아마추어 여자골프선수의 심리기술훈련 적용과정과 효과에 대한 단일사례연구
A Single Case Study of Psychological Skills Training Procedures and Effectiveness of an Amateur Female Golfer
- 주제(키워드) 심리기술훈련 , 이완 , 주의집중 , 목표설정 , 심상 , 루틴
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059881
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 아마추어 골프선수 1명의 대상으로 심리적 특성을 파악 한 후 선수 맞춤형 심리기술훈련 프로그램을 개발 및 선정하여 적용함으로써 심리기술훈련이 선수의 경기력에 미치는 효과를 분석하기 위한 목적으로 실시하였다. 기초선 단계에서 연구 참여자의 전적에 대한 정보를 분석하고 총 9개월 동안 15주의 심리기술요인에 대한 훈련과 동시에 관련된 상담과 연습, 시합 상황에서의 비교분석 하기위해 비디오 촬영이 이루어졌다. 훈련 단계에서 이완훈련, 주의집중훈련, 루틴훈련 등이 그동안 복합적으로 계획되지 않았던 훈련방법을 실천할 수 있도록 하였다. 이완훈련에서 점진적 이완훈련과 뇌파 측정을 통해 긴장에서 이완 시 시간측정에서 차이를 분석하였고, 주의집중훈련은 뇌파 측정의 과학적 기기인 뉴로 하모니에서 게임프로그램을 활용한 집중력 유지 또는 전환력 향상훈련을 실시하였다. 또한 루틴훈련에서 더 세밀한 차이를 알기 위해 행동루틴과 인지루틴을 수정 보완하면서 루틴 구간 시간측정을 반복적으로 훈련하고 연습함에 따라 연구 참여자는 시합 시 불 필요한 생각과 행동이 줄어드는데 도움을 주는 자각적 평가로 이루어졌다. 심리기술 검사지, 경기기록은 기초선과 훈련단계 후의 측정결과 심리기술이 전반적으로 긍정적인 향상을 보였고 훈련 후 3회의 경기 기록을 보아 평균 타수, 평균 퍼팅 수, 그린 적중률이 향상되었음을 나타냈다. 본 연구의 결과에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 아마추어 골프선수의 심리기술훈련 프로그램은 연구 참여자의 성격적 특성과 환경적 요인 등 고려하여 심리기술훈련 프로그램을 계획하여 적용해야 한다. 둘째, 심리기술훈련 프로그램에서 아마추어 골프선수의 전반적으로 심리기술 능력이 향상되었다. 셋째, 심리기술훈련 프로그램의 적용 후 아마추어 골프선수의 경기력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 연구 참여자는 심리기술훈련에 대한 긍정적인 필요성을 느꼈으며 루틴을 일정하게 유지하는 트레이닝을 통해 시합 상황에서 집중하는데 도움이 될 것으로 사료된다. 선수와 지도자 간의 상담기법 또한 많은 영향을 미칠 것으로 기대된다.
more초록/요약
The goal of this study is to analyze the effects of psychological skills training on an amateur golfer’s performance after implementing a psychological skills training, which is customized for the player, based on understanding the player’s psychological traits. The information about the player’s past record was analyzed on as a baseline stage, and the 15-week psychological skills training using certain factors with related interviews and video records to compare and analyze between practices and games were conducted for 9 months. During the training stage, the trainings that were not programmed before were included such as relaxation, attentional focus and routine. In the relaxation training, progressive relaxation training andelectroence phalogram measurement were used to examine the difference of time as the player was moving from tension to relaxation. In the attention training, the game program from Neuro Harmony, which is a scientific device for electroencephalogram measurement, was used for the trainings to improve concentration or refocusing skills. Also, in the routine training, the player’s self-evaluation based on awareness was conducted as repetitive trainings and practices for the time measurement of routine section were measured using behavior and cognitive routine modified to catch the detailed differences so that the player, could limit unnecessary thoughts and actions when she was in game. As for the test results of the psychological skills training and the game record, the player made positive and overall improvement in the psychological skills after the baseline and the training stage, and showed better results in average over all score, average putting score and green in regulation over three games after the training. The conclusion of this study is as follows. First, the program of psychological skills training for an amateur golfer should be planned and applied in due consideration of the study participant’s personal traits and environmental factors. Second, the amateur golfer’s psychological skills has improved after the psychological skills training. Third, the program of psychological skills training has a positive effect on improving the amateur golfer’s game performance.
more

