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패키지의 투명도가 식품 소비행동에 미치는 영향

The Effect of Transparent Package on Food Consumption

초록/요약

투명한 패키지는 음식 소비에 있어서 중요하게 여겨진다. 과거 연구들은 대부분 투명한 패키지에서 음식의 현저성이 증가하므로 섭취의 자극을 받아 소비량이 증가한다고 밝혀왔다. 하지만 본 연구에서는 반드시 투명한 패키지에서 실제 소비량이 증가하는 것이 아니라 음식 사이즈와 소비자의 섭식절제 수준에 따라 그 효과가 강화되거나 약화될 수 있음을 제시하고자 한다. 두 번의 실험들을 통해 음식 사이즈(가설 1)와 소비자의 섭식절제 수준(가설 2)의 조절효과를 고찰하였으며, 가설 1과 가설 2에서의 이원상호작용 효과는 유의하게 나타났다. 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. <실험 1>의 결과에 의하면, 투명한 패키지에서는 음식 사이즈가 클 때보다 작을 때 더 소비하였기에 방향성은 확인할 수 있었지만 통계적으로 유의하지 않았다. 반면, 불투명한 패키지에서는 음식 사이즈가 작을 때보다 클 때 더 소비하였고, 통계적으로 유의하게 나타났다. <실험 2>의 결과에 따르면, 투명한 패키지에서 섭식절제 수준이 높은 소비자보다 섭식절제 수준이 낮은 소비자들이 더 많은 양을 소비하였고, 통계적으로 유의하게 나타났다. 하지만 불투명한 패키지에서는 섭식절제 수준이 낮은 소비자보다 섭식절제 수준이 높은 소비자들이 더 많은 양을 소비하였기에 방향성은 확인할 수 있었지만 통계적으로 유의하지는 않았다. 이에 따라 본 연구는 패키지의 투명도가 식품 소비행동에 미치는 영향에 있어서 음식 사이즈와 소비자의 섭식절제 수준이 조절한다는 점에 대하여 검증하였다.

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초록/요약

Transparent packages have a great impact on food consumption. Prior research examined that food salience and visibility can stimulate food consumption. This research suggests that the effect of transparent package could have an impact on consuming the food. Also, food size and level of dietary restraint could moderate this effect. In other words, consumers in transparent package condition may consume more amount of food in small size than large size, but consumers in opaque package may consume more amount of food in large size than small size(hypothesis 1). Also, unrestrained eaters(vs. restrained eaters) may consume more amount in transparent package, but restrained eaters(vs. unrestrained eaters) may consume more amount in opaque package condition(hypothesis 2). We conducted two experiments to support our hypothesis. As a result, the two-way interaction between package transparency and food size was significant. Also, the two-way interaction showed that the level of dietary restrained moderates the effect of transparent package. Thus, this research demonstrates that the effect of transparent package on food consumption is moderated by food size and level of dietary restraint.

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