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한국 창작무용 '별 하나'와 체육수업을 연계한 창의 융합교육 연구

Creative Integrated Education of the Combination of Literary Works and Physical classes

초록 (요약문)

본 연구의 목적은 연구자가 사전적 경험을 통해 제작한 창작 한국무용 ‘별 하나’의 작품제작 과정을 무용분석법인 ‘상호텍스트성(intertextuality)’ 방식을 채택해 무대의 구성요소를‘관찰 가능한 요소(Co-text)’와 ‘관찰 불가능한 요소(Con-text)’두 가지 요소로 나누어 텍스트화한 후 그 타당성을 검증하고, 관객이 창작무용 작품을 이해하는 새로운 감상 프레임을 제공하고자 이루어졌다. 궁극적으로는 이런 과정들이 담긴 학생참여 중심의 체육·문학의 창의 융합교육 지도안을 개발하여 학교 현장에 반영하는 데 초점을 맞추었다. 본 연구목적을 달성하기 위해 연구 Ⅰ장에서는 ‘창의융합형’ 인재 양성에 대한 현 학교 교육 실정과 융합 교육이 학교에서 어떻게 행해지고 있는가에 관해 선행연구를 통해 고찰하고 정리하였다. Ⅱ장에서는 융합 교육에 대해 구체적으로 살펴보고, 창작 한국무용작품 제작과정을 무용분석법인 ‘상호텍스트성’ 방식을 채택해‘텍스트화’하여 정리하였다. Ⅲ장에서는 윤동주 시인의 시 ⌜별 헤는 밤⌟과 연계해 본 연구자가 창작한 한국무용‘별 하나’의 작품을 분석하였다. 작품분석은 Ⅱ장에서 언급한 ‘상호텍스트성’을 적용해 ‘Co-text’와 ‘Con-text’로 나누어 분석하였다. Ⅳ장에서는 앞에서 고찰한 내용을 토대로 문학 ‘시’를 활용하여 체육교과와 국어 교과를 연계한 창작 지도안을 개발하였다. 이 지도안의 학교 현장에서의 활용 가능성 검증을 위해 현직 체육(무용) 교사와 국어 교사에게 검토받고 그 내용을 반영, 수정·보완하여 최종 지도안을 확정하였다. 본 연구자가 개발한 지도안은 총 4차시로 구성되어 있다. 1차시 수업에는 윤동주 시인의 ⌜별 헤는 밤⌟ 시를 해석하고 시를 통해 시인이 전하고자 하는 의미를 파악한 뒤 ⌜별 헤는 밤⌟을 모티브로 한 창작무용 ‘별 하나’를 감상한다. 창작무용 감상 후에는 문학적인 언어가 어떻게 행위로 표현되는지, 시인과 무용수가 표현하고 있는 의미를 얼마나 이해하고 있는지 검토하고 자신의 삶과 연결해 자아 성찰하는 시간을 갖는다. 2차시 수업에는 학생들이 직접 ‘시’를 창작하고 12박자의 템포에 맞추어 신체 표현활동을 구성한다. 이후, 4명씩 6그룹으로 만들어 12박자 템포에 맞춰 창작한 신체 표현활동을 한 명씩 돌아가며 발표하고 창작한 동작을 서로 공유한다. 3차시 수업에는 창작한 ‘시’에 어울리는 음악과 소품을 학습자 스스로 찾아 적용함으로써 진정한 자신만의 창작작품을 완성한다. 4차시 수업에는 앞에서 창작한 창작무용의 ‘텍스트화’작업을 한다. 학습자들은 팜플렛과 같은 작품 설명서 작업을 통해 체육과 국어 두 교과 간의 이해를 넓힌다. 총 4차시까지 진행된 독창적이고 기발한 창작 수업을 통해 학습자들은 체육적 창의성을 발견하고 ‘체육적 창의·융합 사고 역량’을 기를 수 있으며, 성찰의 기회를 통해 자신을 되돌아보는 시간을 가지는 ‘자기 성찰·계발 역량’을 기를 수 있다. 본 연구를 통해 개발한 지도안의 학교 현장 수업의 적용 가능성 및 수업 지도안의 구성내용, 이 두 가지 항목으로 현직 체육 (무용) 교사와 국어 교사에게 검토받은 내용은 다음과 같다. 먼저, 학교 현장의 실현 가능성에 대하여 두 교사 모두 체육과 문학을 연계한 수업이 참신하면서도 독특하여 학생들의 흥미를 유발할 수 있어 현장에서 충분히 실현 가능하다는 의견이었다. 그러나, 한 수업에서 두 교과를 동시에 다룬다는 점에서 교과 간 수업내용을 적절히 조율하여 구성하는 것이 중요하다는 지적도 있었다. 두 번째, 본 연구에서 개발한 지도안의 구성면에서는 문학작품과 체육이라는 완전히 다른 영역을 접목하려는 시도가 매우 유의미했으며 학생들의 역량을 기를 수 있는 신체활동도 충분히 다루고 있다고 하였다. 신체행위 중심으로 이루어지는 체육(무용)이 아니라 이야깃거리나 동작에 대한 감상과 연상을 문학작품에 조화롭게 접목했다는 점에서 본 연구의 수업 취지인 ‘창의 융합교육’에도 부합한다는 의견이다. 반면, 체육교과를 중심으로 이루어지는 융합 수업이라는 점에서 국어 교과의 문학적인 내용이 다소 부족하다는 지적과 함께 문학작품을 따로 1차시로 다룰 필요성을 제시하였다. 특별히 평가 부분을 자세히 다루어져야 한다는 조언도 있었다. 앞서 지적한 전문가들의 의견을 바탕으로 지도안을 수정·보완하면서 본 연구자는 체육과 다른 교과를 연계한 창작 수업이 학교 현장에 보다 효율적으로 적용 할 수 있도록 지속적인 연구가 이루어지기를 바라보았다.

