스포츠센터 경영자의 리더십 유형이 조직몰입 및 직무만족에 미치는 영향
The Effect of leadership Type of a Sports Center Manager on Organizational Commitent and job Satisfaction
- 주제(키워드) 스포츠센터 경영자 리더십 , 변혁적 리더십 , 거래적 리더십
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056294
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 스포츠센터 경영자의 리더십은 분석하기 위해 스포츠센터 직원들을 대상으로 경영자의 변혁적 리더십과 거래적 리더십이 조직몰입 및 직무만족에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 연구방법으로는 가설검정에 필요한 구성개념들이 신뢰성과 타당성을 가지고 측정되었는지 탐색적 및 확인적 요인분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 스포츠센터에 근무하는 직원들을 대상으로 설문지 223부를 배부 및 회수하고, 이 중 불성실한 설문지 16부를 제외하고 207부를 분석에 사용하였다. 자료 처리 방법으로 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 구체적으로 다음과 같은 분석을 실시하였다. 조사대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 측정도구의 타당성을 검증하기 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였다. 스포츠센터 경영자의 리더십 유형을 알아보고, 조사대상자의 인구통계학적 특성에 따라 차이가 있는지를 알아보기 위하여 독립표본 t-test및 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검정으로 Scheffe test를 실시하였다. 각 변수간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시하였으며, 가설검증을 위하여 선형회귀분석을 실시하였다. 첫째, 스포츠센터 경영자의 변혁적 리더십이 직원들의 조직몰입에 미치는 영에서 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직원들의 조직몰입 향상을 위해서는 스포츠센터 경영자의 카리스마, 분발고취 등 변혁적 리더십이 중요한 요인임을 알 수 있다. 둘째, 스포츠센터 경영자의 거래적 리더십이 직원들의 조직몰입에 미치는 영향에서 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직원들의 조직몰입 향상을 위해서는 스포츠센터 경영자의 조건적 보상, 예외적 관리 등 거래적 리더십이 중요한 요인임을 알 수 있다. 셋째, 스포츠센터 경영자의 변혁적 리더십이 직원들의 직무만족에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직원들의 직무만족 향상을 위해서는 스포츠센터 경영자의 카리스마, 분발고취 등 변혁적 리더십이 중요한 요인임을 알 수 있다. 넷째, 스포츠센터 경영자의 거래적 리더십이 직원들의 직무만족에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직원들의 직무만족 향상을 위해서는 스포츠센터 경영자의 조건적 보상, 예외적 관리 등 거래적 리더십이 중요한 요인임을 알 수 있다. 다섯째, 직원들의 조직몰입이 직무만족에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 직원들의 직무만족 향상을 위해서는 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입 등 조직몰입이 중요한 요인임을 알 수 있다. 이와 같은 연구결과를 정리해 보면 스포츠센터 경영자의 변혁적 리더십과 거래적 리더십 모두 직원들에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었다. 스포츠센터 경영자는 변혁적 리더십과 거래적 리더십이 모두 중요하다는 것을 알 수 있다.
more초록/요약
In this research project, we have run a research with positive methods on sports center manager transformational leadership and transactional leadership, and how such leadership types may affect their employees' organizational commitment, and job satisfaction. Exploratory and confirmatory factor analyses were used in order to assure credibility and validity of the research and its foundation. As a result, we distributed 223 copies of questionnaire targeting the employees of sports center industry, and were able to collect 207 sincere responses from the subjects. SPSS v.20.0 was used in statistics that involved data coding and cleaning. The following procedures took place: analysis of frequency for a better knowledge on the subjects' demographic characteristics; exploratory factor analysis to prove validity of measuring method; Cronbach's α coefficient calculation to prove credibility. Independent samples t-test and One-way ANOVA were run in order to figure out whether the research result will differ by the subjects' demographic characteristics, and different leadership types of sports center manager. Further, Scheffe test was run for the purpose of post-hoc. Finally, correlation analysis was run in order to figure out the interrelation among each variable, and linear regression analysis was used for hypothesis test. First, sports center managers' transformational leadership appeared to have a positive effect on their employees' emotional and normative organizational commitment. In order to improve the employee's organizational commitment, the CEO's must be equipped with qualities of transformational leadership such as charisma, and encouraging character. Second, sports center managers' transactional leadership also appeared to have a positive effect on the employees' emotional and normative commitment. Employees tend to become motivated by proper rewards and exceptional management. Third, sports center managers' transformational leadership appeared to have a positive effect on the employee's job satisfaction. Here, the CEO's charisma and motivating character are also crucial in improving the employees' job satisfaction, as they were for organizational commitment. Fourth, sports center managers' transactional leadership appeared to have a positive effect on the employees' job satisfaction. Again, proper rewards and exceptional management were the key factors that decide the employees' job satisfaction. Fifth, the subjects' organizational commitment appeared to have a positive effect on their job satisfaction. It is found that their emotional and normative commitment are important in improving job satisfaction. We conclude that both transformational leadership and transactional leadership have a positive effect on employees. Both leadership types play an important role in the running of gum business.
more

