Assignment Models Utilizing TV Dramas
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 채서영
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045395
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
This study explored a practical way of extending the exposure to real-world listening in a Korean high school setting. For this purpose, contemporary American TV dramas were investigated as authentic materials with which to develop homework assignments for individualized listening practice. The primary concerns in developing homework assignments are first, how teachers perceive TV drama-based materials for listening activities and second, how to design a homework model utilizing TV dramas. The first question is of great importance since teachers’ willingness to use TV dramas will provide the foundation of developing supplementary materials based on TV dramas and how to bring them into the Korean classroom. Considering the lack of input for authentic spoken language in the Korean EFL situation, teachers who participated in the research agreed that American TV dramas could compensate for the lack of listening input and homework assignment could be a practical way of stretching the time for exposure to authentic language input beyond the classroom. The second issue of developing a homework model was investigated further. The researcher constructed the big frame at the macro level, employing Bouman (1995) and Field (2001)’s listening instruction models, which characterize the pre-, while, and post listening. At the micro level, Lund (1990)’s taxonomy of listening function was introduced to set more detailed steps under the three-staged frame. At the same time, other pedagogical devices were employed to facilitate the process of listening for students. They include narrow listening, advance organizers and an option for L1 and L2 captions, all of which have been verified as effective by many researchers. This principled model developed by the researcher was applied to a contemporary American TV drama, Smallville to provide teachers with some guideline of how the model can be integrated to real TV dramas. The episode one from Smallville season one was adopted, which dealt with the days before the hero, Clark, became Superman. As a follow-up, the researcher implemented this homework assignment model for middle school students and was able to receive positive feedback from them. This study started from the previously held assumptions that video-based instruction was effective for learners as suggested by Crwaford (2002). By developing a homework model, this study, however, further addressed the way of implementing the video-based listening practice beyond the classroom in a Korean EFL situation where English classes are organized around nationally assigned English textbooks.
more초록/요약
본 연구는 한국의 고등 학생을 대상으로 교과서나 수학 능력 시험 준비용의 듣기가 아닌 영어 국가에서 매일 쓰이는 일상 영어 듣기를 위한 기회를 도모 하고자 하였다. 이를 위하여, 당대의 미국 드라마를 진정성 있는 듣기 자료의 대안으로 삼고, 이를 활용하여 개별화된 듣기 연습을 제공하기 위한 숙제 모형을 개발하고자 하였다. 숙제 모형을 개발하는데 있어서 주요 관심사로서 첫째, 선생님들이 학생들의 영어 듣기 스킬을 향상시키기 위한 듣기 연습용으로써 TV 드라마를 얼마나 효과적인 듣기 자료로 인식하고 있느냐를 알아보고자 하였다. 이에 대한 선생님들의 견해는 교과서 외의 TV 드라마를 이용한 보충자료를 개발하고자 하는 이 연구의 정당성을 부여해 줄 것이라 기대되었고, 이와 동시에 개발된 자료를 교실적 상황에 어떻게 도입할 수 있을 것인가에 대해 실질적 방안을 제공해 줄 것으로 예상되었다. 조사 결과, 선생님들은 한국의 영어 교육 현실이 진정성 있는 언어에 대한 입력이 절대적으로 부족하다는데 인식을 함께 하였고, 이를 위하여 듣기 활동 자료로서의 미국 드라마의 효용성을 인정함과 동시에, 숙제라는 형식을 통하여 교실 상황을 뛰어넘는 자발적인 실제 듣기 연습을 할 수 있을 것이라는 긍정적인 응답을 하였다. 이 연구의 둘째 관심사는, 이러한 선생님들의 견해와 기존의 연구를 바탕으로 TV드라마를 활용하여 숙제 모형을 직접 개발하는 데 있었다. 모형 개발을 위해, Bouman (1995) 과 Field (2001) 의 듣기 수업 모형이 거시적 수준의 3 단계 듣기 활동이라는 클 틀을 짜는데 도입되었고, Lund (1990)의 듣기 활동 유형이 6 단계로 세분화되는 더 구체적인 듣기 활동 모형을 짜는데 사용되었다. 이 6 단계 활동은 진행될수록 점진적으로 난이도와 이해의 심화도를 높이는 방향으로 구성되었다. 이와 동시에 각 단계에서 듣기 연습에 효과적인 ‘narrow listening,’ 선행 조직자, 캡션을 활용하여, 듣기 과정을 촉진할 수 있도록 하였다. 본 연구자는 최종 개발된 모형이 다양한 드라마에 어떻게 활용될 수 있는지에 대한 안내를 교사들에게 제공하기 위해, ‘스몰빌’이라는 미국 드라마에 직접 적용해 보았다. ‘스몰빌’은 현재 시즌 9 를 앞두고 있는 인기리에 방영되었던 드라마이며, 우리에게 친숙한 슈퍼맨의 활약상을 그린 드라마이다. 특히 본 연구에서 사용한 ‘스몰빌’ 시즌 1은 주인공 Clark이 슈퍼맨이 되기 전 고등학교 시절의 모습을 담은 이야기이므로, 학습자들에게 흥미를 더할 것으로 기대되었다. 이 연구는 Crawford (2002) 가 제안한 바대로, 비디오에 기반한 영어 수업이 효과적이다라는 가설에서 시작되었다. 하지만 이 연구는 더 나아가, 비디오에 기반한 자율 학습을 할 수 있는 체계적인 숙제 모형을 개발함으로써, 비디오에 기반한 영어 듣기 활동을 EFL상황에 실제적으로 도입할 수 있는 직접적 계기를 마련하고자 하였다.
more