검색 상세

초기 성인의 준사회불안 완화를 위한 수용전념치료(ACT) 기반 집단 프로그램의 다중 사례연구

A Multiple Case Study on the Effectiveness of the Acceptance and Commitment Therapy(ACT) Based Program for the Subclinical Social Anxiety(SSA) Group in Early Adulthood

초록 (요약문)

본 연구는 초기 성인기의 준사회불안 경향을 지닌 개인을 대상으로 수용전념치료(Acceptance and Commitment Therapy; ACT) 기반 집단 프로그램을 개발하고, 다중 사례설계를 통해 그 심리적 변화를 정량적·정성적으로 탐색하고자 하였다. 이를 위해 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다: (1) 수용전념 치료 기반 준사회불안 완화 프로그램은 어떻게 개발되는가? (2) 개발된 프로 그램은 준사회불안 증상 완화에 효과가 있는가? (3) 수용전념치료 핵심 과정 에 기반한 분석을 통해 어떤 심리적 변화가 나타나는가? 스크리닝을 통해 선별된 3명의 연구대상자를 대상으로 8주간 프로그램을 실시하였으며, 한국판 사회적 상호작용 불안 척도(K-SIAS), 사회공포증 척도 (K-SPS), 삶의 만족도 척도(SWLS), 한국판 단축형 다차원적 심리적 유연성 척 도(MPFI-24)를 활용해 기초선, 중간, 종료, 추후 시점에서 반복 측정하였다. 정성 자료는 회기별 보고, 매일경험일지, 관찰노트를 바탕으로 수집하고, 수용전념치료 핵심 요소를 중심으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 개발된 프로그램은 수용전념치료의 이론과 초기 성인기의 발달적 특성을 반영하여 8회기로 구성되었으며, 전문가 검토를 통해 타당성이 확보되었다. 프로그램 적용 후, 세 명의 연구대상자 모두 사회불안 (K-SIAS, K-SPS) 점수에서 기초선 대비 사후·추후 시점에 이르기까지 전반적인 감소 경향을 보였고, 삶의 만족도(SWLS)에서도 일부 향상이 나타났다. 심리적 유연성(MPFI-24)은 여섯 가지 핵심 요소 대부분에서 증가하였다. 수용전념치료의 여섯 가지 핵심 과정(수용, 인지적 탈융합, 현재 자각, 자기로서의 맥락, 가치 명료화, 전념행동)을 중심으로 한 질적 분석에서는 참여자 각각의 삶의 맥락 속에서 감정 인식과 수용의 확장, 가치 기반 행동의 실천 등 심리적 유연성이 증진되는 변화 양상이 구체적으로 드러났다. 본 연구는 준사회불안 집단에 대한 예방적 개입의 시급성과 타당성을 조명하고, 초기 성인기의 사회불안이 삶의 전환기에 미치는 영향을 실증적으로 살펴보았다. 또한 수용전념치료 핵심 과정이 집단상담 장면에서 유의미하게 작동함을 보여주며, 개인상담 중심의 수용전념치료를 집단 형식으로 확장할 수 있는 가능성을 제시하였다. 주요어: 수용전념치료, 준사회불안, 초기 성인기, 집단상담, 심리적 유연성

more

초록 (요약문)

This study aimed to develop the Acceptance and Commitment Therapy(ACT) based program in group counseling for individuals with subclinical social anxiety in early adulthood, and to explore the psychological changes quantitatively and qualitatively through a multiple-case design. To this end, the following research questions were addressed: (1) What are the processes of developing the group program based on ACT? (2) Is the developed program effective in alleviating the level of subclinical social anxiety? (3) What psychological changes are discovered in participants in terms of the core processes of ACT? An 8-week group program for subclinical social anxiety was developed during the first phase of this study and the program was implemented on three participants who were selected through the screening process with cutoff scores of 11 or higher and less than 22 on K-SIAS(Korean version of Social Interaction Anxiety Scale) and K-SPS(Korean version of Social Phobia Scale). The survey consisted of K-SIAS, K-SPS, SWLS(Satisfaction With Life Scale), and MPFI-24(Multidimensional Psychological Flexibility Inventory Short Form) was repeatedly measured at baseline, midpoint, post, and follow-up. Qualitative data were collected based on daily experience diaries by participants, and session reports and observation notes by the researcher. Data was analyzed focusing on the core elements of ACT. The results are as follows. The ACT-based group program was developed, consisted of eight sessions reflecting the ACT theory and the characteristics of early adulthood. The developed program was validated by the expert review. After the program was conducted with three participants, all showed an overall decrease in the scores of social anxiety in both K-SIAS and K-SPS from baseline to post- and follow-up points, and some improvement was also observed in SWLS. Psychological flexibility(MPFI-24) increased in most of the six core factors of ACT. From the qualitative analysis focused on the six core processes of ACT, the changes in psychological flexibility were discovered, such as expansion of emotional recognition and acceptance and practice of value-based behavior in the context of each participant’s life. This study sheds light on the urgency and validity of preventive intervention for the subclinical social anxiety group, and empirically examines the impact of social anxiety in early adulthood on life transition. In addition, it shows that the core process of ACT significantly operates in group counseling settings and suggests the possibility of expanding ACT focused on individual counseling to a group format. Key words: Subclinical social anxiety, Acceptance and Commitment Therapy(ACT), early adulthood, group counseling, psychological flexibility

more

목차

I. 서론 1
II. 이론적 배경 4
1. 사회불안 4
1) 사회불안의 정의 및 개념 4
2) 준사회불안의 개념 6
3) 준사회불안을 위한 개입 7
2. 수용전념치료 11
1) 수용전념치료의 이론적 기반 11
2) 수용전념치료의 과정 12
3) 사회불안에 대한 수용전념치료의 효과 15
3. 다중 사례연구 17
III. 연구문제 및 방법 19
1. 연구목적 및 문제 19
2. 연구방법 20
1) 연구참여자 선정 20
2) 자료수집 방법 24
3) 측정도구 25
4) 집단 프로그램 개발과 실행 31
3.자료분석 방법 35
IV. 연구결과 37
1. 연구문제1 37
1) 집단의 종류 37
2) 프로그램 개발 절차 38
3) 문헌 연구 40
4) 전문가 검토를 거친 2차안 구성 40
5) 예비연구 41
6) 수용전념치료 기반 집단프로그램 개발 42
2. 연구문제2 43
1) 참여자 A 44
2) 참여자 B 46
3) 참여자 C 48
4) 사례 간 분석 51
3. 연구문제3 55
1) 참여자 A 55
2) 참여자 B 59
3) 참여자 C 62
4) 사례 간 분석 65
V. 논의 및 제언 68
1. 논의 68
1) 수용전념치료를 기반으로 한 준사회불안 증상 완화 집단 프로그램의 개발과 관련하여 68
2) 준사회불안 증상 완화에 대한 본 프로그램의 효과성과 관련하여 70
3) 수용전념치료의 핵심 과정으로 바라보는 참여자들의 심리적 변화에 대하여 73
2. 연구의 의의 77
3. 연구의 제한점 80
참고문헌 82

more