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평생교육기관의 조직문화가 평생교육사의 직무만족에 미치는 영향

The influence of the Organizational Culture of Lifelong Education institution having on the Lifelong Educator's Job Satisfaction

초록/요약

이 연구는 많은 평생교육기관과 평생교육사가 양성되고 있지만 실제 현장에서 평생교육사가 스스로 가지고 있는 평생교육의 이념, 가치 등을 실현하기에 어려운 근무환경과 처우 속에서 근무하고 있으며 이러한 환경 속에서 평생교육사의 정체성 고민, 사기저하, 이직과 전직 증대 등의 문제점을 배경으로 평생교육사의 조직문화와 직무만족을 살펴보고, 평생교육사가 직무만족 제고를 위한 평생교육기관의 조직문화를 제언하고 시사점을 도출하였다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 평생교육사가 인식하는 조직문화 유형을 파악하여 조직문화 유형 인식이 미치는 영향을 파악하였다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 평생교육사가 인식하는 직무만족을 파악하여 직무만족 인식에 미치는 영향을 파악하였다. 셋째, 조직문화유형과 직무만족의 각각의 하위요인 간의 상관관계를 분석하고 조직문화유형이 직무만족에 미치는 영향을 분석하였다. 이 연구의 대상과 자료수집, 연구방법은 다음과 같다. 전국에 위치한 평생교육기관에 재직 중인 평생교육사를 대상으로 설문조사를 실시하여 총 148부를 회수하여 연구자료로 활용하였다. 수집된 자료는 평생교육사의 인구통계학적 특성, 조직문화 유형이 직무만족에 미치는 영향을 검증하기 위해 요인분석과 신뢰도 검증, 기술통계분석, 상관분석, t-검증, 일원변량분석(one-way ANOVA), 중다회귀분석 방법을 사용하였다. 통계프로그램은 IBM SPSS Statistics 20.0 프로그램을 사용하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직문화의 분석에 따르면, 평생교육사가 조직에서 가장 높게 느끼고 있는 문화는 위계지향문화와 관계지향문화다. 조직문화유형간의 상관관계에서 위계지향문화는 시장지향문화유형과 정적상관관계, 관계지향문화와 혁신지향문화는 부적상관관계에 있으며 관계지향문화와 혁신지향문화는 정적인 상관관계에 있다. 인구통계학적 특성에 따른 조직문화 유형 인식에 성별, 연령, 평생교육사자격증급수, 근무기관유형, 평생교육 관련 실무경력은 영향을 미치지 않지만 학력, 고용형태, 직급, 연봉, 현재직장 근무기간에 따라 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직무만족의 분석에 따르면, 평생교육사가 직무만족에서 가장 높게 생각하는 요인은 동료와 직무이며 그 다음은 감독, 전직이직, 임금으로 나타났다. 직무만족 하위요인 간의 관계를 보면, 감독 요인은 동료, 직무, 임금과 정적 상관이 있으며, 전직․이직 요인과는 부적 상관관계에 있는 것으로 나타났다. 임금 요인은 전직․이직은 부적 상관관계를, 직무, 동료 정적 상관을 보였다. 동료 요인은 직무요인과 정적 상관을, 전직․이직 요인과는 부적 상관을 나타내었다. 직무 요인은 전직․이직 요인과 유의한 부적 상관관계인 것으로 확인되었다. 인구통계학적 특성에 따른 직무만족 요인에는 연령, 자격증 급수, 직급, 평생교육관련 실무경력은 영향을 미치지 않지만 성별, 학력, 고용형태, 근무기관유형, 연봉, 현재직장 근속기간에 따라 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화 유형별 직무만족에 미치는 영향을 살펴보면, 직무만족 요인 중 ‘감독’ 요인은 관계지향문화 유형과 혁신지향문화 유형이 높을수록, 위계지향문화 유형이 낮을수록 높을 것으로 예측된다. ‘임금’, ‘동료’ 요인은 관계지향문화 유형이 높을수록 높을 것으로 기대된다. ‘전직․이직’ 요인은 관계지향문화 유형이 낮을수록, 위계지향문화 유형이 높을수록 높을 것으로 예측된다. ‘직무’ 요인은 관계지향문화 유형과 시장지향문화 유형이 높을수록 높아질 것으로 예측되었다. 이를 바탕으로, 평생교육사의 직무만족 제고를 위한 평생교육사 처우 개선 및 평생교육기관 환경 조성을 위해 다음과 같은 시사점을 제언한다. 첫째, 평생교육사가 현장에서 자유롭게 사고하고 활동을 보장하는 조화로운 조직문화가 필요하다. 둘째, 평생교육사 고용형태의 변화나 보상체제의 개선이 필요하다. 셋째, 평생교육사의 직무에 대한 분석과 업무 매뉴얼이 필요하다. 넷째, 평생교육사의 네트워크 조직 및 활성화를 위한 평생교육기관의 조직문화와 환경 구성에 변화가 필요하다.

