검색 상세

가상현실(VR)을 적용한 세계시민교육 설계원리 개발

Developmental Study on Design Principles for Global Citizenship Education Using Virtual Reality

초록 (요약문)

본 연구는 가상현실(VR)을 활용한 세계시민교육의 설계원리와 상세지침을 개발하고, 이를 평가하여 교육적 활용의 가능성을 검증하는 데 목적이 있다. 가상현실 기술을 세계시민교육에 적용할 때, 기존 세계시민교육이 가진 한계를 보완할 수 있을 것으로 기대된다. 따라서 단순한 흥미 중심의 체험을 넘어, 학습자가 세계시민성을 함양하고 비판적 사고와 협력적 태도를 통해 복잡한 글로벌 문제 해결 역량을 갖출 수 있도록 효과적인 가상현실 기반 세계시민교육의 설계 방안을 제시하고자 하였다. 연구 방법으로는 문헌조사와 내·외적 타당성 평가를 활용하였다. 문헌조사 및 전문가 면담을 통해 초기 설계원리를 도출하고, 이후 내·외적 타당성 평가를 통해 전문가의 의견을 수렴하고 사용자 평가를 진행하여 설계원리를 보완하였다. 그 결과, 총 12개의 설계원리와 35개의 상세지침을 개발하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 가상현실이 세계시민교육에 도입되는 초기 시점에 교수자에게 설계에 필요한 가이드라인을 제공하여, 향후 세계시민교육에서의 가상현실 활용 확산에 기여할 수 있는 기반을 마련하였다. 둘째, 가상현실을 세계시민교육에 적용할 때에 가지는 교육적 장점을 극대화할 것으로 기대된다. 세계시민교육에 가상현실이 적용될 때, 학습 영역 확장과 비판적 사고 및 문제 해결력 증진, 협동과 상호작용 역량을 증진할 수 있음을 입증하였다. 셋째, 다양한 연령대의 학습자들을 대상으로 가상현실을 적용한 세계시민교육 수업의 효과를 검증함으로써, 본 연구의 설계원리를 적용하여 개발된 수업에서 가상현실이 전 연령에게 적합한 학습 도구가 될 수 있음을 확인하였다. 본 연구는 가상현실을 적용한 세계시민교육의 설계를 위한 초석을 제공하고 있으나, 검증 과정에서 다양한 주제와 콘텐츠를 적용하지 않았다는 한계를 지니고 있다. 이후 다양한 추가 검증과 급격하게 발달하는 가상현실 기술 변화에 대응하며 설계원리를 정교화함으로써 가상현실이 세계시민교육에 효과적인 기술로 자리잡을 수 있을 것이다.

more

초록 (요약문)

This study aims to develop and validate the design principles and detailed guidelines for global citizenship education applying virtual reality (VR) by evaluating its potential for educational uses. The study anticipates that the advantages of VR technology can address the limitations of existing global citizenship education. Moving beyond experiencing VR contents focused on engagement, this study seeks to propose effective instructional designs that enable learners to enhance global citizenship and develop capabilities to address complex global issues. The research methods included literature review and internal and external validity evaluation. Initial design principles were derived through literature reviews and expert interviews. These principles were revised based on expert feedback and user evaluations during the validity assessment process. As a result, 12 design principles and 35 detailed guidelines were developed. The key findings of this study are as follows: First, the study provides essential guidelines for instructors at the early stages of integrating VR into global citizenship education, establishing a foundation for the future expansion of VR use in the gloabal citizenship education. Second, it is expected to maximize the educational advantages of applying VR to global citizenship education. This study demonstrated that the application of VR in global citizenship education can enhance the scope of learning, foster critical thinking and problem-solving skills based cooperation and interaction competencies. Third, by verifying the effectiveness of VR-integrated global citizenship education across a wide range of age groups, it was confirmed that VR can serve as an appropriate learning tool for learners of all ages in courses developed using the proposed design principles. While this study lays the groundwork for VR-integrated global citizenship education, it is limited by its focus on specific topics and content. Future research should incorporate diverse subjects and adapt to rapidly evolving VR technologies to refine the design principles, ensuring VR's effective integration as a transformative tool in global citizenship education.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 가상현실을 적용한 세계시민교육 설계원리 기저 이론 4
가. 구성주의 4
나. 문제기반학습 5
2. 가상현실의 정의 및 교육적 특성 7
가. 가상현실의 정의 7
나. 가상현실의 교육적 활용과 특성 8
3. 세계시민교육의 정의 및 영역 9
가. 세계시민교육의 정의 9
나. 세계시민교육의 영역 10
4. 가상현실과 증강현실을 활용한 수업의 설계원리 13
Ⅲ . 연구방법 15
1. 설계원리 개발 15
가. 문헌조사 15
나. 전문가 면담 16
2. 타당화 17
가. 내적 타당화 17
나. 외적 타당화 19
Ⅳ. 연구결과 21
1. 초기 설계원리 개발 21
가. 설계원리 구성요소 21
나. 초기 설계원리 23
2. 내적 타당화 31
가. 전문가 타당화 31
나. 전문가 타당화 40
3. 외적 타당화 51
가. 수업 설계 및 실행 51
나. 교수자 반응 56
다. 학습자 반응 58
4. 최종 설계원리 개발 64
Ⅴ. 결론 67
1. 요약 및 논의 67
2. 결론 및 제언 68
참고문헌 70

more