the concept of lifelong education in school, it was shown that teachers group had higher scores than parents group, and regarding the needs of lifelong education in school, parents group had higher scores than teachers group. In terms of attitudes toward lifelong education in school, parents group was more positive than teachers group. Second, it was revealed that major problems are the burden of tuition, lack of variety in education program, lack of information and PR regarding lifelong education in school and its programs, inconvenience due to program hours, poor regulations related to lifelong education in school, lack of systematic operation, lack of connecting systems between school and local community, lack of related personnel, work burden of and lack of incentives for teachers in charge, lack of related budget, lack of public day-care facilities and programs for children, lack of facilities for adult learners and difficulties in maintaining and managing education environment and facilities, and so on. The recognitions on such problems by parents and teachers were compared, and the result showed that teachers group more deeply recognized the overall problems than parents group did. Third, the ways presented in this study to improve lifelong education in school go as follows: providing incentives and reducing class hours for related teachers, offering training for related teachers, practicing the system having a chief person responsible for lifelong education, including lifelong education curriculum in teachers' college courses, offering lifelong education training for general teachers, improving school facilities, opening various courses, establishing systems connecting school to community facilities, operating program hours in a flexible manner, providing programs for the poor and needy, and so on. It was shown that, parents group recognized the ways to improve lifelong education in school, better than teachers group did. Fourth, this study presented some ways to narrow the recognition gaps between parents and teachers, as follows: offering lectures about lifelong education in school for both parents and teachers, researching on complaints and requests of parents and teachers related to lifelong education in school, utilizing the results and making a difference, and so on. Also, parents and teachers should try to participate more positively in lifelong education in school. Based on major results of this study, the following are presented as some ways to facilitate lifelong education in school for parents and local residents. First, efforts in various aspects should be made to reduce the recognition gaps between parents and teachers regarding lifelong education in school. Second, training and educating programs should be made in order to change and improve recognitions regarding lifelong education in school, especially designed for school principals, related persons in education office and local government offices, education policy makers, as well as parents and teachers. Third, there should be administrative efforts to reduce the administrative burden of teachers working for the operation of lifelong education in school. Fourth, adequate and continuous budgets should be made for lifelong education in school so that lifelong education in school project can be sustained. Fifth, laws and regulations related to lifelong education in school should be modified. Sixth, operation models for lifelong education in school should be actively studied and developed. Seventh, management and cooperation systems should be urgently established among schools, education office in the city, and the local government organizations.
more

