중학생의 스포츠 참여가 인성 및 학업열의에 미치는 영향
A Study on the Relationship Between Personality and Academic Engagement in Middle School Students Joining Sport
- 주제(키워드) 스포츠 , 인성 , 학업열의
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000060008
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 스포츠 활동 참여가 인성 및 학업 열의에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 갖고 연구하였는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 배경변인에 따라 인성에 차이가 있는지를 분석한 결과 먼저 성별에 따라서는 남자의 경우 여자에 비해 전반적인 인성과 하위요인별 자신감, 공동체 의식이 높게 나타났고, 학년에 따라서는 2학년의 경우 1학년이나 3학년에 비해 전반적인 인성과 하위요인별 자신감, 긍정적 태도가 높게 나타났다. 둘째, 스포츠 활동 참여특성에 따라 인성에 차이가 있는지를 분석한 결과 먼저 스포츠 활동 참여여부에 따라서는 스포츠 활동 참여자의 경우 비참여자에 비해 전반적인 인성과 하위요인별 자신감, 공동체 의식, 긍정적 태도가 높게 나타났고, 스포츠 활동 참여횟수에 따라서는 주 3-4회나 주 5회 이상 스포츠 활동에 참여하는 경우 주 1-2회 참여하는 경우에 비해 전반적인 인성과 하위 요인별 자신감, 공동체 의식, 긍정적 태도가 높게 나타났다. 또한 스포츠 활동 참여종목에 따라서는 대인종목이나 단체종목에 참여하는 경우 개인종목에 참여하는 경우에 비해 전반적인 인성과 하위요인별 자신감, 공동체 의식이 높게 나타났고, 스포츠 활동 참여기간에 따라서는 1-2년 미만이나 2년 이상 스포츠 활동에 참여하는 경우 6개월 미만이나 6개월-1년 미만 참여하는 경우에 비해 전반적인 인성과 하위요인별 자신감, 긍정적 태도가 높게 나타났다. 셋째, 배경변인에 따라 학업열의에 차이가 있는지를 분석한 결과 먼저 성별에 따라서는 남자의 경우 여자에 비해 전반적인 학업열의와 하위요인별 활기, 효능감, 몰두가 높게 나타났고, 학년에 따라서는 1-2학년의 경우 3학년에 비해 자기주도 학습능력이 높게 나타났다. 넷째, 스포츠 활동 참여특성에 따라 학업열의에 차이가 있는지를 분석한 결과 먼저 스포츠 활동 참여여부에 따라서는 스포츠 활동 참여자의 경우 비참여자에 비해 전반적인 학업열의와 하위요인별 활기, 효능감, 몰두, 자기 주도 학습능력이 높게 나타났고, 스포츠 활동 참여횟수에 따라서는 주 5회 이상 스포츠 활동에 참여하는 경우 주 1-2회나 주 3-4회 참여하는 경우에 비해 전반적인 학업열의와 하위요인별 활기, 효능감, 몰두, 자기주도 학습능력이 높게 나타났다. 또한 스포츠 활동 참여종목에 따라서는 대인종목이나 단체종 목에 참여하는 경우 개인종목에 참여하는 경우에 비해 전반적인 학업열의와 하위요인별 활기, 효능감, 몰두, 자기주도 학습능력이 높게 나타났고, 스포츠 활동 참여기간에 따라서는 2년 이상 스포츠 활동에 참여하는 경우 2년 미만 참여하는 경우에 비해 전반적인 학업열의와 하위요인별 활기, 효능감, 몰두, 자기주도 학습능력이 높게 나타났다.
more초록/요약
The purpose of this research were to illuminate the value and the role of the interests of studying and personal characteristics scientifically while the middle school students participate the sports activities, and to develop valuable methods and basic data for the organization of the sports activities for the middle school students, and in aid of desirable sociability education by means of the right guide to them. For the solution of these contents, analysis of frequency, independent sample T-Test and one-way ANOVA analysis were employed to analyze the data, which was collected through thequestionnaires for 490 subjects: middle school students in Seoul city, Korea. The results were as follow: First the analysis of the students background variable on the characteristics according to the gender difference were highly different between mal and female. The result appeared that the male students' characteristics, the sub factor confidence and the community spirit were higher than the female students, according to the grade group, 8th graders were the highest group among them. Second the result of the analysis on the participants characteristics according to the middle school students personality difference were made difference on participating of the sports activities. According to the research, student group who desired to participate on their sports activities has higher quality of the characteristics, the sub factor confidence and the community spirit than the others. According to frequency of participation of activities showed that the participants who participated the sports activity 3 to 5 times a week has higher quality of the characteristics, the sub factor confidence and the community spirit than the participants who participated the sports activity 1 to 2 times a week. Furthermore the student group who participated on team sports or man to man activities has higher quality of the characteristics, the sub factor confidence and the community spirit than individual sports activity participants. Also the length of the participating sports activity made the difference. The students who participated the sports activities over 1 year and over 2years has higher quality of the characteristics, the sub factor confidence and the community spirit than the students participated the sports activities less than 6month and less than a year. Third the result of the analysis on the learning enthusiasm according to the students background variable were made difference. The result appeared that the male students learning enthusiasm, the sub factor energy, the sub factor efficacy and the sub factor absorption were higher than the female students, according to the grade group 7th and 8th graders had higher ability on the self directed learning. Fourth the result of the analysis on the participants learning enthusiasm according to the decision to participate difference were made difference. The result appeared that the students who were participating the sports activities has higher quality of the learning enthusiasm, the sub factor energy, the sub factor efficacy and the sub factor absorption than the students who don't. Also the frequency of the participating sports activity made the difference. The students who participated the sports activities over 5 times a week has higher quality of the characteristics, the sub factor confidence and the community spirit than the students participated the sports activities 1 to 2 times a week or 3 to 4 times a week. Furthermore the student group who participated on team sports or man to man activities has higher quality of the learning enthusiasm, the sub factor energy, the sub factor efficacy and the sub factor absorption than individual sports activity participants. The students who participated the sports activities over 2 years has higher quality of learning enthusiasm, the sub factor energy, the sub factor efficacy and the sub factor absorption than the students participated the sports activities less than 2 years.
more

