청소년 영어 학습과 스마트 듣기 앱의 효과
Effects of Smart Listening App on English Proficiency in Adolescent Learners of English as a Foreign Language
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조숙환
- 발행년도 2017
- 학위수여년월 2017. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000061232
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문은 한국의 청소년 영어 학습자를 대상으로 학습을 위한 도구로서 스마트 듣기 application(이하 앱(app)) 콘텐츠의 영어 학습 효과를 분석하고자 한다. 이를 위해 본 논문에서는 먼저 스마트폰 앱 내용에 대한 학습자들의 인식과 관심을 알아보고자 하였다. 또한, 해당 학습 도구가 영어 학습에 영향을 미칠 수 있는지 여부를 밝히고자 하였다. 마지막으로, 해당 논문을 바탕으로 학생과 영어 교사가 어떻게 해당 앱을 활용하여 긍정적인 학습 효과를 얻을 수 있을지에 관하여 제안하고자 하였다. 위의 내용을 분석하기 위해 중, 고등학교 재학생 125명을 모집하여 참가자가 스마트폰 앱에 관심을 갖고 긍정적 인식을 갖고 있는지 파악하기 위한 설문조사를 수행하였다. 그 다음 중, 고등학교에 재학 중인 실험 참가자들을 모집하여 EBS Smart Listening App을 학습자가 사용할 수 있는 학습 도구로 선정하여 4주간 App을 사용하도록 하였다. 연구 기간 전후로 시험(TEST1)과 시험(TEST2)를 실시하였다. EBS Listening App이 학습에 미치는 영향을 평가하기 위하여 두 시험의 결과의 차이점을 통계적으로 검토하였다. 그 결과 중학생의 경우, EBS Smart Listening App에 대한 관심과 인식은 긍정적이었으며, TEST2에서 성취도가 개선되었고, TEST1과 TEST2의 차이는 통계적으로 유의미하였다. 반면에, 고등학생의 경우에는 TEST1과 TEST2에서 비슷한 성과를 보여주었다. 그러나 해당 앱에 대하여 흥미와 긍정적인 인식을 보여주었다. 중학교 학습자의 태도와 학습의 결과에 비추어 볼 때, 학습도구로서 스마트 앱과 영어 실력 간의 관계가 있을 가능성이 높다. 한편, 고등학생들의 설문 조사 및 시험 결과와 관련하여, 학습도구로서 앱의 효과는 학습자의 즉각적인 학습 및 미래의 목표와 밀접한 관련이 있을 수 있으며, 결과적으로 학습 효과는 거의 나타나지 않을 것으로 추측된다. 이러한 발견을 바탕으로 본 논문에서는 스마트 앱을 활용한 영어 학습에 대한 방향에 대하여 선행 연구의 맥락에서 분석하고, 교실 환경에서 가장 앱을 잘 활용할 수 있는 방법에 대하여 제안하고자 하였다. 또한 향후 app을 활용한 영어 학습자를 대상으로 종단적(縱斷的, longitudinal)이며 체계적인 연구와 실험이 이루어지길 제언한다. 앞으로 빠른 속도의 지식의 생성과 확산, 소멸을 반복하는 지식 기반 사회에서 스마트 교육용 앱이 아니면 할 수 없는 교육이 무엇이냐에 중점을 두어야 할지에 대하여 심사숙고할 필요가 있다.
more초록/요약
The purpose of this thesis is to examine the effects of the Smart Listening Apps on English proficiency in adolescent Korean-speaking learners of English as a foreign language. For the purpose of this study, a question was first posed with respect to the learners’ perception of and interest in the contents of smart phone apps as a tool for learning English. In addition, it explored the main question of this research concerning whether or not it might have an impact on learning. Finally, this thesis was also intended to make a suggestion regarding how students and English teachers could best make use of Apps if they had a positive effect. In exploring these questions, the EBS Smart Listening App was selected as a study tool for adolescent participants to use before a post-test was taken and 125 middle- and high-school students in total were recruited. A survey was conducted in order to find out whether or not the participants were interested and positively perceptive in the contents of the App. The participants were assigned to study English by using the App for four weeks everyday. Two tests, pre-test (TEST I) and post-test (TEST II), were given to the participants before and right after the study period. Differences of the results of Test I and Test II were examined statistically order to assess the extent to which the EBS Listening App had an impact. It was found that middle-school students’ interest and perception in the contents of the EBS Listening App were positive and they made an improvement in Test II, and that the difference between Test I and II was statistically significant. High-school students, on the other hand, performed similarly on the two tests, Test I and II, while they expressed an interest and a positive perception in the contents of the App. It was concluded that it is likely that there is a relationship between the Apps as a study tool and English proficiency in light of the results of the middle-school children’s attitude and behavior. With regard to the high-school students’ survey and test results, it was speculated that effects of Apps as a study tool might be closely related to the learners’ immediate educational and future goals in practice, rarely being displayed, as a consequence. Based on these findings, a set of suggestions were further made with respect to how the Apps could best be employed in classroom settings in the context of previous studies on the issues in question throughout this thesis.
more

