시장기대가 이익조정에 미치는 영향
- 주제(키워드) 시장기대 , 이익조정 , 주가수익률 , 재무분석가 이익 예측치 변경
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 변상혁
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 경영학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000061972
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 시장 기대에 대하여 경영자가 어느정도 민감하게 반응하여 이익조정을 하는가에 대하여 실증분석한다. 기업의 경영자는 항상 시장의 흐름을 파악하고 주시하여 기업에 유리한 전략을 세우고 사업을 운영한다. 재무분석가의 예측정보는 기업의 미래성과에 대한 정보를 나타내며, 투자자들은 이러한 정보를 활용하여 기업의 미래 재무 상태와 성과에 대한 기대를 형성한다. 시장의 기대는 주가에 반영되어 있고 이는 주가수익률로 나타날 것이다. 따라서 본 연구에서는 시장의 기대를 나타내는 대용치로 누적초과수익률(Cumulative Abnormal Returns, CAR)과 애널리스트 이익 예측치 변경(Analysts' Earnings Forecast Revision)을 사용하여 시장의 기대가 경영자 이익조정에 어떠한 영향을 미치는지 검증하는데 목적이 있다. 시장의 기대가 높아질수록 기대 충족을 위해 상향 이익조정으로 나타날 수 있는 반면, 기업에 대한 투자자와 외부 이해관계자의 관심과 감시(monitoring)가 집중됨으로 경영자는 이익조정을 하지 않는 회계 선택을 할 가능성이 높을 수도 있다. 이러한 상반된 논거에 따라 본 연구는 귀무가설을 세워 연구를 실증분석을 실시한다. 1993년부터 2011년의 표본기간 동안 애널리스트 이익 예측 정보를 공시한 미국 상장기업을 대상으로 분석한 결과, 시장의 기대는 이익조정에 음(-)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 경영자는 시장의 기대가 높아질수록 상향 이익조정을 덜 한다고 해석된다. 따라서 본 연구는 주가수익률과 애널리스트 이익 예측치 변경이 당분기 경영자의 회계 선택에 영향을 미치는 중요한 결정요인이라는 사실을 제시한다. 본 연구는 시장기대와 이익조정 간의 음(-)의 관계에 따라 시장의 기대가 이익조정에 영향을 미치는 중요한 요인이라는 사실을 제시함으로서 시장의 기대와 경영자의 회계 선택의 연관성에 대해 증명하고, 이익조정의 유인들에 대한 연구들을 확장하여 또 다른 이익조정의 유인인 시장의 기대가 이익조정에 영향을 미친다는 점을 조사했다는 점에서 의의가 있다.
more초록/요약
This study conducts an empirical analysis on how sensitively a manager reacts to market expectation and performs earnings management. A manager always identifies and watches the flow of the market to establish an advantageous strategy for the company and run the business. Financial analysts’ forecast shows information on future performance of the company, and investors use this information to form expectation on the future financial status and performance of the company. Market expectation is reflected in stock price, and will be shown in stock return. Therefore, this study aims to use cumulative abnormal returns (CAR) and analysts’ earnings forecast revision as proxy to show market expectation and to verify what impact market expectation have a manager’s earnings management. As market expectation rises, upward earnings management may occur for satisfying the expectation. Whereas, since the interest and monitoring of investors and external stakeholders are concentrated on the company, a manager may have a high possibility to make an accounting choice not to perform earnings management. Based on these contradictory grounds, this study conducts an empirical analysis by establishing a null hypothesis. As a result of an analysis targeting U.S. listed companies, which have publicly announced analysts’ earnings forecast information during a sample period of 1993 through 2011, it is found market expectation has a negative impact on earnings management. That is, it is interpreted that as market expectation rises, a manager conducts less upward earnings management. Therefore, this study suggests a fact that stock return and analysts’ earnings forecast revision are important determinants that influence a manager’s accounting choice of the quarter. This study is significant in that it proves relations between market expectation and a manager’s accounting choice by suggesting the fact that market expectation is an important factor, which influence earnings management, in accordance with a negative relationship between market expectation and earnings management, and that it extends researches on causes for earnings management and examines that market expectation, which is another cause for earnings management, influences earnings management.
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