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메시지 전달과정에서 발생하는 비언어적 커뮤니케이션의 이해와 오해 : 카카오톡 이모티콘 사용자를 중심으로

Messages that occur during message delivery Understanding and misunderstanding of nonverbal communication: Focusing on users of KakaoTalk emoticons

초록/요약

본 연구는 비언어적 커뮤니케이션, 특히 카카오톡에서 사용되고 있는 이모티콘(이모지·emoji)이 수신자와 송신자 사이에 이해와 오해가 발생할 수 있는지 알아보고자 하였다. 또한 수신자와 송신자의 세대차와 개인차, 서로의 관계가 어떠한가에 따라서 오해의 차이가 존재하는지의 여부도 연구해보고자 하였다. 즉, 같은 이모티콘을 교신하였을 때, 그 이모티콘을 각각 어떠한 느낌으로 받아들이는가에 초점을 두었다. 이 연구를 위해 카카오톡 모바일 메신저 서비스를 이용한지 최소 6개월 이상, 매주 1건 이상의 이모티콘을 사용하는 10대에서 60대 184명의 응답자료를 수집하여 분석하였다. 연구 결과, 설문지에서 사용된 13개의 이모티콘 중에서 ‘이해’될 가능성이 있는 이모티콘들과, ‘오해’될 가능성이 있는 이모티콘들이 존재하는 것으로 나타났다. 상대방과 어떠한 관계인지 보다는 주고받은 이모티콘이 어떤 의미인지가 더 중요한 것으로 나타났다. 동일 이모티콘을 사용할 때, 세대차와 성별에 따른 오해도 보다는 개인차에 따라서 발생하는 오해도가 더 큰 것으로 나타났다. 이 연구는 비언어적 커뮤니케이션의 하나인 모바일 메신저 서비스 중 사람들이 가장 많이 사용하고 있는 카카오톡으로 이모티콘을 교신할 때에 오해가 발생할 수 있다는 것을 입증했다는 데 의의가 있다.

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초록/요약

This study was conducted to investigate whether emoticon (emoji) used in nonverbal communication, especially kakaoTalk, could be understood and misunderstood between recipient and sender. Also, we tried to investigate whether there is a difference of misunderstanding according to generation difference and individual difference of recipients and senders. In other words, when the same emoticons are communicated, the focus is on how each emoticon is received. For this study, we analyzed 184 respondents in the 60s and 1800s using the KakaoTalk mobile messenger service for at least 6 months and using more than one emoticon every week. Among the 13 emoticons used in the questionnaire, there were emoticons that could be 'understood' and 'misunderstandings'. It is more important that the emoticon that is exchanged is more meaningful than the relationship with the other person. When using the same emoticons, misunderstandings due to individual differences rather than misunderstandings by generation and gender were found to be larger. This study is meaningful that it proves that misunderstanding can occur when communicating emoticons to a KakaoTalk which is one of the most popular non-verbal communication services among mobile messenger services.

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