검색 상세

무용지도자로 전환한 한국무용 전공 졸업생의 경험과 성장 과정

Experiences and Growth Process of Korean Traditional Dance Majors Transitioning to Dance Instructors

초록 (요약문)

본 연구는 전문 무용단 입단을 목표로 진로를 설정했으나, 낙방 이후 무용지도자의 길에 들어선 무용 전공자들의 경험을 내러티브 탐구 방법을 활용하여 심층적으로 분석하였다. 무용 교육을 하는 7명을 유목적적 표집으로 선정하였으며, 이들의 무용 교육 경력은 3년 이상으로 하였다. 연구 방법은 연구 참여자와 심층 면담을 통해 자료를 수집하고 전사한 내용을 연구자가 반복하여 읽고 그 속에서 의미를 찾는 범주화 과정을 거쳤다. 진로 전환 과정, 무용지도자로의 초기 적응 경험, 교육적 전문성을 갖추기 위한 노력, 무용수와 무용지도자 사이의 정체성 갈등을 중심으로 내용을 구성하였다. 연구 결과, 연구 참여자들은 실기 중심의 교육과정과 진로 교육의 부재, 진로 다양성의 결여, 정부 정책의 실효성이 이들의 진로에 영향을 미쳤다. 연구 참여자들은 초기에는 좌절과 갈등 그리고 시행착오를 겪었지만, 시간이 흐르면서 오히려 무용지도자로 학생을 지도하는 경험을 통해 자아실현 할 수 있었고, 개인 창작 활동의 자유도 보장받으면서 이전보다 더 주체적이고 만족도 높은 삶을 살아가고 있다. 이들은 교육적 전문성을 함양하기 위해 꾸준히 노력한다. 본 연구는 실기 중심의 대학 교육과정, 진로 교육의 부재, 디지털 활용의 필요성을 중심으로 논의하였으며, 무용지도자 양성을 위한 제도적 보완의 필요성을 제언하였다. 다만 본 연구는 한국무용 전공자를 대상으로 그중에서도 전문 무용단 낙방 경험이 있는 무용전공자를 대상으로 연구를 진행하였기에 후속 연구에서는 다양한 장르의 예술인들이나 처음부터 지도자를 목표로 한 무용전공자를 대상으로 연구가 활발히 이루어지기를 기대하는 바이다. 또한 무용계와 무용 교육계 내의 디지털 교육 활용 방안에 대한 심층적 후속 연구가 필요하다.

more

초록 (요약문)

This study conducted an in-depth narrative inquiry into the experiences of dance majors who initially aspired to join professional dance companies but transitioned into careers as dance educators following unsuccessful auditions. Using purposive sampling, seven participants currently engaged in dance education, each with over three years of teaching experience, were selected. Data were collected through in-depth interviews, transcribed, and analyzed through a repeated reading and categorization process to identify key themes and meanings. The research focused on four primary areas: the process of career transition, initial adaptation experiences as dance educators, efforts to develop pedagogical expertise, and identity conflicts between being a dancer and an educator. The findings revealed that participants' career paths were influenced by factors such as performance-oriented university curricula, the lack of career education, limited career diversity, and ineffective government policies. Although participants initially experienced frustration, conflict, and trial-and-error, they ultimately achieved self-realization through teaching and found greater autonomy and life satisfaction. Their transition into educational roles provided opportunities for personal creativity and professional growth. The participants also demonstrated continuous efforts to enhance their educational competence. This study highlights the need for structural reforms in higher education for dance majors, including the integration of pedagogical training, the implementation of comprehensive career education, and the increased use of digital tools in dance instruction. It also suggests the necessity of institutional support for fostering future dance educators. However, as this study focused exclusively on Korean dance majors with specific experiences of rejection from professional companies, future research should expand to include diverse artistic genres and individuals who have pursued education as a primary career goal from the outset. Further research on the integration of digital technology in dance and dance education is also recommended.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 3
3. 연구 문제 3
4. 연구의 제한점 4
5. 용어 정의 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 무용전공자의 졸업 후 진로 현황 6
2. 무용전공자의 진로 선택 현황 분석 및 조사 10
3. 대학 무용 분야 교육과정에 따른 진로 연계 교과목 분석 19
4. 무용 분야 문화예술 지원 정책 현황 31
Ⅲ. 연구 방법 37
1. 연구 참여자 37
2. 연구 설계 41
3. 자료수집 방법 41
4. 연구 절차 43
5. 자료분석 방법 46
6. 연구의 신뢰성 및 윤리성 46
Ⅳ. 연구 결과 48
1. 진로 탐색 및 진로 선택 배경 49
2. 무용지도자로의 진로 전환 초기 적응 경험 및 노력 53
3. 무용지도자로 좋았던 경험, 어려웠던 시기, 극복한 방법 56
4. 무용지도자로서 교육적 전문성을 갖추기 위한 노력 62
5. 무용수와 무용지도자 사이의 정체성 67
Ⅴ. 논의 71
1. 무용 전공 교육과정의 재구성과 진로 다양성 확대 방안 71
2. 무용전공자의 진로 전환 과정을 통한 정체성 재구성 73
3. 제도적 환경에서 무용지도자로서 경험하는 갈등과 적응 전략 75
4. 무용전공자 진로 지원을 위한 정부 정책의 실효성 분석과 개선 과제 78
5. 무용 교육 현장의 디지털 활용 및 미래 지향적 발전 방향 80
Ⅵ. 결론 및 제언 84
1. 결론 84
2. 제언 86
참고문헌 88

more