남녀중학생의 학교스포츠클럽 참여종목이 체육수업태도 및 학교생활만족도에 미치는 영향
The Effect of Sports Clubs Participation of Male and Female Middle School Students on School Attitude and School Life Satisfaction
- 주제(키워드) 학교스포츠클럽 , 스포츠클럽 참여종목 , 남녀중학생 , 학교체육수업태도 , 학교생활만족도
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063371
- UCI I804:11029-000000063371
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 중학생들의 스포츠클럽 참여 종목이 학교수업태도와 학교생활만족도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하여 현재 학교스포츠클럽 활동에 적용, 개선해 나갈 수 있도록 기초자료를 제공하는데 있다. 이에 따라서 2018년 4월 30일부터 ~ 5월 4일까지 5일에 걸쳐 서울 경기에 남녀공학에 재학 중이고 현재 학교스포츠클럽 활동에 참여하고 있는 중학생을 대상으로 총 623부의 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 설문지로서 중학생의 개인적 특성에 따른 체육수업태도의 차이와 학교생활만족도를 측정하기 위하여 체육수업태도에 대한 설문지는 한국교육개발원(1992)에서 제작한 학습 태도 검사지를 기초로 최순자(1998), 권지혜(2001), 강문철(2008)등의 연구에서 사용된 설문을 사용하였고, 학교생활만족도에 대한 설문지는 이진숙(2002)이 사용한 설문지를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 구성하여 본 연구의 목적에 부합하도록 수정⸱보완하여 지도교수의 자문을 얻어 최종적으로 완성하여 사용하였다. 자료처리방법은 SPSS(Statistical Package for Social Science) 23.0 통계 프로그램을 사용하여 빈도분석, 요인분석, t검정(Independent t-test), 일원분산분석(One-way Anova)분석, 사후검증(Scheffe test), 중다회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법으로 분석하여 다음과 같은 결론은 얻었다. 첫째, 성별에 따라 체육수업태도에 차이가 있는지를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 남학생이 여학생보다 4가지 하위요인에서 모두 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 학년에 따른 체육수업태도 차이에서도 유의미한 차이가 나타났고 1학년이 2,3학년에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 참여 종목 만족여부에 따른 체육수업태도 차이에서는 만족이 불만족에 비해 상대적으로 높았으며 유의미한 차이가 나타났다. 참여 종목 만족도에 따른 체육수업태도 차이에서는 매우 만족이 보통과 불만족에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났으며 유의미한 차이를 보였다. 스포츠클럽 선호 종목에 따른 체육수업태도 차이로는 선호 종목 중 축구가 가장 높았다. 둘째, 성별에 따른 학교생활만족도의 차이로는 5가지 하위요인 모두 유의미한 차이로 나타났고, 모두 남학생이 여학생에 비해 높게 나타났다. 학년에 따른 학교생활만족도의 차이는 친구 만족도는 유의한 차이가 없었으며 그 외 4가지 요인은 모두 유의미한 차이로 나타났다. 생활 만족도와 수업만족도, 물리적 환경 만족도에서는 1학년이 2,3학년에 비해 상대적으로 높게 나타났고, 교사 만족도는 3학년이 가장 높은 것으로 나타났다. 스포츠클럽 참여 종목 만족여부에 따른 학교생활만족도에서는 만족이 불만족보다 높게 나타났고 유의미한 차이를 보였다. 스포츠클럽 참여 종목 만족도에 따른 학교생활만족도의 차이는 매우 만족의 경우 보통, 불만족에 비해 높게 나타났으며 유의미한 차이가 나타났다. 스포츠클럽 선호 종목에 따른 학교생활만족도의 차이는 생활만족도와 교사 만족도에서 축구, 농구의 경우 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났고, 수업만족도와 친구만족도에 있어서는 농구의 경우 피구, 요가, 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 물리적 환경 만족도에 있어서는 축구의 경우 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠클럽 참여 종목에 따른 체육수업태도 차이를 분석한 결과 기본적 태도, 기술⦁체력적 태도, 심리적 태도, 사회적 태도에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 기술⦁체력적 태도와 사회적 태도에 있어서 축구의 경우 농구, 피구, 요가, 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났고, 기본적 태도에 있어서는 축구의 경우 축구가 피구, 요가, 방송 댄스에 비해 높은 것으로 나타났다. 사회적 태도에 있어서는 축구의 경우 농구, 피구, 요가, 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠클럽 참여 종목에 따른 학교생활만족도 차이를 분석한 결과 생활 만족도, 수업 만족도, 교사 만족도, 친구 만족도, 물리적 환경 만족도에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 체육수업태도와 마찬가지로 축구가 가장 높은 생활만족도의 차이를 나타났으며 생활 만족도, 수업 만족도, 교사 만족도, 물리적 환경 만족도에 있어서는 축구의 경우 농구, 피구, 요가, 방송 댄스에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났고, 친구 만족도에 있어서는 축구의 경우 요가에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 체육수업태도와 학교생활만족도이 상관관계 분석 결과 체육수업태도의 하위요인별 기본적 태도, 기술⦁체력적 태도, 심리적 태도, 사회적 태도는 학교생활만족도의 하위요인별 생활 만족도, 수업 만족도, 교사 만족도, 친구 만족도, 물리적 환경 만족도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째. 참여 종목별 체육수업태도가 학교생활만족도에 미치는 영향 분석 결과 축구는 사회적 태도, 기술⦁체력적 태도가 생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 축구 참여자의 사회적 태도, 기술⦁체력적 태도가 높아지면 생활 만족도도 높아지는 것으로 볼 수 있다. 농구는 심리적 태도가 생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 농구 참여자의 심리적 태도가 높아지면 생활 만족도도 높아지는 것으로 볼 수 있다. 피구는 사회적 태도가 생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 피구 참여자의 사회적 태도가 높아지면 생활 만족도도 높아지는 것으로 볼 수 있다. 요가는 사회적 태도가 생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 요가 참여자의 사회적 태도가 높아지면 생활 만족도도 높아지는 것으로 볼 수 있다. 방송 댄스는 사회적 태도가 생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 방송 댄스 참여자의 사회적 태도가 높아지면 생활 만족도도 높아지는 것으로 볼 수 있다. 후속연구에서 광범위한 지역과 다양한 대상의 확대를 고려한 학교스포츠클럽 활동 연구가 필요하며, 종목 구분을 좀 더 세분화하여 종목을 다양화하여 학생들이 쉽게 접할 수 있는 미래지향적 종목들로 제시할 필요가 있다.
