퍼실리테이션 프로그램 설계 및 적용 : 기업 사내강사를 중심으로
Facilitation program design and application: For corporate instructors
- 주제어 (키워드) 퍼실리테이션 , 퍼실리테이터 , 사내강사 , 기업교육
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000070236
- UCI I804:11029-000000070236
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
기업교육 현장에서 퍼실리테이션은 성인학습자가 자기 주도적인 학습을 하고 합의된 학습 목표에 도달할 수 있도록 학습자를 지원하고, 격려하고, 촉진하는 모든 과정과 활동을 말한다. 본 연구는 기업 사내강사에게 필요한 퍼실리테이션 역량 구성요소를 도출하여 프로그램 설계안을 개발 및 적용하는 것을 목적으로 한 것으로 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, B기업 교육팀 사내강사 30명을 대상으로 퍼실리테이션 프로그램 설계안을 개발하였다. 퍼실리테이션 관련 선행연구와 문헌 분석을 통해 사내강사에게 필요한 퍼실리테이션 역량 구성요소를 도출하고, 도출한 역량을 기반으로 프로그램 설계안을 개발하였다. 본 연구의 프로그램은 사내강사에게 필요한 프로그램 설계능력, 학습자 이해능력, 학습자 활동 촉진능력 3가지의 모듈을 중심으로 세부 역량을 향상시키기 위한 이론과 실습을 차시에 맞게 구성하였다. 둘째, 개발한 프로그램 설계안을 사내강사들에게 15주간 9차시에 걸쳐 적용하고 그 효과성과 현장 적용 가능성을 알아보았다. 프로그램에 대한 효과 분석은 퍼실리테이션 역량 측정도구를 활용하여 프로그램 참여자의 사전 사후 측정값을 비교하고, 프로그램 마무리 후 작성한 최종 성찰 노트 분석을 통해 교육의 효과성 및 기업교육 현장 적용 가능성을 살펴보았다. 퍼실리테이션 전략을 활용한 기업 사내강사 대상 퍼실리테이션 프로그램을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램 설계능력을 향상시키기 위한 과정은 교수설계와 학습이론, 교육 프로그램 기획 이론을 바탕으로 교수설계 개념과 철학을 이해하고, 교수설계 모형과 전략을 구별하며, 학습한 이론을 토대로 다양한 교수 학습 지도안을 분석 및 작성해 보는 활동을 수행하였다. 둘째, 학습자를 적극적으로 이해하고 파악하는 과정은 학습자가 드러내지 않은 부분까지 이해하고 파악할 수 있도록 학습자 특성을 이론적으로 살펴보았다. 이후 학습자의 학습 목적을 명확화하는 방법에 대해 논의하고, 적극적 경청 방법과 비언어적 표현 찾기를 통해 학습자의 감정과 의도를 파악해 보는 실습을 진행하였다. 셋째, 학습자 활동 촉진 능력을 향상시키기 위한 과정은 퍼실리테이션의 개념 및 유형 그리고 퍼실리테이션 활용 사례들을 공유하고, 기업 교육 현장에서 활용할 수 있는 퍼실리테이션에 대해 생각해 보는 시간을 갖도록 하였다. 이후 좋은 피드백 방법 및 학습 몰입을 높이기 위한 동기부여 방법에 대해 익히고, 질문법 활용과 아이디어 발산 및 수렴 활동을 통해 퍼실리테이션의 다양한 기법과 도구들을 체득하였다. 그 결과 프로그램 설계능력 과정은 교육을 분석하고 이해하는 데 도움을 주며, 다양한 교수설계 모형과 전략을 활용하여 실제 프로그램을 설계하는 데 도움이 되었다. 학습자를 이해하는 과정은 학습자와의 소통에 도움이 되고, 학습자를 관찰하고 배려해야 하는 것이 중요하다는 것을 알게 하였다. 마지막으로 학습자 활동 촉진능력 과정은 학습자들의 아이디어를 이끌어 낼 수 있는 질문을 활용하는 데 도움이 되었으며, 학습자의 참여와 활동을 이끄는데 긍정적인 영향을 준 것으로 그 교육적 효과를 확인할 수 있었다.
more초록 (요약문)
In a corporate training, facilitation refers to any process or activity that supports, encourages, and empowers adult learners to engage self-directed learning and achieve agreed learning goals. The purpose of this study is to develop and apply a program design plan by deriving facilitation competency components required for corporate instructors. The study was conducted as follows. First of all, a facilitation program design was developed for 30 corporate instructors of Company B’s Education Team. This program design was developed based on derived facilitation competency required for corporate instructors after reviewing previous research and literature on facilitation. This program consist of theory and practice sessions to improve corporate instructors’ detailed competency and focus on three major skills; program design, understanding trainee, and accelerating trainee level-up. Secondly, the program design was applied to corporate instructors 9 times during 15 weeks, and its effectiveness and applicability were examined. The analysis on program’s effectiveness was done with using facilitation competency evaluation tool by comparing before and after data of program participants. The effectiveness of education and applicability in a corporate training were examined by analyzing the final feedback report taken after the completion of the program. The facilitation program for corporate instructors using the facilitation strategy can be summarized as follows. First, the process for improving program design ability were conducted by understanding the concept and philosophy of instructional design based on the instructional design, learning basics and education program planning, distinguishing instructional design and strategy, as well as analyzing and writing various teaching and learning guidance plans based on educated theory. Second, theory of understanding trainee’s characteristics was studied to fully understand the trainee. The practice was conducted to understand the trainee’s feelings and intentions through intensive listening and observing non-verbal expressions. Discussion on how to clarify trainee’s training objectives was done afterward. Thirdly, the concept, types of facilitation along with the use cases of facilitation were shared, and had a brainstorming session on how to apply facilitation in corporate training to accelerate trainee level-up. The instructors also had a session on how to motivate to raise the efficiency of the study and how to provide a good feedback which led to learning of various facilitation techniques through questioning methods and idea sharing. As a result, the program design course helped analyzing and understanding the curriculum and contributed to developing actual programs using various instructional design models and strategies. Understanding the trainee was helpful in communicating with trainee and observing and caring the trainee were also important. Lastly, the process of accelerating trainee level-up drew ideas from trainees and the involvement of the trainees had positive effect to the program that the program proved its educational effect.
more

