검색 상세

성인 여성 학습자의 교육 내재 가치 체험에 대한 질적 사례 연구

A Qualitative Case Study on an Adult Woman Learner's Experience of the Intrinsic Value of Education

초록 (요약문)

본 연구는 성인 여성 학습자가 평생교육 참여를 통해 체험하는 교육의 내재적 가치를 질적 사례 연구를 통해 분석함으로써, 이러한 교육 경험이 만들어 가는 삶의 전환과 그 의미를 탐구하였다. 현대 평생교육은 도구적, 기능적 가치에 치중하고 있고, 이로 인해 교육 본래의 내재적 가치가 간과되고 있다. 본 연구는 교육 그 자체가 지닌 본질적 가치와 인간 존재의 근본적 변화 가능성을 탐색하고자 하였다. 50대 후반부터 25년 이상 지속적인 학습을 이어온 성인 여성 학습자의 사례를 중심으로 내러티브 탐구 방법을 활용하여 학습자가 경험한 교육 참여의 구체적 양상과 그 의미를 해석하고, 그 안에 내재된 교육의 가치가 삶의 전환과 자기 존재 회복에 어떻게 작용하는지를 분석하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 성인 여성 학습자는 평생교육 참여를 통해 어떠한 내재적 가치를 체험하는가? 둘째, 교육 체험의 내재적 가치는 성인 여성 학습자의 삶에 어떤 변화와 의미를 가져 오는가? 셋째, 사례자의 생애사에 나타난 교육 체험의 의미는 오늘날 평생학습의 본질과 어떻게 연결되는가? 연구 분석을 위해 교육체험의 내재적 가치를 ‘전인격적 관여(Holistic engagement)’, ‘향유(Enjoyment)’, ‘끊임없는 갱신(continuous Renewal)’, ‘존재적 고양감 (Existential enhancement)’의 네 가지 요소로 구성된 ‘HERE’ 모델과, 교육이 삶의 실질적 변화를 가져오는 과정을 분석하는 ‘정체성(Identity)’과 ‘자율성(Self-determination)’을 중심으로 한 ‘IS’ 모델을 통합적으로 적용하였다. 연구 결과, 참여자는 평생교육 참여를 통해 교육의 내재적 가치를 깊이 체험하였다. ‘전인격적 관여’를 통해 단순한 지식 습득을 넘어 신체적, 정서적, 인지적 차원의 통합적 변화를 경험하였으며, 학습 과정 자체에서 깊은 만족과 행복감을 느끼는 ‘향유’의 체험이 있었고, 이는 교육 참여를 지속하게 하는 강력한 내적 동기로 작용하였다. 또한 ‘끊임없는 갱신’을 통해 지속적으로 자신의 관점과 사고방식을 갱신하며 삶을 재구성하는 능력을 길러갔으며, 교육을 통해 자신의 존재 가치와 의미를 새롭게 발견하고 이를 실천으로 연결하는 ‘존재적 고양감’을 경험하였다. 교육은 참여자에게 단순한 지식 습득을 넘어 기존의 관계적 정체성에서 벗어나 자신만의 독립적이고 고유한 자아 '정체성’을 형성하였으며, 자기 결정력을 기반으로 삶의 다양한 영역에서 ‘자율성’을 발휘하게 되는 깊은 실존적 변화를 이끌어냈다. 특히 오랜 기간 억눌렸던 여성으로서의 자아가 학습을 통해 회복되고, 삶의 내러티브가 새롭게 구성되면서 교육은 삶을 다시 살아가게 하는 힘으로 작용하였다. 나아가 사회적 실천을 통해 배운 것을 나누는 사회적 기여와 윤리적 실천의 단계로 확장시켰다. 그리고, 사례자의 교육 체험은 평생학습이 개인의 존재론적 회복과 공동체적 가치 실현을 통합하는 실존적 실천임을 입증하였다. 본 연구는 교육의 내재적 가치에 대한 이론적 논의를 실증적 사례를 통해 구체화 함으로써, 기존의 도구주의적 평생교육 담론에 대한 비판적 성찰과 함께 교육이 인간 존재의 전인적 변화를 촉진하는 실존적 실천임을 입증하였다. ‘HERE + IS’분석틀을 통해 교육 체험의 내재적 가치와 삶의 실질적 변화를 체계적으로 분석할 수 있는 새로운 방법론적 도구를 제시하였으며, 한국 사회의 역사적, 문화적 맥락에서 성인 여성 학습자의 교육 경험에 대한 깊이 있는 이해를 도출하였다. 본 연구는 평생교육이 단순한 기능적 학습을 넘어 보다 인간다운 삶의 실현과 존재적 완성을 위한 핵심적 통로로 재정립되어야 함을 시사하며, 교육의 내재적 가치를 중심으로 한 평생교육 패러다임의 전환과 관련 연구 확장을 위한 중요한 시사점을 제공하였다.

