초등교사의 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성이 신체화 증상에 미치는 영향
The Effect of Job Stress, Burnout, and Job Characteristics on Somatization Symptoms of Teachers in the Elementary
- 주제어 (키워드) 초등교사 , 직무 스트레스 , 소진 , 직무 관련 특성 , 신체화 증상
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이지향
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000081964
- UCI I804:11029-000000081964
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
The Effect of Job Stress, Burnout, and Job Characteristics on Somatization Symptoms of Teachers in the Elementary Hyun Sun Ko Major in Counseling Psychology Graduate School of Education Sogang University The purpose of this study was to examine the effects of job stress, burnout, and job characteristics on somatization symptoms of teachers in the elementary, and to verify the relative influence of these variable through hierarchical regression analysis. To this end, an online survey consisting of 114 questions was conducted on teachers working in elementary schools across South Korea in December 2024. Data were collected from a total of 272 participants, but the data of 256 were used for the final analysis after excluding insincere responses. The data were analyzed using SPSS 28.0 program. To analyze the data, first, the group differences in the study variables by the demographic chracteristics of the participants were examined, and a correlation analysis was conducted between a total of 16 variables, including four study variables and their subvariables. Next, multiple regression analysis was conducted to examine the effects of job stress, burnout, and school organizational chracteristics on somatization symptoms, and hierarchical regression analysis was also conducted to confirm the relative influence. The results of the study are as follows. First, there were the significant differences in Job Stress, Burnout, and Somatization Symptoms depending on whether the teacher was responsible for school violence-related duties and whether they had counseling or therapy experience within the past year. In addition, there were sognificant positive correlations between most of the sub-variables, and in particular, some variables such as emotional exhaustion, workload, role conflict, sleep disturbance, and gastrointestinal symptoms, showed a high correlations(r>.60),indicating complex interrelations. The results of the multiple regression analysis revealed that Job Stress, Burnout, and School Organizational Characteristics were all significant predictors of Somatization Symptoms, with Burnout exerting the strongest influence. Hierarchical regression analysis showed that the explanatory power of the model increased across three steps: 28.1% with Job Stress alone, 33.8% with Burnout added, and 36.2% with School Organizational Characteristics included. In the final model, Burnout, School Organizational Characteristics, and Job Stress showed significant influence on Somatization Sysmptoms in the elementary in that order. This study empirically demonstrates that the Somatization Symptoms of teachers in the elementary are not simply individual stress responses but are multifactorial outcomes influenced by structural factors such as School Organization and teacher job Characteristics. The findings highlight the need for both emotional support to prevent burnout and reduce job stress and also systemic improvement of institutional and school organizational culture to diminish workload and role conflict at the organizational level, in order to increase psychological well-being and physical health of the teachers in the elementary. The limitations of this study and suggestions for future research were discussed, at the end. Keywords: Elementary school teachers, Job Stress, Burnout, Job Characteristics, Somatization Symptoms.
more초록 (요약문)
본 연구의 목적은 초등교사의 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성이 신체화 증상에 미치는 영향을 분석하고, 이들 변인의 상대적 영향력을 위계적 회귀분석을 통해 확인하는 것이다. 이를 위해 2024년 12월, 전국의 초등학교에 재직 중인 교사를 대상으로 114문항으로 구성된 온라인 설문 조사를 실시하였다. 총 272명의 초등교사가 설문에 참여하였으나, 불성실 응답을 제외한 256명의 자료를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 28.0을 활용하여 분석하였다. 먼저 연구참여자들의 인구통계학적 특성에 따른 주요 변인의 집단 차이를 검토하였고, 또한, 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성, 신체화 증상이라는 네 가지 주요 변인과 이들의 하위 변인을 포함하여 총 16개 변인 간의 상관분석을 실시하였다. 다음, 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성이 신체화 증상에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 다중회귀분석과 상대적 영향력을 확인하기 위한 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 먼저, 연구 참여자들의 학교폭력 업무 담당 여부 및 최근 1년 이내 상담, 치료 경험 유무에 따라 직무 스트레스, 소진, 신체화 증상에서 유의미한 차이가 나타났고, 대부분의 하위 변인 간에 유의한 정적 상관이 확인되었으며, 특히 정서적 고갈, 역할 갈등, 업무량, 두통, 수면 장애 등 일부 변인 간에는 높은 관련성(r>.60)이 나타났다. 다중회귀분석에서는 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성 모두 신체화 증상에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 소진이 가장 높은 설명력을 보였다. 위계적 회귀분석 결과, 직무 스트레스를 포함한 1단계 모형의 설명력은 28.1%, 소진을 추가한 2단계 모형은 33.8%, 직무 관련 특성을 포함한 3단계 최종 모형의 설명력은 36.2%로 증가하였고, 최종 모형에서는 초등교사의 신체화 증상에 소진, 직무 관련 특성, 직무 스트레스 순으로 유의미한 영향력이 나타났다. 본 연구는 초등교사의 신체화 증상이 단순한 개인적 스트레스 반응이 아니라 소진에 따른 것이며 교사 직무의 특성과 같은 구조적 요인의 복합적 결과임을 실증적으로 확인하였다. 이는 초등교사의 심리적·신체적 건강을 보호를 위해는 소진을 예방하고 직무 스트레스를 감소시키기 위한 정서적 지원과 함께 학교조직 차원에서의 업무량 및 역할갈등 감소를 위한 제도적·학교조직 문화의 개선의 필요성을 시사한다. 마지막으로, 본 연구의 제한점과 향후 연구에 대한 제언을 논하였다.
more목차
I. 서론 1
II. 이론적 배경 6
1. 신체화 증상 6
1) 신체화 증상의 정의 6
2) 교사의 신체화 증상 선행연구 8
2. 직무 스트레스 10
1) 직무 스트레스 정의 10
2) 교사 직무 스트레스 선행연구 12
3) 직무 스트레스와 신체화 증상 14
3. 소진 16
1) 소진의 정의 16
2) 교사 소진 측정 18
3) 교사 소진 선행연구 20
4) 소진과 신체화 증상 22
4. 직무 관련 특성 24
1) 직무 관련 특성의 정의 24
2) 직무 관련 특성 선행연구 25
Ⅲ. 연구문제 및 방법 28
1. 연구목적 및 문제 28
2. 연구모형 29
3. 연구방법 30
1) 연구대상 및 자료수집 절차 30
2) 측정도구 30
(1) 신체화 증상 30
(2) 직무 스트레스 32
(3) 소진 33
(4) 직무 관련 특성 34
4. 분석방법 36
IV. 연구결과 38
1. 인구통계학적 특성 38
2. 주요 변인의 기술통계 40
3. 집단 차이 분석 43
1) 인구학적 특성에 따른 신체화 증상 43
2) 인구학적 특성에 따른 직무 스트레스 45
3) 인구학적 특성에 따른 소진 46
4) 인구학적 특성에 따른 직무 관련 특성 48
4. 연구 변인의 상관관계 분석 50
5. 초등교사의 신체화 증상에 대한 주요 변인의 영향 분석 53
1) 초등교사의 신체화 증상에 대한 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성의 다중회귀분석 53
2) 초등교사의 신체화 증상에 대한 직무 스트레스, 소진, 직무 관련 특성의 위계적 회귀분석 54
V. 논의 및 제언 57
1. 결과 및 논의 57
2. 연구의 의의 63
3. 연구의 제한점 66
참고문헌 68
국문초록 78
부록 80

