무용전공 대학생의 수행불안 및 스트레스와 무용몰입과의 관계
The relationship between performance anxiety and stress and dance immersion in college students majoring in dance
- 주제어 (키워드) 수행불안 , 무용스트레스 , 무용몰입
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김수미
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066846
- UCI I804:11029-000000066846
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
본 연구는 무용전공 대학생들의 수행불안 및 스트레스와 무용몰입과의 관계를 규명하고자 하였다. 이와 같은 목적으로 서울지역에 소재한 무용전공 대 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 무성의한 응답을 보인 설문 25부를 제외한 205부가 최종 유효표본으로 사용되었다. 설문지를 분석하기 위하여 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 일련의 분석 목적에 따라 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 독립표본 t-test, 상관관계분석을 실시하였으며, 집단 간 유의한 차이가 있을 경우 사후검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용전공 대학생들의 성별에 따른 수행불안, 스트레스, 무용몰입의 차이를 분석한 결과 자신감결여 불안, 진로 스트레스, 인간관계 스트레스, 차별적평가 스트레스, 체형 스트레스, 인지몰입, 행위몰입에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 무용전공 대학생들의 전공에 따른 수행불안, 스트레스, 무용몰입의 차이를 분석한 결과 무용상해 스트레스, 체형스트레스에 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 무용전공 대학생들의 무용경력에 따른 수행불안, 스트레스, 무용몰입의 차이를 분석한 결과 자신감결여 불안, 신체불안, 실기능력 스트레스, 환경조건 스트레스, 인지몰입에 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 출신학교에 따른 수행불안, 스트레스, 무용몰입의 차이를 분석한 결과 환경조건 스트레스, 체형 스트레스에 유의한 차이가 나타났다.
more초록
The purpose of this study is to investigate the relationship between performance anxiety and stress and dance immersion of college students majoring in dance. For this purpose, a survey was conducted on students majoring in dance in Seoul, and 205 copies were used as the final valid sample, excluding 25 questionnaires that showed careless responding. To analyze the questionnaire, the SPSS 23.0 program was used to conduct frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, and correlation analysis according to a series of analysis goals. Post-Verification was performed when there were significant differences between groups. The results of this study are as follows. First, the difference in performance anxiety, stress, and dance immersion according to gender of college students majoring in dace were analyzed. As a result, there were significance differences in lack of confidence, career stress, interpersonal stress, differential evaluation stress, body type stress, cognitive immersion, and behavioral immersion. Second, as a result of analyzing the differences in performance anxiety, stress, and dance immersion of college students majoring in dance according to their major, significant differences were found in dance injury stress and body type stress. Third, as a result of analyzing the differences in performance anxiety, stress, and dance immersion according to dance careers of college students majoring in dance, significant differences were found in self-confidence anxiety, physical anxiety, practical ability stress, environmental condition stress, and cognitive immersion. Finally, as a result of analyzing the differences in performance anxiety, stress, and dance immersion according to the school of origin, significant differences were found in environmental condition stress and body type stress.
more