검색 상세

문재인 정부 유보통합정책 변동 요인 분석 : Kingdon의 정책흐름모형을 중심으로

An Analysis of the Changing Factors of the Integration Policy for Early Childhood Education and Child Care under the Moon Jae-In Government : With a focus on Kingdon's Policy Streams Model

초록

This study set out to analyze the changing factors of the integration policy for early childhood education and child care under the Moon Jae-in government by applying Kingdon's Policy Streams Model. The research period spanned from the inauguration of the Moon administration to December, 2020 when the policy produced outputs. By applying the Policy Streams Model, the study analyzed three flows during the period including the flows of policy issues, policy alternatives, and politics and also the major factors of policy changes. The findings were as follows: first, the integration policy for early childhood education and child care under the Moon government made a shift toward a policy to reinforce the public nature of kindergartens and daycare centers; secondly, one of the major factors behind the policy changes was a shift in the paradigm of national administration. The policy to reinforce the public nature of kindergartens and daycare centers made indirect contributions to the foundation of a policy for the integration of early childhood education and child care. One was a supply system around national and public kindergartens and daycare centers to hold the private market in check, and the other was a bill to make it mandatory to use the national accounting management system to regulate the moral laxity of private kindergartens; thirdly, it was the flow of politics that created a decisive chance for policy changes. A policy window opened as there was a shift in the paradigm of national administration during the change of government. Another policy window opened after Assemblyman Park Yong-jin's remarks at an inspection of the administration. In particular, he unveiled the list of corrupt private kindergartens, attracting public attention to the social issue of reinforcing the public nature of private kindergartens and building an opportunity structure to push it forward to a policy output. Although the Democratic Party of Korea created a predominant flow of politics with an overwhelming number of seats and aspiration for reform, it was a big political burden to incorporate the private market into public education. Displaying his role as a policy entrepreneur, Assemblyman Park Yong-jin created a public sentiment to reinforce strong public nature by revealing the list of corrupt private kindergartens and established the flow of politics to neutralize the lobbying activities of the Korea Kindergarten Association that had long exercised strong political power; and finally, President Moon's determination for the policy was an important driving force to keep the policy window open and produce policy outputs along with the policy cooperation of policy leaders including Assemblyman Park Yong-jin and the special committee formed by the Democratic Party of Korea to reinforce the public nature of kindergartens and daycare centers. The findings of the study show that the fundamental goals and directions can vary according to a paradigm that the government seeks. Future studies will need to establish the roles and status of the National Education Committee to ensure that educational policies have value orientation, rationality, and independence from political situations so that the issues of changing educational policies according to political situations can be improved.

more

초록

본 연구는 Kingdon의 정책흐름모형을 적용해 문재인 정부의 유보통합정책 변동 요인을 분석하였다. 연구시기는 문재인 정권 출범시기부터 정책이 산출된 2020년 12월까지이다. 정책흐름모형을 적용해 이 시기의 정책문제의 흐름, 정책대안의 흐름, 정치의 흐름 이 세 가지의 흐름을 분석하였고, 정책변동의 주요 요인을 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 문재인 정부의 유보통합정책은 유치원어린이집 공공성 강화 정책으로 변동되었다. 둘째, 정책변동의 주요 요인은 국정운영 패러다임의 전환이다. 유치원·어린이집 공공성 강화 정책은 우회적이지만 유보통합정책을 위한 기반 마련에 기여하였다. 하나는 민간시장을 견제할 수 있는 국공립 중심의 공급체계를 마련한 것이고 다른 하나는 사립유치원의 도덕적 해이를 규제할 수 있는 국가회계관리시스템 사용 의무화 법안을 만들었다는 것이다. 셋째, 정책변동의 결정적인 계기를 마련한 것은 정치의 흐름이다. 정권교체 시기 국정운영 패러다임의 전환으로 정책의 창이 한번 열리고 박용진 의원의 국정감사 발언을 계기로 두 번째 정책의 창이 열렸다. 특히 박용진 의원의 비리 사립유치원 명단 발표는 공공성 강화에 대한 사회적 이슈화를 이끌어 내면서 정책 산출까지 이끌어 갈 수 있는 기회구조를 만들었다. 더불어민주당의 압도적 의석수와 개혁의 열망이 우세한 정치의 흐름을 만들었지만 공교육 내로 민간 시장을 편입시키는 과정은 정치적 부담이 컸다. 그러나 정책선도가의 역할을 보여준 박용진 의원의 비리 사립유치원 명단발표는 강력한 공공성 강화 여론을 형성하였고, 오랜 시간 막강한 정치력을 행사해 왔던 한유총의 압력활동을 무력화할 수 있는 정치의 흐름을 만들어 주었다. 넷째, 대통령의 정책의지와 박용진 의원, 더불어민주당의 유치원·어린이집 공공성 강화 특별위원회와 같은 정책선도가들의 정책공조가 정책의 창이 닫히지 않고 정책 산출까지 만들어 낼 수 있었던 중요한 동력이었다. 이번 연구를 통해 정부가 추구하는 패러다임에 따라 교육정책의 근본적인 목적과 방향이 달라질 수 있다는 점을 파악할 수 있었다. 향후 연구는 교육정책이 정치적 상황에 따라 달라지는 문제점을 개선하기 위해 교육정책의 가치지향성과 합목적성, 그리고 정치적 상황으로부터 독립성을 갖출 수 있는 국가교육위원회의 역할과 위상 정립이 필요하다.

more