검색 상세

숙달목표 지향성 프로그램이 목표지향성과 자기효능감 및 학업성취도에 미치는 효과 : The Effects of Mastery Goal Orientation Program on Goal Orientation, Self-Efficacy and Academic Achievement

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 김형립
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000104417
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 숙달목표 지향성 프로그램이 초등학생의 목표지향성과 자기효능감 및 학업성취도에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.

가. 숙달목표 지향성 프로그램이 초등학생의 목표지향성 변화에 영향을 미치는가?
나. 숙달목표 지향성 프로그램이 초등학생의 자기효능감 향상에 영향을 미치는가?
다. 숙달목표 지향성 프로그램이 초등학생의 학업성취도 향상에 영향을 미치는가?

이와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 가설을 설정하고 숙달목표 지향성 프로그램을 개발하여 초등학교 6학년 1학기 과학과 5단원에 적용하여 실시하였다. 연구집단은 군포시 소재 K초등학교 6학년 2개학급 68명을 대상으로 하였다. 실험집단 1개학급은 숙달목표 지향성 프로그램을 4주간 12차시에 걸쳐 실시한 후 목표지향성 검사와 자기효능감 검사를 실시하여 사전검사와 비교하였다. 동질성 검사를 통하여 선정된 비교집단 1개학급은 실험 후에 학업성취도를 비교하는 데에만 이용되었다.
실험결과를 분석하기 위하여 SPSS 10.0 for Windows를 사용하여 t 검증을 실시하였으며, 유의도 수준은 .05로 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 숙달목표 지향성 프로그램은 초등학생들의 숙달접근 목표지향성을 향상시키는데 효과가 있었다.

둘째, 숙달목표 지향성 프로그램은 초등학생들의 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있었다.

셋째, 숙달목표 지향성 프로그램은 초등학생들의 학업성취도를 향상시키는데 효과가 없었다.

이상의 결과로 숙달목표 지향성 프로그램은 초등학생들의 목표지향성을 변화시키고 자기효능감을 향상시키는데 의의있는 효과가 있으며, 학업성취도 향상에는 의의있는 효과가 없다고 할 수 있다.

more

목차

This study was carried out for the purpose of verifying the effects that Mastery Goal Orientation Program could have on the Goal Orientation, Self- Efficacy and Academic Achievement of elementary school student.
To accomplish this purpose, the research questions were as follows:

A. Does Mastery Goal Orientation Program have an influence on the change of Goal Orientation of elementary school students?
B. Does Mastery Goal Orientation Program have an influence on the improvement of Self Efficacy of elementary school students?
C. Does Mastery Goal Orientation Program have an influence on the improvement of Academic Achievement of elementary school students?

In order to verify the subjects above, the hypothesis was set up and Mastery Goal Orientation Program was developed and then it was applied to the 5th unit of science subject, 1st semester of 6th grade of elementary school. The sample of survey was composed of 68 students from 2 classes of 6th grade at ''K'' elementary school which is located in Kunpo city.
As to the test group (one class), after performing the mastery goal orientation program through 12 class hours during 4 weeks, all the members of test group went through the Goal Orientation Inspection and Self-Efficacy Inspection and then the results were compared with those of the preliminary inspection.
The comparison group (the other class) selected through homogeneity test was used only for the comparing the results in the field of the Academic Achievement after experiment.
T-test was conducted by using the SPSS 10.0 for Windows to analyze the experimental results and the significant level was set to .05.

The summarized results are as follows:

1. Mastery Goal Orientation Program was found to be effective on changing the Goal Orientation of the elementary school students.
2. Mastery Goal Orientation Program had significant effect on improving the Self-Efficacy of the elementary school students.
3. There was no significant effect on improving the academic achievement.


This study can be concluded that Mastery Goal Orientation Program has significant effects not on improving the Academic Achievement but on changing the Goal Orientation and improving the Self-Efficacy of elementary schoool students.

more