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롸이거루스의 정교화 이론에 의한 유튜브(Youtube) 강의 동영상 분석 : 한국사능력검정시험 대비 컨텐츠 중심으로

An Analysis of Lectures on Youtube Using Reigeluth’s Elaboration Theory: Focusing on Content for the Korean History Proficiency Test,

김소영 (Kim, Soyoung, 서강대학교 교육대학원)

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초록/요약moremore
본 연구에서는 유튜브 자격증시험 대비용 강의를 정교화 이론으로 분석하여 그 특징과 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국사능력검정시험 대비 컨텐츠를 제공하는 3개 채널의 강의를 정교화 이론의 7가지 전략을 토대로 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 먼저 채널별 특징을 살펴보면, 채널 A의 강의에서는 개념적 정교화가 부분적으로 사용되고 있었고, 선수학습능력의 계열화는 사용되지 않고 있었다. 요약자와 종합자, 인지전략의 활성자 전략 등은 모든 강의에서 사용되고 있었다. 채널 B의 강의에서는 모든 강의에서 개념적 ...
본 연구에서는 유튜브 자격증시험 대비용 강의를 정교화 이론으로 분석하여 그 특징과 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국사능력검정시험 대비 컨텐츠를 제공하는 3개 채널의 강의를 정교화 이론의 7가지 전략을 토대로 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 먼저 채널별 특징을 살펴보면, 채널 A의 강의에서는 개념적 정교화가 부분적으로 사용되고 있었고, 선수학습능력의 계열화는 사용되지 않고 있었다. 요약자와 종합자, 인지전략의 활성자 전략 등은 모든 강의에서 사용되고 있었다. 채널 B의 강의에서는 모든 강의에서 개념적 정교화가 사용되고 있는 반면에 선수학습능력의 계열화, 요약자, 학습자 통제 전략은 사용되지 않고 있었다. 채널 C의 강의에서는 ‘암기 포인트’ 요소로 개념적 정교화가 사용되었다. 선수학습능력의 계열화는 한 강의에서만 사용되었고, 모든 강의에 요약자와 종합자, 인지전략의 활성자 전략 등이 사용되었다. 채널별 유사점과 차이점을 살펴보면, 채널 C의 한 강의를 제외하고 선수학습능력의 계열화 전략이 거의 사용되지 않은 점, 다른 전략들에 비해 인지전략의 활성자가 가장 많이 사용된 점, 비유의 활용이 개념의 이해를 위해 사용된 점, 종합자의 사용이 개념간 관계 설명에 사용되고 있다는 유사점이 있었다. 요약자와 인지전략의 활성자 전략은 채널별로 사용 양식에 차이가 있었다. 연구결과를 통해 도출한 유튜브용 자격증대비 컨텐츠 제작에 관한 시사점은, 첫째, 학습자에게 필요한 선수지식을 알려주는 선수학습능력의 계열화 전략을 사용할 필요가 있다. 둘째, 유튜브용 자격증대비 컨텐츠를 제작할 때 해당 자격증에서 출제되는 경향을 고려해 정교화 7가지 전략을 사용할 필요가 있다. 셋째, 현재는 사용되지 않는 개념을 설명할 때 학습자에서 친숙한 단어로 비유하여 설명할 필요가 있다. 넷째, 단원과 단원이 독립적이지 않은 자격증 컨텐츠는 단원 종합자를 사용해 개념 사이의 연관성을 파악하도록 할 수 있다. 다섯째, 유튜브용 교육 컨텐츠 제작 시 유튜브 플랫폼을 적극적으로 활용해야 한다. 공유, 댓글, 추천 동영상 등 유튜브의 SNS 기능을 통해 상호작용할 때 학습자에게 좋은 반응을 얻을 수 있을 것이다. 후속 연구에서 다양한 교수설계이론의 관점에서 유튜브 시험 대비 컨텐츠를 분석하고, 유튜브 자격증 컨텐츠 외 교육적 컨텐츠에 관한 연구, 유튜브의 플랫폼적 특성을 교육에 적용하는 연구가 필요할 것으로 보인다.
초록/요약moremore
The purpose of this study is to identify the characteristics of qualification test preparation lectures on Youtube using Reigeluth’s Elaboration theory, and suggest implications for developing lectures for Youtube. Three channels providing advanced level lectures for the Korean History Proficiency...
The purpose of this study is to identify the characteristics of qualification test preparation lectures on Youtube using Reigeluth’s Elaboration theory, and suggest implications for developing lectures for Youtube. Three channels providing advanced level lectures for the Korean History Proficiency Test were selected, and the characteristics of lectures covering the Chosun dynasty were analyzed in terms of the seven strategies of the elaboration theory. The main research results are as follows. First, in channel A, conceptual elaboration strategies were partially used in lectures, while learning prerequisite sequences were not. Summarization, synthesization, cognitive strategy activator, and other strategies were used in all lectures. In channel B's lectures, conceptual elaboration strategies were used in all lectures, while learning prerequisite sequences, summarization, and learner control strategies were not. In lectures of channel C, conceptual elaboration strategies were used for facilitating memory. Learning prerequisite sequences were used in only one lecture, and summarization, synthesization, and cognitive strategy activator strategies were used in all lectures. Looking at the similarities and differences of each channel, with the exception of channel C, learning prerequisite sequence strategies were not used, while cognitive strategy activators were frequently used compared to other strategies. Also, analogies were used to help learners comprehend concepts, and synthesizations were use to help explain relations between concepts. Summarizations and cognitive strategy activator strategies were used differently for each channel. The implications of this study are: First, it is necessary to use learning prerequisite sequences to inform learners of prerequisite knowledge. Second, it is necessary to use the seven strategies in a way that reflects the trends of the test learners are preparing for. Third, when explaining concepts that are not currently used, it is necessary to use analogies familiar to learners. Fourth, synthesizations should be used to help learners grasp the relations between concepts. Fifth, the Youtube platform should be actively used to create positive responses from learners by including activities such as sharing, commenting, and recommending videos. For future research, it is necessary to analyze contents of test preparation lectures, expand similar study methods to other learning contents on Youtube. and examine the potential of Youtube as an educational platform.