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무용교사의 지도유형이 예술고등학교 학생의 무용지속의도 및 무용수행능력에 미치는 영향

The Effect of Dance Teacher’s Leadership Type on The Dance Persistence Intention and Dance Performance of Art High School Student

초록 (요약문)

본 연구는 무용교사의 지도유형이 예술고등학교 학생의 무용지속의도와 무용수행능력에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있다. 이를 통해 무용교육을 효과적으로 하기 위한 지도유형을 연구하고 지도법 개발에 필요한 자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 대상은 서울 및 경기 지역에 소재하고 있는 예술고등학교 중 3곳을 임의로 선정하였다. 그 학교의 무용과에 재학 중인 343명의 학생을 모집단으로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지 319부 중 연구에 부적합하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 불성실한 설문지 28부를 제외한 총 291부를 분석하였다. 조사도구는 개인적 특성 3문항, 무용교사의 지도유형 18문항, 무용지속의도 4문항, 무용수행능력 12문항 총 37문항으로 구성하였다. 자료처리는 SPSS 29.0을 이용하여 분석의 목적에 따라 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 신뢰도 분석(reliability analysis), 독립 t-검증(independent sample t-test), 일원변량분석(one-way ANOVA), Scheffe의 사후검증(post-hoc), 상관관계분석(correlation analysis), 단순회귀분석(simple regression analysis), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 예술고등학교 학생의 개인적 특성에 따라 무용교사의 지도유형과 무용지속의도, 무용수행능력 차이를 분석한 결과 성별과 학년에 따른 무용교사의 지도유형과 무용지속의도 차이가 유의하게 나타났다. 또한 성별에 따른 학생의 무용수행능력 차이가 유의하게 나타났다. 전공에 따른 무용교사의 지도유형, 무용지속의도, 무용수행능력 차이는 유의하지 않았다. 둘째, 무용교사의 지도유형과 학생의 무용지속의도 간의 상관관계분석 결과 무용교사의 지도유형 하위요인 모두가 학생의 무용지속의도와 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 무용교사의 지도유형이 학생의 무용지속의도에 미치는 영향을 분석한 결과 무용교사의 민주적 유형이 학생의 무용지속의도에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 무용교사가 학생들의 수업참여를 유도하고 학습의 방향을 학생 스스로 결정할 수 있도록 하는 것이 학생의 무용지속의도를 높이는 것으로 나타났다. 셋째, 무용교사의 지도유형과 학생의 무용수행능력 간의 상관관계분석 결과 무용교사의 지도유형 하위요인 모두가 학생의 무용수행능력 하위요인인 무용동작기술성과 무용동작예술성에 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 무용교사의 지도유형이 학생의 무용수행능력에 미치는 영향을 분석한 결과 무용교사의 긍정적 보상유형이 무용동작기술성에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나, 무용교사가 학생에게 긍정적인 피드백을 줄수록 학생의 무용동작기술성이 높아지는 것으로 나타났다. 무용교사의 훈련과 지시유형이 무용동작예술성에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나, 반복적인 연습은 학생의 무용동작예술성을 높이는 것으로 나타났다. 넷째, 학생의 무용지속의도와 무용수행능력 간의 상관관계분석 결과 학생의 무용지속의도가 무용수행능력과 유의한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 학생의 무용지속의도가 무용수행능력에 미치는 영향을 분석한 결과 학생의 무용지속의도는 무용동작기술성과 무용동작예술성에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나, 학생의 무용지속의도가 높아질수록 무용수행능력도 높아지는 것으로 나타났다. 연구결과에 따르면 무용교사는 학생이 지속적으로 무용 활동에 참여하며, 무용수행능력을 향상시킬 수 있도록 학생에 대한 관심을 가져야 한다. 나아가 무용교사의 지도유형에 대한 질적 연구가 세부적인 영향을 규명하는데 도움이 될 것이라 사료된다.

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초록 (요약문)

The purpose of the research is to examine the effect of dancer teacher’s leadership type on the dance persistence intention and dance performance of art high school student. The research aims to identify the leadership type for effective dance education and provide data for the development of dance education. A total of 343 dance students from 3 art high schools in Seoul and Gyeonggi were recruited for the study; a self-reported survey was distributed to the participants. Out of the 319 surveys collected, 28 were excluded due to lack of reliability, and 291 were analyzed for results. The survey consisted of 37 questions. 3 questions assessed the individual characteristics, 18 questions measured the dance teacher’s leadership type, 4 questions evaluated the dance persistence intention and 12 questions measured the dance performance. Data was processed through SPSS 29.0 for different analysis purposes. Frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA, Scheffe post-hoc, correlation analysis, simple regression analysis, and multiple regression analysis were completed. The results are as follows: First, there were significant differences in dance teacher’s leadership type and dance persistence intention with different genders and grades of students. The gender of a student also affected the dance performance. The differences in dance persistence intention, dance performance and dance teacher’s leadership type by major were negligible. Second, the democratic behavior of a dance teacher had a significant, positive effect on the student’s dance persistence intention. Specifically, a dance teacher’s encouragement of class participation and the student’s autonomy in learning resulted in a stronger dance persistence intention. Third, the positive feedback behavior of a dance teacher had a significant, positive effect on the dance movement skillfulness. A student’s dance movement skillfulness increased as more positive feedback were provided. Furthermore, the training and instruction behavior of a dance teacher also had a positive effect on the dance movement artistry, which displays that repetition improves dance movement artistry. Fourth, the dance persistence intention of a student had a significant, positive effect on the dance movement skillfulness and dance movement artistry as a stronger dance persistence intention led to a higher dance performance. The results indicate that a dance teacher’s interest and involvement in a student’s learning are necessary for enhanced dance persistence intention and dance performance. Further research on the quality of leadership type may be able to identify additional specific effects.

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