초기 성인기에 지각된 아동기 정서적 트라우마 경험과 사회적 상호작용 불안의 관계 : 내현적 자기애와 사후반추사고의 매개효과
The Relationship between Childhood Emotional Trauma and Social Interaction Anxiety of the Early Adulthood : the mediating effect of Covert Narcissism and Post-event Rumination
- 주제어 (키워드) childhood emotional trauma (abuse & neglet) , social interaction anxiety , covert narcissism , post-event rumination , mediating effect
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000077003
- UCI I804:11029-000000077003
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
The Relationship between Childhood Emotional Trauma and Social Interaction Anxiety of the Early Adulthood : the mediating effect of Covert Narcissism and Post-event Rumination Jungin Choi Major in Counseling Psychology Graduate School of Education Sogang University The purpose of this study is to examine the mediating effect of covert narcissism and post-event rumination on the relationship between childhood emotional trauma and social interaction anxiety of early adulthood. For this purpose , online survey consisted of the childhood trauma questionnaire, the covert narcissism scale, the post-event rumination, and the social interaction anxiety scale was administered were for 400 adults aged 18 to 35. For analysis, frequency analysis, technical statistical analysis, accuracy analysis, and hierarchical regression analysis were performed using the IBM SPSS program and PROCESS macro. The results of this study are summarized as follows. First, the direct effect of childhood emotional trauma experience on social interaction anxiety was significant. Second, the mediating effect of Covert Narcissism on the relationship between childhood emotional trauma experience and social interaction anxiety was significant. Third, sequential mediating effect of covert narcissism and post-event rumination on the relationship between childhood emotional trauma and social interaction anxiety was significant. Based on this results, meaning of the study and practical limitations are discussed. and limitations and further study are suggested.
more목차
I. 서론 1
II. 이론적 배경 7
1. 초기 성인기 7
1) 초기 성인기의 개념 7
2. 정서적 트라우마 8
1) 트라우마의 개념 8
2) 아동기 정서적 트라우마 8
3) 아동기 정서적 트라우마의 영향 10
3. 내현적 자기애 11
1) 자기애 11
2) 내현적 자기애 12
3) 아동기 정서적 트라우마와 내현적 자기애의 관계 13
4. 사후반추사고 14
1) 사후반추사고의 개념 14
2) 아동기 정서적 트라우마와 사후반추사고의 관계 15
3) 내현적 자기애와 사후반추사고의 관계 16
5. 사회적 상호작용 불안 18
1) 사회적 상호작용 불안의 개념 18
2) 아동기 정서적 트라우마와 사회적 상호작용 불안의 관계 18
3) 내현적 자기애와 사회적 상호작용 불안의 관계 20
4) 사후반추사고와 사회적 상호작용 불안의 관계 20
6. 아동기 정서적 트라우마, 내현적 자기애, 사후반추사고, 사회적 상호작용 불안의 관계 21
1) 아동기 정서적 트라우마와 사회적 상호작용 불안의 관계에서 내현적 자기애의 매개효과 21
2) 아동기 정서적 트라우마와 사회적 상호작용 불안의 관계에서 사후 반추사고의 매개효과 22
3) 아동기 정서적 트라우마와 사회적 상호작용 불안의 관계에서 내현적 자기애와 사후반추사고의 매개효과 23
III. 연구문제 및 방법 25
1. 연구목적 및 문제 25
2. 연구모형 26
3. 연구방법 27
1) 연구대상 및 자료수집 절차 27
2) 측정도구 27
(1) 아동기 정서적 트라우마 경험 27
(2) 내현적 자기애 29
(3) 사후반추사고 30
(4) 사회적 상호작용 불안 31
4. 분석방법 33
IV. 연구결과 34
1. 인구통계학적 특성 34
2. 주요 연구변인의 기술통계치와 상관관계 분석 35
3. 가설 검증 41
1) 매개효과 분석 41
2) 추가분석 43
V. 논의 및 제언 48
1. 결과 논의 48
2. 연구의 의의 및 임상적 함의 52
3. 연구의 제한점 및 제언 55
참고문헌 57