검색 상세

역사쟁점을 활용한 수업 방안 연구 : 1965년 한일회담을 사례로

A study on the history teaching methods using historical issues: in the case of the Korean-Japanese conference of 1965

초록/요약

최근 일본군 위안부 문제로 사회가 떠들썩하다. 한국은 지속적으로 일본 정부에 진정한 사과를 요구하고 있지만 일본은 ‘1965년 한·일 기본 조약으로 위안부 문제를 포함한 모든 문제는 최종 해결되었다.’고 주장한다. 양국 합의의 모순이 여실히 드러나는 지점이며 위안부 할머니들의 집회와 한일회담과 관련한 논쟁이 지금까지도 끝나지 않는 이유이다. 이와 같은 역사 쟁점은 현재의 정치, 경제, 사회와 직접적인 관련을 맺고 있을 가능성이 크기 때문에 중요하다. 역사 왜곡이나 과거사 청산과 같은 문제들은 개인 및 단체 간 의견 충돌부터 한 나라의 존립 자체를 뒤흔들 수 있는 커다란 역사 논쟁으로까지 이어질 수 있기 때문에 그때마다 역사교육의 중요성은 더욱 강조되곤 한다. 역사 쟁점을 적용한 역사 수업이나 학습 활동 방안은 학생들의 역사적 사고력 내지 판단력 향상을 위한 방편으로써 제시되어 왔다. 그러나 아직까지는 연구의 성과나 깊이가 역사교육계의 일반적인 사료 학습 방안 연구와 비교해 미흡한 실정이다. 학습의 대상도 주로 초등학생에 맞추어져 있었으며 다뤄지는 주제 역시 주로 고대나 중세에 시기가 한정되어 있었다. 또한 기존 연구들에서 역사 학습 내 역사 쟁점 활용의 효용성은 매우 상세히 언급되고 있었지만, 학습을 구성하는 주제에 대한 내용은 개발된 학습 자료로써만 간소화되는 경향이 있었다. 필자는 기존 연구들의 한계점을 보완한 학습 활동을 개발하는 것에 주의를 기울였다. 본 연구는 문헌·조사연구, 개발연구의 방법을 사용하여 역사 쟁점이 갖는 의미를 간략히 검토한 뒤 기존에 선행된 ‘역사 쟁점 역사 학습’ 연구들의 요지를 종합하고 한계점을 보완하여 같은 연장선상에서 실제 사료 학습 방안을 조직, 구성하였다. 현대사의 주요 쟁점 가운데 하나인 ‘한일회담’을 주제로 그것이 기본적인 역사 학습서라 할 수 있는 교과서에 어떠한 형식으로 얼마만큼 유의미하게 다뤄지고 있는가를 먼저 분석하였고, 더 나아가 기존의 연구들을 토대로 검토한 이론적 바탕 위에 하나의 대안으로써 ‘한일회담 역사쟁점을 활용한 사료 학습 방안’을 구상하여 수업을 설계했다. 본 연구는 현재 뜨거운 감자인 ‘한일회담’의 내용을 주제로 삼아 역사 학습에서 현재와 과거 사이를 오가는 ‘역사하기’를 실현시킬 수 있는 한 방안으로 ‘역사 쟁점 수업’의 활용을 강조하였다. 현대사를 주제로 하여 ‘고등학생’ 대상의 역사 학습 방안을 모색한 첫 시도이며, 구체화할 주제에 대한 이론적 검토와 교과서 분석, 역사(교육)적 함의 규명이 선행된 연구이다. 또한 그러한 이론적 바탕 위에 원사료와 2차 사료의 다양한 활용, 적합한 발문, 확증의 요소를 한일회담 역사쟁점 사료 학습의 구성 원리로 삼아 이에 부합하는 결과물을 만들고자 노력하였다. 아쉽지만 개발한 사료 학습의 실행과 적용 측면은 추후의 과제로 남겼다. 그렇지만 위와 같은 점들에 비추어볼 때, 본 연구에서 제시한 역사쟁점 수업 방안은 학생들의 역사적 사고력과 사료 비판 능력을 키워주는 도구로써 기능할 수 있을 것이다. 부족하게나마 본 연구가 최근 또 다시 불거진 일본군 위안부 문제를 비롯한 현재 당대사의 생생한 쟁점 사안을 파악하는 데에 의미 있는 자료가 되었으면 한다.

more

초록/요약

Recently, the comfort women issue has caused an uproar in the Korean society. Even though Korea is constantly demanding a sincere apology from the Japanese government, Japan claims that all problems including the comfort women issue have been resolved due to the Korea-Japan Basic Treaty signed in 1965. This is a point in time when the contradiction of the agreement is clearly shown and this is the reason why the comfort women's rallies and the dispute surrounding the treaty continue until this day. This historical issue is significant in the sense that it has a high possibility of having direct ties with the politics, economy, and society of the modern era. Since issues like history distortion or historical settlement lead to clash of opinions among individuals and organizations and even a huge historical dispute which could shake the foundation of a country, the importance of history education is emphasized every time such historical matters draw attention. History lessons or history learning activity plans that apply historical issues have been proposed as the measures to improve students' historical thinking skills or historical judgment. However, the outcomes and the depth of research are insufficient compared to the general historical materials learning measures research of the history educational circle. The targets of learning are mainly elementary school students and the topics are limited to the ancient times and the Middle Ages. In addition, the existing studies mention the utility of applying historical issues within history learning but the contents regarding the subject of learning tend to be simplified merely as developed learning materials. This study focused on developing learning activities which have supplemented the limits of the existing studies. It organized actual historical materials learning measures on the equal extension after briefly examining the meaning of historical issues by using the methods of literature investigation, research study, and development research and integrating the main points and supplementing the limits of 'historical learning based on historical issues' studies. The study firstly analyzed to how much extent and how meaningful the topic of 'the Korean-Japanese Conference' - one of the main issues in modern history' - was dealt with in textbooks - the basic historical study material - and then planned classes by designing 'historical materials learning measures by using the historical issue: Korean-Japanese Conference' as a measure based on the examined theoretical basis of the existing studies. This study, under the topic of 'Korean-Japanese Conference' which is currently a controversial topic, emphasized the application of 'historical issue lessons' as a measure of realizing 'doing history' that comes and goes between the present and the past in historical learning. This is the first attempt that sought a historical learning measure targeted for 'high school students' under the theme of modern history and this study conducted theoretical examination with regard to the specific subject, textbook analysis, and investigation of historical or educational implications. Furthermore, based on such a theoretical basis, it tried to generate coinciding results by setting the original historical materials, the various use of the secondary historical materials, the appropriate epilogues, and the element of definite proof as the constituting principles of the historical materials learning of the Korean-Japanese Conference. Unfortunately, the aspect of implementing and applying the developed historical materials learning is a remaining task. However, when taking into account the aforementioned points, this study's proposed measure of the historical issue lesson can function as a tool to promote students' historical thinking skills and the ability to criticize historical materials. This study should be a meaningful material for understanding the vivid matters of the modern era including the comfort women issue that drew attention recently.

more