중학생의 온라인 스포츠 게임 참여와 게임유형에 따른 공격성과 사회성의 차이
A Study on Aggression and Sociality of Middle School Students in Participation of Online Sports Game and Game Types
- 주제(키워드) 중학생 , 온라인 스포츠 게임 , 스포츠참여 , 온라인 게임유형 , 공격성 , 사회성
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059930
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 중학생의 온라인 스포츠 게임 참여와 게임유형에 따른 공격성과 사회성의 차이를 통해 온라인 스포츠 게임에 대한 부정적인 시각과 인식을 줄이고, 스포츠 게임과 스포츠 참여의 관계를 규명하고자 하였다. 연구대상자는 서울 소재의 남녀공학 중학생들로 하였고, 표집방법은 편의표본추출법을 사용하였다. 조사방법은 자기기입식 설문조사방법을 사용하여 462부의 설문지를 조사하였고, 392부를 최종 통계자료로 사용하였다. 조사도구는 선행연구에서 사용된 일반적 특성 7문항, 공격성 20문항, 사회성 14문항을 본 연구에 맞게 수정·보완 하였다. 자료처리는 Windows SPSS 21.0 통계프로그램으로 빈도분석, 신뢰도 검사, 독립표본 t검증, 일원배치 분산분석, Scheffe의 사후검증, 상관분석, 다중회기분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따라 온라인 게임에 참여한 학생이 참여하지 않은 학생보다 신체적 공격성이 높게 나타났고, 온라인 게임에 참여하지 않은 학생이 참여한 학생보다 신뢰성, 준법성이 높게 나타났다. 남학생이 여학생보다 신체적 공격성이 높게 나타났고, 여학생이 남학생보다 준법성이 높게 나타났으며, 학년에 따른 공격성과 사회성의 차이는 없었다. 4시간 이상의 집단이 1시간 미만의 집단보다 신체적 공격성이 높게 나타났고, 1시간 미만의 집단이 4시간 이상의 집단보다 준법성이 높게 나타났으며, 참여기간과 참여빈도에 따른 공격성과 사회성의 차이는 없었다. 둘째, 온라인 게임유형에 따라 MMORPG, F(T)PS, RTS집단이 SPORTS집단보다 언어적 공격성이 높게 나타났고, MMORPG집단의 자율성이 가장 높게 나타났다. 셋째, 일반게임, 스포츠 게임, 비 참여에 따라 일반게임집단이 비 참여집단보다 신체적 공격성이 높게 나타났고, 일반게임집단과 비 참여집단이 SPORTS집단보다 언어적 공격성이 높게 나타났으며, 비 참여집단이 일반게임집단과 스포츠 게임집단보다 준법성이 높게 나타났다. 넷째, 신체적 공격성과 적대감은 신뢰성과 사교성에 각각 부정적인 효과의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분노와 적대감도 자율성에 부정적인 효과의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 신체적 공격성과 적대감 또한 준법성에 부정적인 효과의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 언어적 공격성이 준법성에 긍정적인 효과의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위 결과를 종합하면 온라인 게임에 참여한 학생들은 신체적 공격성, 언어적 공격성, 자율성, 준법성이 높게 나타났지만, 스포츠 게임집단은 언어적 공격성이 낮게 나타났고, 사회성에서는 다른 게임의 집단과 큰 차이는 없었다. 본 연구의 결과에 따라 스포츠 게임에 참여한 중학생이 언어적 공격성을 낮게 한다고 볼 수 있으므로, 스포츠 게임에 대한 부정적인 시각과 인식을 버리고 스포츠참여로써 스포츠 게임을 바라볼 필요가 있다.
more초록/요약
The goal of this study is to examine aggression and sociality of middle school students participation of online sports game and different game types. And idea of reducing the negative visuals and perceptions of online sports game, and the relationship between sports games and sports participation has been considered. The subjects for this study were selected from coed middle school students in Seoul. For ease of comparison a simple sampling method and a self-administered questionnaire survey method was employed. The research tools, modified and complemented for this study was with 7 questions on general characteristics, 20 questions on aggression and 14 questions on sociality used in the study. For data process, software such as Windows SPSS 21.0, and frequency analysis, reliability analysis(Cronbach’s α) independent t-test, one-way ANOVA, scheffe test(post hoc tests), correlation analysis and multiple regression analysis have been used. The conclusions reached were as follows : First, depending on the general characteristics, the physical aggression analysis have shown higher levels of physical aggression in students who participated in online games, with higher reliability and compliance with the students who do not participate in online games. The male students’ physical aggression was higher than the female students’ physical aggression’ while the female students compliances was higher than the male students compliances. The aggression and the sociability of the test subject's grade level however showed no sign of differences. The results showed that the group with more than 4 hours of online game time had markedly higher physical aggression levels compare to the group with just 1 hour of online game time. However, the group with just 1 hour of online game time showed a higher level of compliance. But overall, there were no significant difference in the aggression and the sociability in both rates. Second, depending on the type of online games, MMORPG, F(T)PS and RTS groups showed a higher level of verbal aggression compared to the SPORTS group. MMORPG group had the highest autonomy out of all the groups. Third, depending on the sports game, the other games and students who do not participate in online games, the other games group showed a higher level of physical aggression compared to the do not participate in online games group, and the other games group and do not participate in online games group showed a higher level of verbal aggression compared to the sports game group. Also, do not participate in online games groups showed a higher level of compliance compared to the sports game group and the other games group. Fourth, physical aggression and hostility appeared to affect each of the negative effects on the credibility and sociability. Anger and hostility also appeared to affect the autonomy of the negative effects, it was found on the effects of physical aggression, and hostility is also a negative effect on compliance. On the other hand, verbal aggression appeared to affect positive effects on compliances. In conclusion, the above results showed that the students who participated just in online games displayed physical aggression, verbal aggression, and autonomy. The sports game group however, showed lower verbal aggressiveness, while sociability in all the groups showed no significant differences regardless of the games played. The results of the study shows that middle school students who participated in online sports games had low verbal aggressiveness overall. Therefore, it is safe to discard negative views and perceptions of online sports games in general. We need to look at online sports games as another sports venue for sports participation rather than an aggression inducing medium.
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