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개념도 학습을 통한 설명문 쓰기 교육 방안

Education Method for Writing the Explanatory Text through Learning the Concept Map

초록 (요약문)

이 연구는 중학교 학습자들이 개념도 작성을 통하여 설명문 쓰기의 내용을 구성하고 조직하는 것에 초점을 두고 이들의 쓰기 능력 신장에 도움을 줄 수 있는 개념도 활용의 설명문 쓰기 교육 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 주요 선행 논의에서는 설명문 쓰기를 지도할 때에 텍스트 구조를 지도하여 글쓰기에 관련된 능력에서 유의미한 향상을 가져온다는 점이 공통된 의견이었다. 그러나 설명문 쓰기는 구조와 관련된 지도뿐만 아니라 설명문 쓰기에 활용할 정보의 연결, 선택, 관계 등도 중요하기 때문에 단순히 글의 구조만을 생각하는 것에 머무르지 않고 글에 담길 정보들의 연결, 선택, 관계 등에 대한 지도도 필요하다. 설명문을 쓰는 것은 다양한 개념 간의 관계와 위계를 고려하여 고차원적인 인지 전략을 바탕으로 하는 쓰기 활동이기 때문이다. 최근 교육 현장에서 다양한 목적을 갖고 활발하게 사용되고 있는 개념도는 Ausubel의 유의미 학습 이론에 근거하여 개념 학습을 증진시킬 목적으로 1972년 Novak에 의해 고안되었다. 개념도는 위에서 아래로, 왼쪽에서 오른쪽으로 이어 나가며 일반적인 개념에서 구체적인 개념까지 내려오는 위계 구조를 개념 간의 시각적 표현, 그리고 개념 간의 연결어, 교차 연결로 나타내는 그래픽 조직자이다. 실제 개념도가 갖는 개념의 관계, 위계화, 범주화의 특징을 바탕으로 개념도를 설명문 쓰기에서 활용하면 다양한 각도에서 갖고 있던 지식들과 새로운 사실이나 정보를 위계에 맞게 전개해 나가고 있는지 점검할 수 있다. 아울러 주제를 설명하고자 할 때 주제에 필요하지 않은 사실들을 열거하는 경우를 통제하거나 객관적인 예를 들면서 글을 명료화할 때 구조적인 글을 쓸 수 있게 도울 수 있다. 따라서 마인드맵과 개념도를 혼동하거나 쓰기 과정의 한 부분에서 사용하였던 기존 논의의 문제점을 해결하고 올바른 개념도 작성법을 바탕으로 쓰기 과정 전반에 도움을 줄 수 있는 개념도를 활용한 교육 방안이 필요하다고 할 수 있다. 이 연구에서 제시하는 개념도 학습을 통한 설명문 쓰기의 교육 방안은 8단계로 이루어졌으며 1단계에서 사전검사를 통해 학습자의 쓰기 능력을 확인하였고, 본격적인 학습 단계의 시작인 2단계는 설명문의 특성을 설명하고 개념도에 대해 이해하였다. 3단계에서는 2단계에서 학습한 내용을 실습하는 단계로 교과서 설명문을 분석하여 설명문의 조직적, 내용적 특성을 이해하고 이를 실제 개념도로 작성하였다. 4단계에서는 개념도의 수정 및 평가를 통해 학습자가 개념도를 이해하고 올바르게 활용할 수 있는지 교수자가 간단하게 확인하였다. 5단계는 실제 설명문 쓰기에 앞서 선택한 주제와 관련된 개념을 학습자의 선행 지식에서 회상하거나 인터넷 등의 검색을 통해 새로운 개념을 확인하면서 개념도를 작성하여 주제의 개념 구조를 확인하고 관계 서술을 통해 쓰기 직전의 단계를 학습하였다. 6 ∼ 8단계는 개념도 작성과 설명문 쓰기를 연결하여 실제 쓰기 능력을 기르는 훈련을 하였다. 이와 같은 교육 방안의 효율성을 확인하기 위해 실험집단과 통제집단을 구성하여 중재학습을 2021 9월19일부터 10월 27일까지 진행하였다. 이 기간 동안 개념도 학습을 통한 설명문 쓰기 능력을 평가하기 위하여 평가 기준 및 평가 요소를 설정하고 평가 과제를 결정하고 채점 기준과 척도에 따라 평가를 실시하였다. 평가 결과를 분석한 논의의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개념도 학습을 통한 설명문 쓰기 활동이 설명문 쓰기 능력 중 내용에 미치는 영향은 집단 간 양적 검사에서 확인할 수 있다. 이는 개념도의 장점 중 하나인 개념들의 위계화, 범주화가 주제에 관련된 개념의 정보를 나열하는 수준에서 개념의 위계와 범주화를 통해 표층적 수준에서 심층적인 수준까지 이어지는 세부 내용을 작성할 수 있게 도움을 준 것이라 할 수 있다. 둘째, 개념도를 활용한 설명문 쓰기 활동이 설명문 쓰기 능력 중 조직에 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 학습자는 개념도를 활용하여 설명문 쓰기를 하면서 주제에 맞는 글을 작성할 때 주제에 대한 하위 주제, 주제에 대한 세부 내용에 대한 관계를 생각하고 이를 바탕으로 문단 구성하여 문단을 구성하는 능력이나 문단을 구분하는 능력까지 기른 것이라 할 수 있다. 이는 개념도를 활용할 때 학습자는 단락별로 사전에 개념도를 그리면서 단락에 들어갈 내용의 관계를 생각하고 구조화하여 단락과 단락을 이어 글의 전체적인 짜임을 어떻게 보여 줄 것인지를 생각하기 때문일 것이다. 이 연구에서 제시한 개념도 학습을 통한 설명문 쓰기 교육 방안은 설명문 쓰기 수행에서 쓰기 능력의 하위 요인인 내용, 조직, 표현 영역만 국한하여 글을 전개하는 것이 아니라 글의 내용과 관련이 있는 개념의 선택, 개념의 연결, 개념 간의 관계 설정, 개념 간의 조정 등을 통해 글에 필요한 내용을 정리하도록 작용할 것이다. 그리고 글의 구조를 시각적으로 파악할 수 있고 문장 형식의 개념 제시를 통해 쓰기 학습에 기여할 수 있을 것이다. 실질적으로 교실에서 활용 가능한 개념도 학습 기반의 설명문 쓰기에 도움을 주는 모형을 통해 실제 설명문 쓰기 활용 방안을 제시함으로써 교육 현장에서 학습자들을 위한 쓰기 지도에 적용 가능한 도움을 줄 수 있을 것이다.

