중학교 엘리트 축구선수들의 훈련 전 목표설정에 따른 훈련만족도의 변화
The Effects of Goal Setting Among Middle School Elite Soccer Players : Pre & Post Design
- 주제(키워드) 목표설정 , 훈련만족도 , 축구
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2018
- 학위수여년월 2018. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000063275
- UCI I804:11029-000000063275
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 중학교 엘리트 축구선수들을 대상으로 하여 훈련 전 자필로 목표설정을 하기 전과 후의 훈련만족도의 변화를 알아본 후 현장에서 훈련프로그램을 개발하는 데 필요한 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울에 소재한 중학교의 축구부 1,2,3학년생 36명, 강원도에 소재한 H중학교의 축구부 1,2,3학년생 38명을 실험집단으로 선정하였다. 실험을 위해 선수들에게 훈련 전에 목표설정 일지를 작성하도록 지시하였다. 또한, 4주 후에 설문지를 다시 배포하였으며 이중기재, 불성실한 답변, 내용이 누락된 자료를 제외한 총 71부의 설문지를 이 연구 분석에 사용하였다. 통계 분석 방법으로 SPSS 23.0 통계프로그램을 이용하여 본 연구 문제에 따라 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 상관관계 분석을 실시하였다. 위와 같은 연구 방법으로 분석한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 훈련 전 목표설정에 따른 훈련만족도(훈련태도)를 분석한 결과 사전 사후의 결과 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 중학교 엘리트 축구선수들의 훈련태도 변화는 사전보다 사후가 높았다. 이러한 결과는 훈련 전 목표설정은 훈련태도에 긍정적인 변화를 가져오는 것을 알 수 있다. 둘째, 훈련 전 목표설정에 따른 훈련만족도(동료관계)를 분석한 결과 사전 사후의 결과 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 중학교 엘리트 축구선수들의 동료관계 변화는 사전보다 사후가 높았다. 이러한 결과는 훈련 전 목표설정은 동료관계에 긍정적인 변화를 가져오는 것을 알 수 있다. 셋째, 훈련 전 목표설정에 따른 훈련만족도(지도방법)를 분석한 결과 사전 사후의 결과 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 중학교 엘리트 축구선수들의 지도방법 변화는 사전보다 사후가 높았다. 이러한 결과는 훈련 전 목표설정은 지도방법에 긍정적인 변화를 가져오는 것을 알 수 있다. 넷째, 훈련 전 목표설정에 따른 훈련만족도(훈련환경)를 분석한 결과 사전 사후의 결과 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 중학교 엘리트 축구선수들의 훈련환경 변화는 사전보다 사후가 높았다. 이러한 결과는 훈련 전 목표설정은 훈련환경에 긍정적인 변화를 가져오는 것을 알 수 있다. 다섯째, 훈련 전 목표설정에 따른 전체적인 훈련만족도를 분석한 결과 사전 사후의 결과 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 중학교 엘리트 축구선수들의 훈련태도 변화는 사전보다 사후가 높았다. 이러한 결과는 훈련 전 목표설정은 전체적인 훈련만족도에 긍정적인 변화를 가져오는 것을 알 수 있다. 본 연구를 통해 살펴본 결과 훈련 전 목표설정 일지 작성은 선수들의 훈련만족도 변화에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 추후, 이 결과를 엘리트 축구선수들이 목표설정의 중요성과 이에 따라 동기부여를 이끌어내는 방법을 인지하는 데 활용하고 또한, 훈련프로그램을 개발할 때 필요한 기초자료로 사용할 수 있을 것으로 생각한다.
more초록/요약
The purpose of this study is to examine the change in training satisfaction when the elite soccer players in middle schools wrote goal setting journals before their training. The study is also aimed at forming a ground for development of soccer training programs in the future. The experimental group consisted of the first, second, and third year student players from two middle school soccer teams, each from the different cities. They were 36 students from one of the schools in the Seoul city, and 38 students from the ‘H’ school in Gangwon-do province. They were asked to write goal setting journals on a daily basis before their training time. After 4 weeks, they were asked to participate in the survey. Then 71 answer sheets were subject to be analyzed, excluding duplicating, dishonest, incomplete ones. This statistical analysis was conducted using the SPSS 23.0, in a range of independent sample t-test, paired sample t-test, and correlation analysis. According to the statistical analysis on the training satisfaction, first of all, for the training attitude criterion, the elite players from the two teams in the middle schools demonstrated the significant changes after the goal setting. They had higher satisfaction in their training attitude. From the result, the study found that goal setting before the training would lead to the positive effect on the players’ training attitude. Second, for the colleagueship criterion, the players in both teams had significant changes after the goal setting, demonstrating higher satisfaction in their colleagueship. The study found that goal setting before the training would also lead to the positive effect on their colleagueship. Third, all players had significant changes in the training tactics criterion as well, after the goal setting. So the study found the positive effect on the training tactics. Fourth, from their significantly higher satisfaction in the training environment criterion, the study found that the goal setting before the training would lead to the positive effect on their training environment. Lastly, from their significantly higher satisfaction in the overall training satisfaction, the study found that the goal setting before the training would lead to the positive effect on their overall training satisfaction. This study found that writing goal setting journal before training can make significant effect on training satisfaction, thus the study would support that elite soccer players should understand the importance of goal setting as their motivational method. In addition, the study is expected to be one of the critical grounds for development of soccer training programs in the future.
more