more초록/요약
The purpose of this study is to analyze that the effect of sports clubs participation of the middle school students on school attitude and school life satisfaction. Through this study, we will provide basic data to apply and improve the current school sports club activities. In order to achieve the purpose of this study, 639 middle school students who are participating in the school sports club activities were enrolled in the study as subjects. They are going to the school located in Seoul and Gyeonggi area. Sampling was conducted by biased sample. A total of 623 copies of the collected data were used in the final analysis, excluding 16 copies of missing or unresponsive papers. The questionnaire on physical education attitudes was based on the questionnaire used in the study of Choi Soon Ja (1998), Kwon Ji Hye (2001) and Kang Moon Chul (2008) according to the study attitude survey paper produced by Korea Education Development Institute (1992). The questionnaire on school life satisfaction was constructed by supplementing the questionnaire used by Lee Jin Sook (2002) in order to complement the study. In addition, to meet the purpose of this study, we revised and supplemented the questionnaire and received advices by the advisor then finally completed the questionnaire. Data were analyzed using frequency analysis, factor analysis, independent t-test, one-way ANOVA, and Scheffe test using SPSS (Statistical Package for Social Science) and multiple regression analysis. The follows are the results that we obtained. First, the demographic characteristics (sex, grade, satisfaction or failure, satisfaction level, preference) of the middle school students were found to have an effect on physical education attitude overall. Demographic characteristics were found to have an effect on 4 sub-factors (basic attitude, technology and physical attitude, psychological attitude and social attitude) of the physical education class attitude. There was a significant difference in the physical education attitude of each grade, except for the technology and physical attitude. Therefore, it is confirmed that as the satisfaction gets higher, the physical education attitude gets higher. Second, the demographic characteristics (sex, grade, satisfaction, satisfaction, preference) of middle school students had an overall effect on school life satisfaction. Demographic characteristics were found to have an effect on the sub- factors of school life satisfaction (life satisfaction, class satisfaction, teacher satisfaction, friend satisfaction, physical environment satisfaction). The difference of school life satisfaction according to grade was found to be significant difference except for friend satisfaction. Third, there was statistically significant difference in basic attitude, skill, physical attitude, psychological attitude, and social attitude of physical education attitude difference according to sport club participation sports. Among the sports, soccer showed the biggest difference in physical education class attitude, and it was found that soccer has relatively higher effect on skill and physical attitude and social attitude compared to basketball, dodgeball, yoga and broadcasting dance. The soccer has higher effect on the basic attitude rather than the dodgeball, yoga, and broadcasting dance. And soccer has higher effect on social attitude rather than basketball, dodgeball, yoga, and broadcasting dance. Fourth, as a result of analyzing the difference of school life satisfaction according to sports club participant, there was statistically significant difference on life satisfaction, class satisfaction, teacher satisfaction, friend satisfaction, and physical environment satisfaction. Among the sports, soccer showed the greatest difference in school life satisfaction. And it was relatively higher than basketball, dodgeball, yoga, and broadcasting dance in life satisfaction, class satisfaction, teacher satisfaction and physical environment satisfaction. In addition, soccer showed higher effect on the satisfaction of friends than yoga. Fifth, as we conducted the correlation analysis of physical education class attitude and school life satisfaction, it showed that basic attitude of each sub factor in physical education, technology, and physical attitude and social attitude has a significant positive(+) correlation statistically with life satisfaction, class satisfaction, teacher satisfaction, friend satisfaction and physical environment satisfaction. The results of this study showed that participation of school sports club of male and female middle school students has an effect on physical education attitude and school life satisfaction.
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