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초록 (요약문)

The purpose of this study is to propose an educational method for writing explanatory text for middle school students while using a concept map that helps improve writing skills with the focus on composing and organizing the contents of explanatory text writing through concept map. According to previous studies, it is a common opinion that writing the explanatory text through guidance on text structure causes meaningful improvement in writing. However, in the explanatory text, the connection, selection, and relationship of information for writing the explanatory text are important as well as maps related to the structure because explanatory writing is an activity based on high level of cognitive strategies while considering the relationship and hierarchy between the various concepts. The concept map developed by Novak in 1972 is based on Ausubel's theory of meaningful learning and has been recently used for various purposes in the educational field. Concept maps represent graphic organizers. Specifically, the hierarchy runs from top to bottom and from left to right. Also graphic organizer shows visual expression, connecting words, and cross-connections between concepts. Based on the characteristics of relationship between concepts, hierarchy structure, and categorization, using the concept map for the purpose of writing an explanatory text makes it possible to identify whether various knowledge and new facts are being written according to the hierarchy structure. It helps to write structured texts while controlling the enumeration of unnecessary facts when explaining a topic. It also helps to write clearly when giving objective examples. Therefore, an education method using the concept map is needed, in which the confusion between concept map and mind map is solved, and the problem of the existing discussion used in the writing process is resolved, and the concept map writing method is helpful for writing. The educational method for writing explanatory texts using the concept map presented in this study consists of 8 steps. The first step is to check the learner's writing ability through a pre-test. Step 2, which is the start of the actual learning phase, is the time for the explanation of the characteristics of the explanatory text and the understanding of the concept map. Step 3 is a step for practicing the contents of Step 2 where the actual concept map is created after analysis of explanatory texts in textbooks and understanding of organizational and content characteristics of explanatory texts. Stage 4 is a stage where the teacher checks whether the learner understands the concept map and whether it can be used in the right way through the revision and evaluation of the concept map. Stage 5 is a stage where the student creates a concept map through the selected topic and related concepts and new concepts through internet search, and then learns the structure of the concept for the topic and the steps for writing. In steps 6-8, training for actual writing ability is made through the connection of concept map writing and explanatory writing. In each step, the learner revises the concept map according to the teacher's evaluation of the learning results. Creating a concept map can be easily learned with learning the basics. Therefore, the student learns the concept map by reading the explanatory text and drawing the concept map. To confirm the effectiveness of this teaching method, this study consisted of an experimental group and a control group, and then mediated learning was conducted from September 19 to October 27, 2021. In order to evaluate the ability to write an explanatory text through the learning of the concept map during this period, this study set the evaluation criteria and evaluation factors, and then decided the evaluation task, and then performed the evaluation according to the scoring criteria and scale. The results of the analysis on the evaluation results are as follows. First, the effect of the writing activity of explanatory text through learning of the concept map on the content among the ability to write explanatory text can be confirmed in the quantitative examination between groups. This is because the hierarchical and categorization of concepts, one of the strengths of the concept map, helps to write in-depth details from the level of listing information of concepts related to the topic into the deep level of contents which leads from the superficial level to the deep level through the hierarchy and categorization of concepts. Second, the influence of the activity of writing explanatory text using the concept map on the composition among the ability to write explanatory texts could be confirmed, which shows that the learner's ability to organize paragraphs or divide paragraphs has improved when writing an explanatory text suitable for a topic using a concept map by composing paragraphs based on the relationship between sub-topics and detailed contents. This is probably because the learner thinks about how to show the overall structure of the text by drawing a concept map in advance for each paragraph, structuring the relationship of content, and linking paragraphs and paragraphs. The educational method for writing an explanatory text using the concept map presented in this study make it easy to organize the necessary content for the text. including content, organization, and expression, which are sub-factors of writing ability, as well as concept selection, connection, setting for relationships between concepts, and coordination between concepts, which is relevant to the content of the text.

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