검색 상세

수능 듣기평가 담화 모형에 나타난 사과화행 연구

초록/요약

본 연구의 목적은 대학수학능력시험 영어영역의 듣기평가 지문의 대화를 수집하여, 이에 나타난 사과화행의 양상을 분석하고자 한다. 선행연구에서 드러난 다양한 사과전략을 듣기평가의 대화가 효과적으로 담고 있는지, 따라서 학생들이 해당 듣기 자료의 대화를 통해 다양한 사과화행을 학습할 수 있게끔 구성이 되어있는지를 알아보고자 한다. 1994년도 수능부터 2016년도 수능의 듣기평가에 등장하는 대화문 중에서 사과 발화의 조건에 맞는 사과화행의 지문을 수집한 뒤, 해당 대화가 얼마나 다양한 사과 전략을 사용하는지, 책임 소재의 관점에서 화자 외의 제 3자나 청자가 책임소재를 갖는지, 상황적 변수에 따른 사과화행의 차이가 있는지, 그리고 사과에 뒤따르는 부가적 행위가 어떻게 나타나는지에 대한 분석을 진행했다. 분석에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 시험 당 등장하는 사과화행의 평균개수는 2개이며 전체 사과화행 개수 중, 사건 전 행위보다는 사건 후 행위를 다룬 사과가 83%로 더 많다. IFID의 사용을 보면 ‘Sorry’와 ‘Excuse me’라는 특정한 표현에 전체 IFID사용의 91%가 집중되어 있으며, 사과전략으로서의 speech act set 역시 가장 많이 사용되는 ‘해명 및 설명’ 전략은 50%, 가장 적게 사용되는 ‘재발방지 전략’이 전체의 4%로 사용되면서 전략 별로 사용되는 표현들이 그 빈도의 차이를 크게 보인다. 특히, IFID의 사용 후 speech act set이 이어지는 화행 묶음의 경우, 대부분의 묶음이 공식화된 조합만을 사용하고 있다. 책임 소재에 따른 분석으로는 화자의 잘못으로 인한 사과를 90% 포함하고 있다. 상황적 변수에 따른 분석으로서 신분관계에 따른 분석은 청자와 화자의 관계가 대등할 때의 사과가 가장 많이 듣기평가에 포함되었으며, 청자의 신분이 더 높은 경우는 1회에 불과했다. 친밀관계에 따른 분석으로는 청자와 화자가 생소한 사이일 경우가 66%로, 이들 사이의 사과가 가장 많이 보였고, 위반의 심각성이 낮은 사건에 대한 사과가 90%의 경우 사용됨으로써 그렇지 않은 사건의 사과에 비해 더 많이 쓰였다. 사과의 회고적 기능으로는 사과화행의 88%가 회고적 기능을 사용했으며, 그중 65%는 수용의 기능을 드러내고 있다. 이러한 연구결과를 토대로, 의사소통 기능 습득 중심의 영어교육을 지향하고 있는 추세를 반영하여 듣기평가의 화행론적 분석에 대한 중요성을 주장할 수 있다. 특히 사과화행은 한국인 영어 학습자들에게 중요하게 다뤄져야 할 화행 중 하나로, 듣기평가의 대화 모형을 만드는데 있어 사과화행에 대한 연구가 있어야 한다. 특히, 듣기평가 대화에 드러나는 사과전략의 다양성과 그 사용 양상의 다양성에 대한 필요성이 제기될 수 있으며, 이를 고려하여 듣기평가를 개선해 나갔을 때, 앞으로 영어 학습자들이 좀 더 실제적이고 의사소통 중심적인 영어를 배우고 익힐 수 있을 것이다.

more

초록/요약

The aim of this study is to collect discourse data from English listening assessment of College Scholastic Aptitude Test (CSAT) and to analyze speech act of apology. Its main purpose is to figure out whether the discourse data from the assessment adequately and appropriately reflect various apology strategies and it is well organized enough so that students can acquire various speech acts of apology through the discourse material. A set of discourse of apology speech act was collected that meets the condition of apology from listening assessment of CSAT from 1994 to 2016. Then, they were analyzed to see how various strategies are used, who holds a responsibility for the apology, whether there is a difference according to situation variables, and how additional behaviors appear after the apology. The result of the study is as follows. The average number of speech act of apology per an assessment is two. In terms of the use of IFID(Illocutionary force indicating device), the IFID usage focuses primarily on certain expressions such as ‘Sorry’and ‘Excuse me’, taking up 91% of all. Of speech act sets as an apology strategy, ‘explanation or account of cause’ strategy is used up to 50%, whereas ‘promise of forbearance’ is only employed for 4%, which indicates a huge gap in frequency. In particular, as for the sequence of IFID and speech act set, most of discourse includes formulaic sequenced expressions. In perspective of responsibility of apology, the discourse data contains 90% of apology whose main accountability is on a speaker. In terms of situation variables and social status analysis, there is the most apology situation where the status of speaker and listener is equivalent. In light of familiarity, the most frequent apology situation is where speaker and listener are unfamiliar, accounting for 66% of all. In case of severity of offense, apology with low severity is more used than one with higher severity. As for look-back principle, 88% of all speech act of apology uses look-back function, 65% of which functions as ‘acceptance.’ The findings validate the significance of pragmatic analysis of English listening assessment, reflecting the trend where English education aims to teach communicative function of English. Particularly, speech act of apology is one of the most important speech act for Korean students who learn English so that there should be a careful study of apology speech act when constructing discourse data of listening assessment. The English learners will be able to learn more pragmatic and communication-focused English when the listening assessment includes more various use of speech act and apology strategies with more emphasis on the study of speech act of apology.

more