초등학교 방과후 체육수업에서 개별화수업에 관한 사례연구 -인라인스케이트 활동을 중심으로-
A Case study of Personalized System for Instruction for Elementary Extracurricular Physical Education Classes
- 주제(키워드) 개별화수업모형 , 방과후학교 , 인라인스케이트 , 체육수업 , 자기주도 학습
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조남용
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059885
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 실행연구로서 목적은 학생의 개인차를 고려하는 개별화수업의 설계과정과 실행과정을 살펴봄으로써, 차후 스포츠교육현장에서 개별화수업을 실천하고 이해하는 데 도움을 주기 위한 것이다. 연구의 주체는 담당교사이며, 정보제공자는 서강초등학교(가명) 인라인스케이트 수업 수강생 15명이다. 자료 수집은 연구자로서 교사, 그리고 학습자의 수업소감을 적은 노트와 면담지, 수업설계과정의 최종 산물인 개인학습지, 그리고 관련 학교문서 등이다. 주로 귀납적 범주분석을 활용하였으며, 도출된 결과를 제시하면 아래와 같다. 첫째, 개별화 수업설계과정에 있어서 초등학생 수준에 적합한 개인학습지 제작에 어려움이 있었다. 보기 편한 분량과 쉬운 단어의 선정이 난점이었다. 둘째, 개별화 수업의 핵심은‘진도’를 학생이 결정하는 것인데, 이 진도결정권에 초등생이 친숙하지 않아서, 많은 시간이 필요하였다. 초반에 교사는 과제 완수 및 진도를 나가는 것에 대해서 끊임없이 설명해야만 했다. 그러나 중반 이후에는 학생들이 어느 정도 진도를 나가는 것에 익숙해져 자주적 학습의 모습을 볼 수 있었다. 셋째, 체육수업에서 다양한 교육목표 영역의 발달을 꾀할 수 있었다. 자주적 학습 분위기를 조성하다 보니, 기능향상과 더불어, 인지적 및 정의적 목표도 달성하는 모습이 보였다. 결론적으로, 개별화수업의 설계와 실행에는 교사와 학생 모두 상당한 시간과 노력이 요구된다. 그러나 한 번 설계된 개별화수업은 향후 수년간의 수업자료로 활용될 수 있고 교사의 부담감을 줄여줄 수 있는 장점이 있다. 더불어, 개별화수업의 착근을 위해서는 학년협의회 및 교과협의회를 통해 여러 교사의 의견을 반영하여 과제를 분석하고 자료를 제작해야 수업을 수월하게 진행할 수 있으리라 판단된다. 단 한 번의 수업으로 개별화수업의 효과를 기대할 수는 없지만 다양한 학습자를 고려하고 자기주도적 학습을 실천할 수 있어 자주적 삶의 발판이 될 수 있을 것이다.
more초록/요약
This study, as an action research, is to analyze the design and implementation of Personalized System for Instruction that considers the difference between individual students so as to help practice and understand the Personalized System for Instruction made in sport education on the spot. The agent was a teacher in charge of the class while 15 students who take the inline skating class of Sogang Elementary School(pseudonym) were selected as the subjects of this research. Notebooks on which the thoughts of the teacher as a researcher and the students were entered, interview logs, individual learning sheets as the final product of the class design and related school documents were collected as research materials. Inductive content analyses were used. Results are as follows. First, in designing Personalized System for Instruction, it was difficult to prepare an individual learning sheet appropriate to an elementary school student in that the amount of learning for comfortable understanding and easy words were difficult to select. Second, although the key aspect of the Personalized System for Instruction is allowing a student to independently determine the “progress”, a significant amount of time was required because the elementary school students were not familiar with having their right to determine the progress of their learning. The teacher had to explain how they could complete their task and make progress. However, in the middle of the class, the students began to be familiar with making progress to a certain extent and seemed as though they led their learning independently. Third, it was possible to attempt to develop various areas of educational objectives. As atmosphere of independent learning grew, they seemed as though they showed functional improvement and achieved cognitive and affective objectives. In conclusion, considerable time and efforts of both teachers and students are required for designing and materializing the Personalized System for Instruction. However, once such Personalized System for Instruction is designed, it can be used as a teaching material over the next few years, which may reduce the burden onto the teacher. In addition, the opinions of many teachers may be necessarily incorporated into analyzing subjects and preparing teaching materials based on the grade committee and subject committee to stably establish the Personalized System for Instruction and conveniently give a lecture. Although only a single attempt of the Personalized System for Instruction would not take effect, because it considers various learners and help them lead self-directed learning, it would provide them with a basis of leading an independent life.
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