검색 상세

제 7차 수학과 교육과정과 개정 교육과정 비교 분석 및 교사 인식 조사 : Comparative Analysis of the 7th Mathematics Curriculum and the Revised Curriculum

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 이용남
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000108574
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 우리나라 교육과정의 흐름에 대해 살펴보고 현재 시행하고 있는 제 7차 수학과 교육과정과 2009년 새롭게 시행될 제 7차 수학과 교육과정과 개정안을 비교 . 분석하였다. 비교 . 분석 된 결과를 바탕으로 교사인식을 알아봄으로써 제 7차 수학과 개정 교육과정이 제대로 정착되기 위해서 수정 및 보완 될 부분이 무엇인지 알아보는 것을 목적으로 하였다.
위와 같은 목적을 수행하기 위하여 교육과정을 성격, 목표, 내용, 교수 . 학습방법, 평가 순으로 비교하였다. 또한 내용과 교수 . 학습 방법의 변화된 부분을 중점으로 교사인식을 알아보았다.
비교 . 분석 결과 제 7차 수학과 개정 교육과정은 기존에 시행되고 있는 제 7차 수학과 교육과정을 전면 개정했다고 보기 보다는 문제점이 되었던 부분 일부를 수정 . 보완했다고 볼 수가 있다. 정의적 측면을 강조하고, 일부 내용을 수정, 삭제, 추가 하고, 문제 만들기 활동을 추가 하는 등의 변화를 볼 수 있었다.
교사 인식 조사 결과 교육과정 개발자와 교사 사이에 일부 견해 차이가 있음을 알 수 있었다. 일부의 변화 내용에 대해선 긍정적이었지만, 학습량의 적정화를 위한 내용의 이동이나 삭제, 수준별 수업 등에 대해서는 실현성이나 효과성에 대해서 부정적임을 알 수 있다.
이와 같은 연구를 바탕으로 앞으로 시행하게 될 제 7차 수학과 개정 교육과정이 제대로 학교현장에서 정착할 수 있도록 작은 보탬이나마 되었으면 한다.

more

목차

In this study we reviewed the historical developments of the Korean school curricula, compared and analyzed the existing 7th mathematics curriculum and the revised curriculum to be implemented from 2009. Our objective is to present areas of modification and augmentation in the mathematics curriculum based on the teachers'' perceptions.
For this purpose we compared the two curricula in terms of their nature, objectives, contents, teaching methods and testing. Also, we conducted a survey on teachers with focus on the revised contents and teaching methods.
Based on our comparative analysis we conclude that the revised mathematics curriculum is not a full-scale revision but is a partial revision and augmentation of the problems in the existing 7th curriculum. The revised curriculum emphasizes the definitions; edited, deleted and added certain contents; and added problem formulation activities. The result of our teacher survey shows that there are some differences in perception between the curriculum developer group and the teachers. Although teachers were affirmative on some revision contents, they disapproved of the practicality and utility of content shifting and deleting for study volume rationalization and differentiated teaching levels based on students'' ability.
We hope these findings are useful to smooth application of the revised mathematics curriculum in the Korean school environment.

more