검색 상세

SNS를 활용한 거꾸로 교실 수업이 중학교 1학년 학생의 말하기 능력과 정의적 측면에 미치는 영향

The Effects of Flipped Class Using SNS on Middle School Students' Speaking Ability and Affective Domains

초록/요약

본 논문은 SNS를 활용한 거꾸로 교실 수업이 중학교 1학년 학생의 말하기 학습 능력과 정의적 측면에 미치는 영향을 알아보기 위해 거꾸로 교실과 말하기 학습 그리고 SNS를 활용한 수업과의 상관관계를 분석하여 말하기 능력을 향상시키는 데 의의가 있다. 이번 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하고 확인하였다. 첫째, SNS를 활용한 거꾸로 교실 수업을 진행하였을 때 중학교 1학년 학생들의 말하기 능력은 변화하는가? 둘째, SNS를 활용한 거꾸로 교실 수업을 진행하였을 때 중학교 1학년 학생들의 정의적 측면은 변화하는가? 이와 같은 연구 문제를 해결하고자 수준별 수업을 진행하는 중학교에서 중상위권인 A반 학생 12명을 대상으로 질적 연구를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS를 활용한 거꾸로 교실 수업은 학생들의 말하기 능력 향상에 도움을 주었다. 학생들은 실험 전보다 실험 후에 더 많은 어휘를 사용하여 발화할 수 있었다. 발음, 정확성 그리고 유창성 측면에서 말하기 실력도 늘었다. 둘째, SNS를 활용한 거꾸로 교실수업은 학생들의 정의적 영역을 더욱 긍정적으로 변화시켰다. 학생들은 영어 공부에 대한 중요성을 깨달아 공부계획을 세우고 영어 실력을 향상시키고자 했다. 또한 카카오톡의 다양한 기능을 사용한 수업방식에 학생들은 적극적으로 참여하였다. 학생들은 카카오톡을 활용한 거꾸로 수업을 통해 친구들끼리의 친밀감도 향상되고 있다고 느꼈다. 학생들은 온라인수업의 5분을 통해 예습한 수업의 핵심내용을 오프라인 수업의 45분 동안 활동학습에 활발하게 활용하면서 자연스레 핵심표현을 익히고 어려운 표현도 응용할 수 있었다. 다양한 장점을 지닌 SNS를 활용한 거꾸로 수업이 계속 진행되기를 학생들은 희망했다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to examine how the flipped English class of using SNS may influence the middle school students speaking ability and affective aspects. To achieve this goal, two research questions were addressed: First, does the flipped class using SNS have an effect on speaking ability of middle school students? Second, does the flipped class using SNS influence affective domains of the middle school students? For this experiment, I have focused on twelve students participated in one-and-off-classroom learning for three weeks with a total of twelve sessions. The flipped class of using SNS was designed with a vision to making changes to English learning attitudes and catering to educational circumstances. Before the research, students’ speaking ability and affective domains were measured. After the 12th class, they were investigated again for the sake of comparison. The results of this research are as follows. First, the flipped English class using SNS was effective in improving students’ speaking ability. Students used more vocabularies when speaking was tested after carrying out the flipped class than before the experiment. The change or teaching method in flipped learning class using SNS enhances the students’ pronunciation, accuracy and fluency. Among the three categories, accuracy scale showed very significant difference since students accepted the grammar knowledge correctly. Second, it was found that the flipped class using SNS had positive effects on students’ affective domains regarding interest, achievement motivation and purpose awareness. The students stated that the good points of the flipped class using SNS aroused interest in learning English primarily for SNS which connected outside with inside of classroom and augmenting a sense of closeness toward friends and a teacher. The students wants to continue the flipped class using SNS.

more