초등학생 부모의 자기성장과 양육효능감 증진을 위한 독서치료 집단상담 프로그램의 개발 및 효과분석
- 주제(키워드) 도움말 독서치료 집단상담 , 자기성장 , 양육효능감
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000058847
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 초등학생 부모의 자기성장과 양육효능감 증진을 위한 독서치료 집단상담 프로그램을 개발하여 적용한 후 그 효과를 검증하는 데 있다. 연구 대상은 경기도의 2개 초등학교 어머니 60명 중 개인적인 사정으로 탈락한 실험집단의 4명과 통제집단의 4명을 제외한 실험집단 26명과 통제집단 26명 즉, 52명으로 구성되었다. 연구 방법은 양적분석과 집단원의 회기별 경험보고서를 바탕으로 한 근거이론 방법으로 분석하였다. 그 결과 독서치료 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자기성장과 양육효능감의 변화가 통제집단의 변화와 비교했을 때 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 집단참여자의 경험보고서를 줄 단위 분석방법과 개방코딩을 실시한 결과, 총 138개의 개념과 53개의 하위범주, 22개의 범주를 도출하였다. 이 과정들은 ‘매체 및 집단원과의 상호작용 속에서 자신과 타인을 이해하고 성장하기’의 핵심범주로 요약되었다. 본 연구는 초등학생 부모를 대상으로 자기성장과 양육효능감을 동시에 촉진하는 독서치료 집단상담 프로그램을 개발하고, 양적분석과 근거이론 연구방법을 동시에 사용하여 연구의 효과와 변화과정을 체계적으로 분석하였다는 데 그 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구 방향에 대하여 논의하였다.
more초록/요약
The purposes of this study were to develop a group bibliotherapy program for personal growth and parenting efficacy of parents of elementary schoolers and then to test its effects. For this purpose, the following research questions were identified: First, what components would a group bibliotherapy program for personal growth and parenting efficacy of parents of elementary schoolers need to consist of? Second, would the group bibliotherapy program be effective for personal growth and parenting efficacy of parents of elementary schoolers? For this study, 60 samplers were selected mothers of elementary school students from 2 schools in Kyungido and then 4 of the experimental group and another 4 of the control group were excluded for personal reasons; total 52 subjects consisted of 26 in experimental group and 26 in control group. The grounded theory based on quantitative analysis and experience reports of each session was used in analysis. The group Bibliotherapy program for improvement of Personal Growth and Parenting Efficacy was designed as a 12-session program. The program was executed from Mar. 17 to Jul. 9, with one session a week on Tuesday, Wednesday and Thursday. For the test tool, a Self-growth Scale for University Students developed by Lee, Hye-Jin and Kim, Seong-Hoi(2013) and Parenting Sense of Competence(PSOC) developed by Gibaund-Wallston and Wandersman (1978) was used, and the processing of data was done by using a Repeated Measures ANOVA analysis on SPSS/Windows 18.0 software. To compensate the limitation of the quantitative result, the self-report of the members of the groups were analyzed as well. The result is that there were Significant change in Personal Growth and Parenting Efficacy compared to the control group. The result in open coding were found 138 concepts, 53 subcategories and 22 categories. In addition, with the line-by–line analysis and open coding of each member’s experience report, those processes were abstracted as core category of ‘Understanding self and other and growing through media and interaction among members’. The meaning of the presented study is to design the group Bibliotherapy program for parents of elementary schoolers to promote Personal Growth and Parenting Efficacy simultaneously and then systematically analyze the effectiveness and change process of the study with quantitative analysis combined with grounded approach. Clinical and educational implications of findings of this study are discussed with limitations and future directions.
more

