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수능 영어영역 절대평가 도입에 대한 고등학생 학습자와 학부모의 인식조사

A Study of High School Students’ and Parents’ Perception on Criterion-Referenced Evaluation of the CSAT in the English Section

초록/요약

본 논문은 대학수학능력시험 영어영역에 새롭게 도입되는 절대평가제도에 대해 학습자와 학부모의 인식을 분석하고자 한다. 인식 조사를 통해 절대평가 도입 취지와 당자사인 학생과 학부모의 인식을 좁혀 안정적으로 정착이 되고, 고등학교 영어교육 방법 및 교육과정을 정상화하는 교육적 가치를 가진 시험으로 전망하는 것에 목적을 두었다. 이 연구를 위하여 서울 소재 고등핚교1,2학년 학생과 1,2,3학년생 학부모를 대상으로 설문조사를 수하였다. 회수된 학생설문지 254부, 학부모 40부를 토대로 교차분석과 빈도분석을 실시하였다. 이 연구를 위한 설문지는 교육부가 2014년도에 시행한 도입 취지를 바탕으로 시행한 설문 내용을 수정하고 재구성 하였고, 또한 필요한 문항들을 추가하여 제작하였다. 그 결과 학생과 학부모는 절대평가 도입을 인지하고 있었고, 영어영역에 대한 학습 부담이 낮아지는 이유로 절대평가 도입에 찬성하였다. 또한, 대학수학능력시험 영어영역 절대평가 도입에 따라 영어 학습 부담 경감, 시험 경쟁 완화 측면에서 영어영역 절대평가 도입 취지와 긍정적으로 부합되는 것을 알 수 있었다. 그러나 학습자와 학부모는 수능과 내신대비 사교육을 여전히 필요로 했고, 학습자는 학교 수업방식 및 내용이 변화해야한다고 하였지만 학습자는 여전히 학교에서 수능대비, 내신위주 수업을 원하였다. 이는 절대평가가 도입이 되지만 평가의 내용은 같기 때문에, 학교 수업의 방식과 내용이 변해야 한다고 생각하지만 실제로 원하는 수업은 수능 대비와 내신 위주의 수업을 원하는 것으로 볼 수 있다. 이 결과를 토대로 교육부의 영어영역 절대평가 도입 취지와 학습자와 학부모의 인식차이를 좁혀 새롭게 시행되는 제도가 안정적으로 정착하고, 학교영어교육의 정상화를 위한 필요한 사항을 제안하였다. 또한, 학교 공교육의 정상화 및 의사소통 중심의 영어 수업이 이루어지기 위해서는 정부와 교육부는 의사소통 중심의 영어 학습이라는 목표만을 제시할 것이 아니라, 학습자들이 EFL환경에서 습득할 수 있는 영어 실력을 위해 효과적인 교수방법 및 교육과정, 교육 내용 및 교육 목표를 충분히 연구하고 제시해야 한다는 것을 제언한다.

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초록/요약

This study is about high school students’ and parents’ perception on criterion-referenced evaluation of the English section of the CSAT(College Scholastic Ability Test) that has begun as a new policy since 2018. This study aims to narrow the gap between the purpose of the new evaluation system of the CSAT in the English section and students’ and parents’ recognition of the new system to be settled stably. Moreover, this study suggests that the new evaluation system has educational value to recover and normalize education. A questionnaire survey was conducted in two individual high schools in Seoul. Cross and frequency analyses were conducted based on 254 from first and second-year students, and 40 from first to third-year student’s parents. This survey was based on a survey questionnaire that was administered by the Education Ministry in 2014; that was then edited, reorganized, and included additional questions as needed. The results of this study are as follows: both students and parents recognized the criterion-referenced evaluation of the English section of the CSAT, and they agreed with the new evaluation system. They believe that the system would decrease academic pressure in English. Also, it was found that the students and parents were both satisfied with the intention of the new evaluation system in terms of relieving academic burden and excessive competition. However, both students and parents still expected the necessity of private English institutes. Although the students recognized that the teaching method and the content of the school class should be changed, they still wanted to prepare for the CSAT course and the academic scores in school. Based on the results, a set of suggestions were further made with respect to how the new evaluation system is settled stably, and what is needed to normalize school education. In order to normalize school education and to carry out communicative English class, the government and the Ministry of Education should thoroughly study effective teaching methods, curriculums, goals, and the educational contents for English proficiency that learners may acquire in the EFL environment.

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