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초록/요약

While many lifelong educators are trained in lifelong education institutions nowadays, they are actually working in a poor treatment and working environment where it is hard to fulfill their own value and ideology of lifelong education. This study search for the organizational culture and job satisfaction of lifelong educators based on the problems like identity confusion, chilling effect and career change. Also, the study suggests the organizational culture of lifelong education institution to enhance the job satisfaction of lifelong educator and draw the implication. The purpose of this study is as following. First, the study figures out how the organizational culture type that lifelong educators’ recognize based on demographic factors influences the organizational culture type awareness. Second, the study figures out the job satisfaction that lifelong educators recognize based on demographic factors and how it effects the job satisfaction awareness. Third, the study analyzes the correlation between the sub factors of organizational culture type and job satisfaction, and how organizational culture type influences the job satisfaction. The subject, data collection, and research method of the study are as following. It conducted a survey targeting lifelong educators working in lifelong education institution all over the country, collected 148 sheets of survey done, and utilized them as research data. The collected data used factorial analysis, reliability verification, descriptive statistic analysis, correlation analysis, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis to search how lifelong educators’ demographic factors and organizational culture types influence the job satisfaction. IBM SPSS Statistics 20.0 is used ad statistics program. The result of the study is as following. First, according to the analysis of organizational culture, the cultures that lifelong educators experience the most are hierarchy-oriented culture and relation-oriented culture. Among the correlation of organizational culture type, hierarchy-oriented culture has positive relationship with market-oriented culture type and has negative relationship with relation-oriented culture and innovation-oriented culture. Relation-oriented culture and innovation-oriented culture have positive relationships. Also, Sex, age, grade of lifelong educators’ license, type of organization, and work experience of lifelong education do not influence the organizational culture type awareness based on demographic factor, but academic background, employment status, job position, annual income, and service period on current work give significant influence. Second, according to job satisfaction analysis, the factors that lifelong educator regard the most in job satisfaction are colleague and job. Supervision, career change, and wage are the following factors. When looking over the relation between the sub factors of job satisfaction, supervision has positive relationship with colleague, job and age, but has negative relationship with career change factor. Wage factor has negative relationship with career change factor and positive relationship with job and colleague. Job factor shows negative relationship with career change factor. Among job satisfaction factors based on demographic factor, age, grade of lifelong educator’s license, job position and work experience of lifelong education do not give influence, while sex, academic background, employment status, type of organization, annual income, and service period on current work give significant influence. Third, when looking over the influence over job satisfaction by organizational culture type, it is predicted that ‘supervision’ factor from job satisfaction factors will get higher when relation-oriented culture and innovation-oriented culture get higher, and hierarchy-oriented culture get lower. ‘Wage’ and ‘colleague’ factors will get higher when relation-oriented culture type gets higher. ‘Career change’ factor is expected to get higher when relation-oriented culture gets lower and hierarchy-oriented culture gets higher. ‘Job’ factor is expected to get higher when relation-oriented culture and market-oriented culture get higher. Based on these findings, implications of lifelong educators’ improved treatment and environment of lifelong education organization to enhance job satisfaction of lifelong educators are derived. First, harmonious organizational culture is required so that lifelong educators can think and act freely in the field. Second, change in employment status or incentive pay system for lifelong educators is needed. Third, analysis and manual over lifelong educators’ job are needed. Fourth, change in organizational culture and environment of lifelong education organization should be made to activate the lifelong educators’ network.

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