키즈요가 프로그램이 유아의 주도성 및 자기조절력에 미치는 영향
The Effects of Kids Yoga Program on Children's Initiative and Self-regulation
- 주제(키워드) 키즈요가 , 주도성 , 자기조절력
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김수미
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- UCI I804:11029-000000064994
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
The purpose of this study is to reaffirm the importance of the yoga program by clarifying its impact on the initiative and self-control of infants, while providing basic data for improving the initiative and self-control of infants. To achieve the purpose of this study, 5-year-old infants attending private kindergartens were set up as a population,(13 little boys and 7 little girls) selected through purposive sampling and 20 comparative groups. A total of 40 questionnaires were distributed to 20 experimental groups (14 little boys and 6 little girls) to be used for research and analysis. The research tool developed by Oh Sook-hyun (2004) was used to test the infant's initiative. To measure the self-regulatory power of infants, SCRS(Self-Control Rating Scale) was utilized which was developed by Kendall and Wilcox (1979), adapted by Yoo Hye-jung (1999), and modified by Lee Ji-hyun(2001). Using the SPSS WIN 23.0 statistical program, data processing was conducted for the purposes of principal component analysis, Cronbach's α, independent t-test, and paired t-test, which was concluded as follows: First, Autonomy of the baby, statistically significant, appears to be high as a result of post-verification of experiment group participating in Kids yoga programs and the control group that did not participate in Kids yoga programs. This can be seen as having a positive effect on the development of initiative in infants. Second, the results of post-verification of the experimental group participating in the children's yoga program and the control group not participating in the program showed that the self-control of the experimental group infants was statistically significant. Both the experimental group and the control group saw a decrease in scores, but the infant in the control group saw a sharp decrease in scores, and the infant in the experimental group fell smoothly to a degree that was relatively maintained. This can be seen as having a positive effect on the development of self-control in infants. From the results above, children's yoga program has had a positive effect on infant initiative and self-control. Therefore, the results of this study suggest that children's yoga programs have a positive effect on infant initiative and self-control, so they are worth using as a teaching and learning method in the field of infant education site.
more초록/요약
본 연구는 키즈요가 프로그램이 유아의 주도성 및 자기조절력에 미치는 영향을 규명함으로써 요가 프로그램의 중요성을 재확인함과 동시에 유아의 주도성 및 자기조절력 향상을 위한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 사립유치원에 재원중인 만 5세반 유아를 모집단으로 설정하였으며, 유의표본추출법(purposive sampling)을 통해 선정된 실험집단 20명(남아 13명, 여아 7명)과 통제집단 20명(남아 14명, 여아 6명) 총 40명을 대상으로 설문지를 배포하여 회수된 설문지 40부를 연구 분석에 사용하였다. 연구도구는 유아의 주도성 검사를 위해 오숙현이(2004)이 개발한 주도성 검사를 사용하였고 유아의 자기조절력 측정을 위해 Kendall과 Wilcox(1979)가 개발한 SCRS(Self-Control Rating Scale)를 유혜정(1999)이 번안하여, 이지현(2001)이 수정한 것을 사용하였다. 자료처리는 SPSS WIN 23.0 통계프로그램을 활용하여 그 목적에 따라서 주성분 요인분석(principle component analysis), Cronbach's α, 독립표본 t-test(independent t-test), 대응표본 t-test(Paired t-test)를 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 키즈요가 프로그램에 참여한 실험집단과 키즈요가 프로그램에 참여하지 않은 통제집단을 사후 검증한 결과는 실험집단 유아의 주도성이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 키즈요가 프로그램이 유아의 주도성 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 둘째, 키즈요가 프로그램에 참여한 실험집단과 키즈요가 프로그램에 참여하지 않은 통제집단을 사후 검증한 결과는 실험집단 유아의 자기조절력이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 실험집단과 통제집단 모두 점수가 감소했지만, 통제집단의 유아들은 점수가 급격하게 감소했고, 실험집단의 유아들은 비교적 유지하는 정도에 가깝게 완만하게 감소하였다. 이는 키즈요가 프로그램이 유아의 자기조절력 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 이상의 결과를 통하여, 키즈요가 프로그램이 유아의 주도성과 자기조절력에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구의 결과는 키즈요가 프로그램이 유아의 주도성과 자기조절력 증진에 긍정적 영향을 주므로 유아교육현장에서 교수·학습방법으로 사용할 가치가 있음을 시사한다.
more