특성화고 학생이 지각한 부모의 양육태도가 진로준비행동에 미치는 영향 : 기본심리욕구만족과 진로결정 자기효능감을 매개로
- 주제(키워드) 특성화고 , 진로준비행동 , 부모의 양육태도 , 기본심리욕구만족 , 진로결정 자기효능감 , 자기결정성
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조영주
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063283
- UCI I804:11029-000000063283
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 특성화고 학생들이 지각하는 부모의 양육태도가 진로준비행동에 미치는 영향을 살펴보고, 이들의 관계에서 기본심리욕구만족과 진로결정 자기효능감의 매개효과 검증을 목적으로 하였다. 연구를 위해 서울시 소재 2개, 경기도 소재 2개 특성화고등학교 2학년, 3학년 남녀 학생 570명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 547부를 분석에 활용하였다. 자료 분석은 통계프로그램 SPSS ver 24.0을 활용하여 기초 자료를 분석하고, 다변량분석, Pearson의 상관분석, 회귀분석을 통해 변인 간의 관계를 알아보고자 하였다. 첫째, 특성화고 학생이 지각한 부모의 양육태도는 진로준비행동과 정적 상관을 보였다. 이는 부와 모의 양육태도가 애정적, 자율적, 성취적, 합리적일수록 진로준비행동이 높아진다는 것을 의미한다. 부와 모의 양육태도 중 진로준비행동에 가장 높은 설명력을 보이는 것은 부와 모의 성취적 태도였으며, 부와 모의 같은 하위요인 양육태도가 진로준비행동에 미치는 영향은 부의 양육태도가 근소한 차이로 더 크게 나타났다. 둘째, 특성화고 학생이 지각한 부모의 양육태도가 애정적, 자율적, 성취적, 합리적일수록 진로준비행동은 높게 나타났다. 부모의 양육태도가 진로준비행동에 직접적으로 미치는 영향보다 기본심리욕구만족을 매개로 진로준비행동에 미치는 영향에 대한 설명력이 더 높았다. 기본심리욕구만족은 부의 애정-적대적, 합리-비합리적, 모의 모든 하위 양육태도에서 완전 매개하였고, 부의 자율-통제적, 성취-비성취적 양육태도에서는 부분 매개하였다. 셋째, 특성화고 학생들이 지각한 부모의 양육태도가 애정적, 자율적, 성취적, 합리적일수록 진로결정 자기효능감을 높여 진로준비행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 부모의 양육태도가 진로준비행동에 직접적으로 미치는 영향보다 진로결정 자기효능감이 매개하는 효과가 더 컸다. 부모의 양육태도 중에서는 부의 자율-통제적 양육태도만이 진로준비행동에 미치는 직접 효과가 유의하여 부분 매개를 보였고, 나머지 부와 모의 모든 하위요인 양육태도는 진로결정 자기효능감이 완전 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 특성화고 학생이 지각하는 부와 모의 양육태도를 애정-적대, 자율-통제, 성취-비성취, 합리-비합리로 나누어 진로준비행동에 미치는 영향과 기본심리욕구만족, 진로결정 자기효능감의 매개효과를 살펴보았다는 데 의의가 있다. 또한 진로준비행동에 부모의 양육태도가 영향을 미치지만 그보다 개인 내적 동기를 유발하고 강화하는 것이 진로준비행동을 높이는데 영향이 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과를 통해 상담 장면, 진로지도 및 연구에 주는 시사할 수 있는 부분에 대해 논의 하였고, 끝으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 논의에 포함하였다.
more초록/요약
This study aims to examine how parents’ parenting attitude perceived by Specialized High school students influence on student’s career preparation behavior and to verify mediating effect of basic psychological needs satisfaction and career decision-making self-efficacy. For research, this study conducted survey on 570 male and female 11th graders and 12th graders at 2 Specialized High Schools located in Seoul-si and Gyeonggi-do Province respectively and used 574 questionnaires for analysis. SPSS ver 24.0, which is statistics program, is used for analyzing the basic data and identifying the relation between variables with multi-variate analysis, Pearson’s correlation analysis, and regression analysis. The analysis results were as follows. Firstly, parents’ parenting attitude perceived by Specialized High school students had positive correlation with career preparation behavior. This indicates that students have more active career preparation behavior when the parenting attitude is affectionate, self-regulating, achieving, and rational. Among parenting attitude, parents’ achieving attitude had the highest explanatory power on career preparation behavior. In parenting attitude, father had slightly higher influence on career preparation behavior than mother. Secondly, Specialized High school students had more active career preparation behavior when the parenting attitude was affectionate, self-regulating, achieving, and rational. Parents’ parenting attitude had higher explanatory power when having basic psychological need satisfaction as mediator than the direct influence. The basic psychological needs satisfaction was fully mediated in father’s parenting attitude of affectionate-hostile and rational-irrational and in mother’s all sub-parenting attitudes. The basic psychological needs satisfaction was partially mediated in father’s self-regulating – dominant and achieving- non-achieving parenting attitude. Thirdly, when parenting attitude perceived by Specialized High school students is affectionate, self-regulating, achieving, and irrational, it enhanced career decision-making self-efficacy to influence on career preparation behavior. Also, in parents’ parenting attitude, career decision-making self-efficacy had higher mediating effect than parenting attitude’s direct influence on career preparation behavior. Among parents’ parenting attitude, only father’s self-regulating – dominant parenting attitude had significant direct influence on career preparation behavior to show partial mediation. On contrary, career decision-making self-efficacy was fully mediated in all remaining subfactors of parents’ parenting attitude. This result has a significant in dividing the parents’ parenting attitude perceived by Specialized High school students into affectionate-hostile, self-regulating – dominant, achieving-non-achieving, and rational-irrational and examining its influence on career preparation behavior. The study also identified mediating effect of basic psychological needs satisfaction and career decision-making self-efficacy. The study result showed that while parents’ parenting attitude had influence on career preparation behavior, inducing and strengthening internal personal motive is more influential in improving career preparation behavior. Based on the study result, this study discussed about implications on counseling, career guidance, and research. The discussion also included limits of this study and proposals for the follow-up studies.
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