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초록 (요약문)

This study aims to examine the validity of the process of producing the works of Korean dance called 'one star,' which was created by the researcher through prior experience by adopting the 'intertextuality' method, a dance move analysis. She divided the components of the stage into two elements: 'Co-text' and 'con-text,' verifying the validity of the text and providing a new appreciation frame in which the audience understands the works of creative dance. Ultimately, the study focused on developing an integrated lesson plan for physical and literature education centered on student participation, including these processes and reflecting on the school environment. The first chapter investigates and reviews previous literature on how the current education curriculum deals with integrated classes in a school environment to achieve the purpose of this research. In Chapter II, the researcher thoroughly examined integrated education, and she summarized the process of producing creative Korean dance works by adopting the 'intertextuality' method, a dance move analysis. In Chapter III, she analyzed the work of Korean dance called 'One Star' created by herself with a theme driven by poet Yoon Dong-Joo's poem The Night of Counting Stars. By applying to the 'intertextuality' mentioned in Chapter II, the work analysis was divided into 'Co-text' and 'Con-text.' Chapter IV developed a creative teaching plan that integrated physical and Korean education using "poetry" based on the above considerations. A teacher and a Korean language teacher confirmed the final lesson plan, reflecting and supplementing the program's contents to verify whether the teaching plan is available in a school environment. The lesson plan created by this researcher consists of 4 lessons. In the first poetry class, students will interpret poet Yoon Dong-Joo's The Night of Counting Stars, grasp the poem's meaning, and appreciate the creative dance called 'One Star' based on the theme-driven by The Night Counting Stars. After appreciating creative dance, students will have time to review how literary language is expressed as an action and how much students understand the meaning of poets and dancers and connect them to students' life and reflect on themselves. Students create their poems and organize body expression activities according to the 12-beat tempo in the second class. After that, students make six groups of 4 people and share the movements created and presented by one person in each body expression activity designed according to the 12-beat tempo. In the third class, students find and apply music and props that match the "poetry" they created to complete their own creations. In the fourth class, the students work on textualizing the creative dance designed earlier. Learners expand their understanding between physical training and the Korean language through creating a manual such as pamphlets. Through creative and ingenious creative classes, learners can develop "physical creativity and comprehensive thinking skills" and develop self-reflection and development competence while having time to look back on themselves through reflection opportunities. The study was reviewed by a current physical teacher and a Korean language teacher with two items, including whether it is practical to apply the lesson plan to a school environment and the contents of the lesson plans. This study aims to examine the validity of the process of producing the works of Korean dance called 'one star,' which was created by the researcher through prior experience by adopting the 'intertextuality' method, a dance move analysis. She divided the components of the stage into two elements: 'Co-text' and 'con-text,' verifying the validity of the text and providing a new appreciation frame in which the audience understands the works of creative dance. Ultimately, the study focused on developing an integrated education plan for physical and literature education centered on student participation, including these processes and reflecting on the school environment.

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