more

초록 (요약문)

This study explores the intrinsic value of education experienced by an adult woman learner through her participation in lifelong education, analyzing the life transformation and meaning emerging from educational experiences through qualitative case study methodology. Contemporary lifelong education tends to focus on instrumental and functional values, thereby overlooking the inherent intrinsic value of education itself. This study aimed to explore the essential value inherent in education and the fundamental possibility of human transformation. Focusing on the case of an adult woman learner who has continued learning for over 25 years since her late 50s, this study employed narrative inquiry methodology to analyze and interpret the specific aspects and meanings of the learner's educational participation experiences, analyzing how the intrinsic value of education embedded within these experiences contributes to life transformation and self-restoration. The research questions of this study are as follows: First, what intrinsic value of education does the adult woman learner experience through participation in lifelong education? Second, what changes and meanings does the experience of the intrinsic value of education bring to the adult woman learner’s life? Third, how do the meanings of educational experiences revealed in the participant's life history connect with the essence of contemporary lifelong learning? For research analysis, the study comprehensively applied the ‘HERE’ model, consisting of four elements of the intrinsic value of education-‘Holistic engagement’, ‘Enjoyment’, ‘continuous Renewal’, and ‘Existential enhancement’-and the ‘IS’ model centered on ‘Identity’ and ‘Self-determination’, which analyzes the process by which education brings substantial changes to life. The research findings revealed that the participant deeply experienced the intrinsic value of education through lifelong education participation. Through ‘Holistic engagement’, she experienced integrated transformation across physical, emotional, and cognitive dimensions beyond simple knowledge acquisition. She experienced ‘Enjoyment’ through deep satisfaction and happiness in the learning process itself, which served as a powerful internal motivation for continued educational participation. Through ‘continuous Renewal’, she developed the ability to continuously update her perspectives and thinking patterns and reconstruct her life. Through education, she experienced ‘Existential enhancement’ by newly discovering her existential value and meaning and connecting these to practice. Education led the participant beyond simple knowledge acquisition to profound existential transformation, enabling her to break away from relational identity and form her own independent and unique ‘Identity’, and to exercise autonomy in various areas of life based on ‘Self-determination’. Particularly, her long-suppressed identity as a woman was recovered through learning, and as her life narrative was newly constructed, education functioned as a force that enabled her to live life anew. Furthermore, she expanded to the stage of social contribution and ethical practice by sharing what she learned through social practice. The participant's educational experience demonstrated that lifelong learning is an existential practice that integrates individual ontological recovery with the realization of communal values. This study concretized theoretical discussions on the intrinsic value of education through empirical cases, providing critical reflection on existing instrumentalist lifelong education discourse while demonstrating that education is an existential practice that promotes holistic transformation of human existence. Through the ‘HERE + IS’ integrated analytical framework, it presented a new methodological tool for systematically analyzing the intrinsic value of education and substantial life changes, and derived deep understanding of an adult woman learner's educational experience within Korea's historical and cultural context. This study suggests that lifelong education should be reestablished as a core pathway for realizing more humane life and existential completion beyond simple functional learning, providing important implications for paradigm shift in lifelong education centered on the intrinsic value of education and expansion of related research.

more

목차

Abstract

I. 서론 …………………………………………………………………… 1
1. 연구의 필요성 및 목적…………………………………………………………… 1
2. 연구 문제……………………………………………………………………………5
3. 용어의 정의………………………………………………………………………… 6
4. 연구의 제한점……………………………………………………………………… 8


II. 이론적 배경 ……………………………………………………………9
1. 교육의 본질과 내재적 가치 ……………………………………………………… 9
2. 평생교육의 개념과 내재적 가치 중심 재해석 …………………………………12
3. 성인 여성 학습자의 교육 경험 ……………………………………………………17
4. 교육 내재가치 분석틀: ‘HERE + IS’ ………………………………………… 22


III. 연구 방법 및 절차 ………………………………………………… 26
1. 연구 방법 …………………………………………………………………………26
2. 연구 참여자 ………………………………………………………………………31
3. 자료 수집 및 분석 ……………………………………………………………… 33
4. 연구의 신뢰성과 윤리적 문제 ……………………………………………………36

IV. 연구 결과 ………………………………………………………… 39
1. 박행복의 교육 참여 여정 ……………………………………………………… 39
2. 교육 체험의 내재적 가치 분석: ‘HERE’ 분석틀 기반 …………………… 44
3. 교육이 삶에 미친 영향 분석: ‘IS’ 분석틀 기반……………………………… 56


V. 요약 및 결론 ……………………………………………………… 62
1. 요약 및 논의……………………………………………………………………… 62
2. 결론 및 제언……………………………………………………………………… 66


참고문헌………………………………………………………………………………… 69
국문초록………………………………………………………………………………… 75
부 록………………………………………………………………………………… 77

more