검색 상세

2022 개정 교육과정에서의 변화와 실제 적용 : 2025학년도 중학교 1학년 영어 교과서의 디지털 리터러시와 자기주도적 학습역량을 중심으로

Implementing the 2022 Revised English Curriculum: Digital Literacy and Self-Directed Learning in 2025 Middle School English Textbooks

초록 (요약문)

2025학년도 중학교 1학년 영어 교과서 5종에 대한 본 연구는, 2022 개정 교육과정이 강조하는 디지털 리터러시와 자기주도적 학습 역량이 실제 교과서에 어떻게 반영되었는지를 분석하고자 하였다. 구성 체제 측면에서는 몇몇 교과서가 기존의 기능별 분절 구성에서 벗어나고자 하는 시도를 보여주었으나, 그 방식은 상이했다. 특히 능률(김, 교과서 A)과 동아(이, 교과서 E)는 주제 기반 수평적 구조를 채택한 반면, 일부 교과서는 여전히 기능 중심 분절 구성을 유지하고 있었다. 디지털 요소는 모든 교과서에서 공통적으로 QR 기반 오디오 자료 및 멀티미디어 자료가 제공되었으나, AI 기능, 상호작용 기반 학습 플랫폼, 학습 피드백 시스템 등 보다 진보된 기능은 거의 반영되지 않았다. 학습자 자율성과 관련하여 자기 점검 요소는 비교적 고르게 제시되었으나, 학습자의 선택권 보장이나 활동 흐름에서의 조절 가능성은 동아(이, 교과서 E)를 제외하면 제한적으로 나타났다. 이러한 결과는 2022 개정 교육과정이 지향하는 디지털 기반 학습 환경과 학습자 주도성 강화의 목표가 교과서 설계에 일정 부분 반영되었음을 보여준다. 그러나 디지털 요소의 활용은 여전히 정보 제공 중심의 수동적 방식에 머물고 있으며, 자기주도성은 점검이나 리뷰 항목 중심으로 기능적 구현에 그치는 경우가 많았다. 특히 주제 중심 구성과 학습자 참여 설계의 연계, 디지털 도구의 수업 내 활용 가능성에 있어 교과서 간 큰 편차가 존재하며, 이는 실제 수업의 질적 차이로 이어질 수 있다. 디지털 플랫폼이나 AI 기술이 교과서에 포함되더라도, 교사 역량과 수업 시간, 학생 접근성 등 현실적 조건에 따라 실제 구현 여부는 달라질 수 있으므로, 단순한 기능 제공을 넘어, 수업 흐름 내에서 실질적으로 작동할 수 있는 설계가 필요하다. 특히 학습자의 선택권과 피드백 구조가 명확하게 설계된 직접적 자율 학습 활동은 향후 교과서 개발에서 더욱 확대되어야 할 요소이다.

more

초록 (요약문)

This study analyzed how the 2022 revised national curriculum's emphasis on digital literacy and self-directed learning competency is reflected in the five types of middle school English textbooks for first-year students scheduled for use in 2025. In terms of structural organization, some textbooks showed attempts to move away from the traditional function-based segmentation, though the specific approaches varied. Notably, Neungyule (Kim, Textbook A) and Donga (Lee, Textbook E) adopted a topic-based horizontal structure, while some textbooks still maintained a segmented organization by language function. As for digital elements, all textbooks commonly provided QR-based audio resources and multimedia content. However, more advanced features such as AI integration, interactive learning platforms, and feedback systems were rarely included. With regard to learner autonomy, self-assessment components were generally present across all textbooks, but opportunities for learner choice or flexibility in activity flow were found to be limited, with Donga (Lee, Textbook E) being a notable exception. These findings suggest that the goals of fostering a digital-based learning environment and enhancing learner autonomy, as outlined in the 2022 curriculum, are partially reflected in textbook design. However, digital tools remain largely passive and informational in nature, and self-directed learning is often confined to checklist-style reviews or evaluations. Significant variation exists among textbooks in the integration of topic-based structures, learner engagement, and digital tool applicability in classroom settings, which could lead to disparities in instructional quality. Even when digital platforms or AI features are included, their practical implementation in the classroom may vary depending on factors such as teacher proficiency, class time, and students’ access to devices. Therefore, rather than merely providing digital functions, it is crucial to ensure that these elements are seamlessly embedded into the learning flow. In particular, directly structured activities that clearly offer learner choice and feedback mechanisms should be further expanded in future textbook development.

more

목차

영문초록 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ ⅰ
목차 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ ⅳ
표 목차 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ ⅵ
그림 목차 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ ⅶ
Ⅰ. 서론
1.1. 연구의 배경 및 필요성 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 1
1.2. 연구 목적 및 연구 문제 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 3
Ⅱ. 이론적 배경
2.1. 2015 개정 교육과정과 2022 개정 교육과정 비교∙∙∙∙∙ 6
2.2. 선행 연구 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 8
Ⅲ. 연구 방법 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙11
Ⅳ. 연구 결과 및 논의
4.1. 구성 체제 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 14
4.2. 디지털 기반 요소의 반영 양상 분석 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 24
4.3. 자기주도적 학습 요소의 반영 양상 비교 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 29
Ⅴ. 결론 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 39

참고문헌 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 42
분석 대상 교과서 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 44
국문 초록 ∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙∙ 45

more