청소년이 지각한 교사지지와 학교생활적응의 관계: 학생-교사애착관계의 매개효과
The Relationship between Adolescent's Perceived Teacher Support and School-Life Adjustment: Mediating effect of Student and Teacher Attachment
- 주제(키워드) 교사지지 , 학교생활적응 , 학생-교사애착 , Perceived Teacher Support , Student-Teacher Attachment , School-Life Adjustment
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056248
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 교사지지, 학생-교사애착이 중학생의 학교생활적응과 어떤 관계가 있는가를 알아보고 교사지지와 학교생활적응과의 관계가 학생-교사애착에 의해 매개되는지를 알아보는데 목적이 있다. 수집된 자료는 중학생의 교사지지, 학생-교사애착, 학교생활적응간의 관계를 살펴보고자 상관관계분석을 사용하였다. 가설검증을 위하여 회귀분석을 사용하였고 교사지지와 학교생활적응과의 관계에서 학생-교사애착관계가 매개효과가 있는가를 알아보기위해 AMOS 21.0. 프로그램을 통해 부트스트랩 매개효과 검증을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사지지는 학교생활적응을 정적으로 예측하는 것으로 확인되었다. 둘째, 교사지지는 학생-교사애착을 정적으로 예측하는 것으로 확인되었다. 셋째, 학생-교사애착은 학교생활적응을 정적으로 예측하는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 교사지지는 학생-교사애착을 통해 학교생활적응과의 관계를 부분매개하는 것으로 확인되었다. 이와같은 연구결과는 학교현장 및 상담 장면에 다음과 같은 개입방향을 제시한다. 첫째, 청소년의 학교생활적응 문제에 대한 예방과 해결 방안 모색에 있어 교사의 역할이 중요하므로, 학생과 교사와의 관계형성을 도울 수 있는 프로그램 개발이 시급하고, 수업장면을 통한 제한된 관계맺음만이 아니라 창의적 체험활동 등을 통해 편안하고 자연스런 관계를 형성해야 할 것이다. 둘째, 학생-교사애착을 형성하기 위해 교사들의 인식의 전환 즉, 학생-교사애착은 학생뿐만 아니라 교사의 학교생활적응에도 유의한 영향을 미칠것이라는 인식으로 학생-교사애착을 바탕으로 한 프로그램에 관심을 기울일 필요가 있다. 본 연구의 제한점과 향후 연구방향 또한 논의에 포함되었다.
more초록/요약
The Purpose of this study is to investigate the mediation effect of student and teacher attachment on the relationship between adolescent's perceived teacher support and school life adjustment. The meditating effect was tested among 489 students in 3 middle schools located in Mapo, Seoul. This study used three research tools: scale of teacher support, scale of student and teacher attachment, and scale of school life adjustment. The collected data were analyzed by SPSS WIN 21.0 program. Correlation analysis was calculated in order to investigate the relationship among perceived teacher support, student-teacher attachment, and school life adjustment. To examine the assumption. regression analysis was conducted. In addition, as a post hoc test, scheffe was conducted to find out the effect of teacher support and student and teacher attachment on each sub-factor of school life adjustment. The results indicated that student-teacher attachment partially mediated the relationship between adolescent's perceived teacher support and school-life adjustment. These study results suggest a direction for interventions in the school field and counseling for middle school students' school adjustment. Limitations of the study and future study direction are also included in the discussion.
more