검색 상세

여자중학생의 학교스포츠클럽 참여가 재미 및 신체적 자기효능감과 학교생활만족에 미치는 영향

Effects of sports club participation on physical self-efficacy and school satisfaction among female middle school students

초록/요약

본 연구는 여자중학생의 학교스포츠클럽 참여가 재미 및 신체적 자기효능감과 학교생활만족에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이에 따라서 2016년 서울특별시 소재의 학교스포츠클럽을 운영하는 남녀공학 중학교 3개교에서 집락표집법을 이용하여 여학생만을 대상으로 선정한 후, 총 450부의 회수된 설문 응답 자료를 본 연구의 최종 유효 표본으로 사용하였다. 조사도구는 학교스포츠클럽활동에 대한 재미요인의 측정을 위하여 이창섭, 남상우(2008)가 개발 및 사용한 체육수업 재미거리 질문지와 신체적 자기효능감은 Ryckman(1982)에 의해 개발되어 홍선옥(1996)이 번안한 설문지를 사용하였으며, 학교생활만족은 김동규(2008)의 연구에서 사용되었던 설문지를 본 연구에 사용하였다. 자료처리방법은 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 21.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 요인분석, 빈도분석(Cronbach's α), 일원변량분석(One way ANOVA), 사후검증(Scheffé test), 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법으로 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 학교스포츠클럽 참여종목에 따라 재미요인에 차이가 있는지를 분석한 결과 댄스스포츠에 참여한 여자중학생의 경우 뉴스포츠나 농구에 참여한 여학생에 비해 상대적으로 전반적인 재미요인(친구사교, 게임경기, 기술향상, 정서전환, 건강체력)이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학교스포츠클럽 참여종목에 따라 신체적 자기효능감에 차이가 있는지를 분석한 결과 댄스스포츠에 참여한 여자중학생의 경우 뉴스포츠나 농구에 참여한 여학생에 비해 상대적으로 전반적인 신체적 자기효능감(인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감)이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 참여종목에 따라 학교생활 만족도에 차이가 있는지를 분석한 결과 댄스스포츠에 참여한 여자중학생의 경우 뉴스포츠나 농구에 참여한 여학생에 비해 상대적으로 전반적인 학교생활 만족도(학교생활, 교사인식, 교우관계, 학교환경)가 높은 것으로 나타났으며, 하위요인별 학교적응에 있어서는 참여종목별 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 학교스포츠클럽에 참여한 여자중학생의 재미요인이 신체적 자기효능감, 학교생활 만족도간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 재미요인의 하위요인은 신체적 자기효능감의 하위요인과 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 학교생활 만족도의 하위요인과도 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 신체적 자기효능감의 하위요인도 학교생활 만족도의 하위요인과 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 학교스포츠클럽에 참여한 여자중학생의 재미요인이 신체적 자기효능감(인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감)에 미치는 영향에 대해 알아보기 위하여 분석을 실시한 결과 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 학교스포츠클럽에 참여한 여자중학생의 재미요인이 학교생활 만족도(학교생활, 교사인식, 학교적응, 교우관계, 학교환경)에 미치는 영향에 대해 알아보기 위하여 분석을 실시한 결과 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 학교스포츠클럽에 참여한 여자중학생의 신체적 자기효능감이 학교생활 만족도(학교생활, 교사인식, 학교적응, 교우관계, 학교환경)에 미치는 영향에 대해 알아보기 위하여 분석을 실시한 결과 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

more

초록/요약

This study is for establishing the effects of school sport club participation of female middle school students on their enjoyment, physical self-efficacy and school life satisfaction. For this purpose, only female students were selected based on cluster sampling from three coeducational middle schools in Seoul Metropolitan City which operate a school sport club in 2016 and 450 questionnaires were collected in total to be used as final effective samples for this study. As investigational tools, the questionnaire on the source of enjoyment in physical education classes developed and used by Chang Sub Lee and Sang Woo Nam(2008) for measuring enjoyment factors for school sport club activities, the questionnaire developed by Ryckman(1982) and translated by Sun Ok Hong(1996) for accessing physical self-efficacy and the questionnaire used in the study of Kyu Dong Kim(2008) for assessing school life satisfaction were employed in this study. For processing relevant data, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 21.0 - the statistics package program - was used for executing factor analyses, frequency analyses(Cronbach's α), one-way analyses of variance(ANOVA), posteriori tests(Scheffé test), correlation analyses and multiple regression analyses. Conclusions from the methods referred to above are as follows: First, as a result of analyzing whether there is any difference between the enjoyment factors according to the event of the school sport club the subjects participated in, the female middle school students who participated in a dance sport showed their general enjoyment factors (friend making, game event, skill improving, emotional conversion and health strength) relatively higher than those of the female students who participated in a new sport or basketball. Second, as a result of analyzing whether there is any difference in the physical self-efficacy according to the event of the school sport club the subjects participated in, the female middle school students who participated in the dance sport showed their general physical self-efficacy (recognized physical capability and physical self-expression confidence) relatively higher than those of the female students who participated in the new sport or basketball. Third, as a result of analyzing whether there is any difference in the school life satisfaction according to the event of the school sport club the subjects participated in, the female middle school students who participated in the dance sports showed their general school life satisfaction (school life, teacher recognition, relationship between school friends and school environments) relatively higher than those of the female students who participated in the new sport or basketball whereas no significant difference was established in school adaptation by subfactor according to the event. Fourth, as a result of the correlation analysis to establish the correlation between the enjoyment factors of the female middle school students who participated in the school sport club and the physical self-efficacy along with the school life satisfaction, the subfactor of the enjoyment factors showed a statistically significant positive (+) correlation between the subfactor of the physical self-efficacy and the subfactor of the school life satisfaction as well while the subfactor of the physical self-efficacy showed a statistically significant positive (+) correlation between the subfactor of the school life satisfaction. Fifth, as a result of analyzing any effect of the enjoyment factors of the female middle school students who participated in the school sport club on the physical self-efficacy (recognized physical capability and physical self-expression confidence), there was a statistically significant positive (+) effect. Sixth, as a result of analyzing any effect of the enjoyment factors of the female middle school students who participated in the school sport club on the school life satisfaction (school life, teacher recognition, school adaptation, relationship between school friends and school environments), there was a statistically significant positive (+) effect. Seventh, as a result of analyzing any effect of the physical self-efficacy of the female middle school students who participated in the school sport club on the school life satisfaction (school life, teacher recognition, school adaptation, relationship between school friends and school environments), there was a statistically significant positive (+) effect.

more