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탈북민 대안학교의 영어학습에 대한 질적 사례연구

A Qualitative Case Study on English learning in Alternative Schools for North Korean

초록/요약

본 사례연구는 탈북민 대안학교의 영어 학습 환경의 특징을 알아보고, 탈북학생 학습자 중심 영어 수업의 효과를 밝히는 데에 있다. 연구는 총 2년 동안 2개의 학교에서 총 15명의 학생이 참여했으며, 그 중 실험 수업에 참여한 학생은 4명이다. 이외에도 지도교사와 원어민교사, 방과 후 수업 코디네이터와 교장선생님과 심층면담을 진행하였다. 실험 수업은 학생들이 실험 수업의 수업 목표와 교재선정 및 수업구성의 과정에 참여하여 수업계획을 세워나갔다. 학생 주도로 작성된 수업계획표를 바탕으로 수업 진행 및 평가도 이루어졌다. 학생들의 영어 학습 동기와 영역별 학습 성취도는 다각화된 자료 수집을 통해 분석되었다. 연구결과는 크게 탈북민 대안학교 영어학습 환경의 특성과 학습자 중심 수업 으로 나뉜다. 먼저 탈북민 대안학교는 정착기 기초교육의 미비로 인해 북한 출생 학생들은 기초학력 부진을 해결하지 못하고 있었고, 한국어 습득을 포기하는 제3국 출생 학생도 발생했다. 그 배경에는 학생들을 위한 맞춤형 교재나 교과과정의 부재와 교사 재량의 교과과정 계획 및 실행에 걸림돌이 되는 검정고시가 있었다. 두 번째로 학교는 맞춤형 지도를 하기에 교사가 부족해서 시간강사나 자원봉사로 학습 보충을 시도하고 있었다. 하지만 고용불안의 문제와, 체계적으로 운영되지 않는 자원봉사자 프로그램, 그리고 멘토-멘티의 부적절한 관계가 영어 학습에 장애로 작용하고 있었다. 게다가 탈북민 대안학교는 외부 협력 시스템을 통해 학습 기회를 다양하게 제공하고 있었지만 실질적인 영어 학습 증진의 결과로 이어지지 못하고 있었다. 또한 탈북 학생들은 이전 영어학습 경험과 충돌하는 모습을 보였는데 교육 내용이나 교수법, 평가방식이 북한과는 다른 점들이 있어 혼란을 겪기도 하였다. 하지만 온정적인 교내 분위기와 일반학교에 비해 맞춤형 지도가 가능한 규모, 학생-교사간의 활발한 상호작용은 탈북학생들의 영어를 대하는 태도를 긍정적으로 변화시키는 데에 충분했다. 학습자 중심의 실험 수업에서는 학생들이 학습 계획표를 교사와 협의 하에 직접 작성하면서, 본인이 설정한 학습목표와 학습 교재로 수업을 진행하니 훨씬 적극적으로 수업에 참여하고 주도적인 태도로 본인의 학습 스타일과 학습 공백을 채워 나갔다. 이러한 과정에서 학생들은 스스로가 학습의 주체가 되는 것을 만족해했고, 스스로가 약한 영역과 부족한 문법, 어휘 부분을 찾아내는 데에도 부끄러워 하거나 의기소침해하지 않았다. 실험 초기, 이전 학습 경험이 있는 중국 출생학생들은 자연스럽게 협동학습도 하면서 자신의 학습 목표를 이루어가는 반면, 영어 학습 경험이 아주 미미하고, 교사 주도식 수업을 받았던 북한 출생 학생은 처음에 어떤 것을 어떻게 배우고 싶다는 의견이 거의 없고, 되려 방식과 내용의 주도권이 생기는 것을 생소해했다. 하지만 회차를 거듭할수록 북한 출생 학생 또한 아는 것과 모르는 것을 구분하게 되면서 차츰 본인이 하기에 알맞은 학습 방법과 스타일을 깨달아 갔다. 학생들은 수업 시작과 끝을 비교했을 때에, 인지적 관여와 주도적 관여, 학업적 자기효능감과 학업적 자기조절, 성취 목표와 학업적 흥미 모두 향상되는 긍정적인 반응을 보였다. 하지만 북한 출생 학생의 경우 그 정도가 미미하고 더디며, 관찰기간이 짧은 아쉬움이 있다.

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초록/요약

This case study aims to find out the characteristics of the English learning environment of alternative schools for North Korean defector students and to clarify the effects of learner-centered English classes for North Korean defector students. A total of 15 students participated in the study at two schools for 2 years of which 4 students was in the experimental class. In addition, in-depth interviews were held with the English teacher, native speaking teacher, after school class coordinator, and the principal. Students participated in the process of class objectives, textbook selection, and class composition of the experimental class to establish a class plan. Class progress and evaluation were also conducted based on the student-led class plan. Students' motivation to learn English and their learning achievements by domain were analyzed through the collection of diversified data. The research results are largely divided into the characteristics of the English learning environment and learner-centered classes at alternative schools for defectors. First of all, North Korean refugee alternative schools were unable to resolve the poor basic education of North Korean students due to lack of basic education during the settlement period, and there were also students born in third countries who gave up learning Korean. The background was the absence of customized textbooks or curriculum for students, and the GED, which was an obstacle to the discretion of teachers planning and implementing curriculum. Second, the school was trying to supplement learning with part-time instructors or volunteers because there were not enough teachers to provide customized guidance. However, the problem of employment insecurity, a volunteer program that is not systematically operated, and an inadequate mentor-mentee relationship were acting as obstacles to English learning. In addition, alternative schools for North Korean defectors provided various learning opportunities through an external cooperation system, but did not lead to substantial improvement in English learning. Also, North Korean refugee students showed conflicting experiences with their previous English learning experiences, but there were differences in educational content, teaching methods, and evaluation methods from North Korea, which led to confusion. But, the warm atmosphere of the school, the scale of customized instruction compared to general school, and the active interaction between students and teachers were sufficient to positively change the attitudes of North Korean refugee students toward English. In the learner-centered experimental class, students write a study plan in consultation with the teacher and conduct classes with the learning goals and learning materials set by them. And they participated in classes more actively and took a lead in filling their learning styles and learning gaps. In this process, students were satisfied that they were the subjects of learning, and they were not ashamed or depressed when they found weak areas, insufficient grammar and vocabulary parts. In the early stages of the experiment, Chinese-born students who have had previous learning experiences naturally achieve their learning goals by doing cooperative learning. by the contrary, the North Korean-born student, who had very little English learning experience, and who had been in teacher-led classes, initially had few opinions about wanting to learn something, and was unfamiliar with taking the initiative in the method and content. However, as the time goes by, North Korean-born student also became aware of what she knew and did not know, and gradually realized the appropriate learning method and style for her. When comparing the beginning and the end of class, students showed positive responses that both cognitive and leading involvement, academic self-regulation, achievement goals and academic interest were improved.

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