보충학습방식이 학생들의 비인지적 역량 발달에 미치는 영향 : 방과후학교, 사교육, EBS강의, 자기주도학습을 중심으로
The effects of supplementary learning method on the development of students' non-cognitive competencies : Focusing on after-school, private education, EBS online education, and self-directed learning
- 주제어 (키워드) Big5 , 비인지적 역량 , 사교육 , 방과후학교 , EBS강의 , 자기주도학습 , Big5 , non-cognitive competence , self-directed learning , after-shchool , EBS online education
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 안태현
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 경제학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000070235
- UCI I804:11029-000000070235
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 「서울교육종단연구」 초등패널 자료를 사용하여 보충학습방식(방과 후 학교, 사교육참여, EBS이용, 자기주도 학습)이 학생의 비인지적 역량(Big5: 경험에 대한 개방성, 성실성, 외향성, 친화성, 신경증) 발달에 미치는 영향을 분석하였다. 학생의 연령 증가에 따른 변화를 확인하기 위해 중학생 시기와 고등학생 시기로 나누어 분석을 진행하였다. 분석 결과, 중학교 표본에서 방과 후 학교와 사교육은 학생의 비인지적 역량 발달에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. EBS강의는 학생의 성실성과 양의 상관관계를 보였고, 자기주도 학습은 신경증을 제외한 전반적인 부분에 대해서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 보였다. 고등학교 표본에서는 사교육과 EBS이용 보다 다소 능동적으로 학습활동에 참여 할 수 있는 방과 후 학교와 자기주도 학습이 상호 보완적으로 학생의 비인지적 역량 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
more초록 (요약문)
This study analyzed the effect of supplementary learning methods (after-school, private education participation, EBS online-education, and self-directed learning) on the development of students' non-cognitive competencies (Big5: openness to experience, conscientiousness, extrover- sion, agreeableness, and neuroticism) using elementary panel data. In order to analyze the non-cognitive competencies that appear differently by age group, middle and high schools were classified and analyzed. As a result of the analysis, it was found that after-school and private education had a negative effect on the development of students' non-cognitive competency in the middle school sample. EBS lectures showed a positive correlation with student's conscientiousness, and self-directed learning seemed to have a positive effect on the overall area except neuroticism. In the high school sample, after-school and self-directed learning, which can participate in learning activities more actively than private education and EBS online-education, complementarily had a positive effect on students' non-cognitive competency development.
more

