검색 상세

학교 폭력의 방관·방어 행동, 애착 및 이타성 간의 관계

Relationship between outsider?defensive behavior, attachment and altruism about bullying at school

초록/요약

본 연구는 서울?경기에 위치한 중학교에 재학 중인 중학생 741명을 대상으로 학교 폭력의 방관?방어 행동, 애착 및 이타성 간의 관계를 구조방정식 모형으로 검증하였다. 집단 괴롭힘 참여자 유형 척도, 이타성 척도, 친밀한 관계 경험 척도를 사용하여 설문을 실시하였으며, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 변인의 상관관계를 분석한 결과, 불안애착과 회피애착은 방관?방어 행동과 유의한 상관이 있었으며, 이타성과 하위 요인인 공감, 협력?조력, 증여는 방관?방어 행동 및 회피애착과 유의한 상관이 있었다. 둘째, 구조모형 분석 결과 불안애착이 높을수록 이타성을 증가시키고, 회피애착은 감소시키는 것으로 나타났다. 또한 불안애착이 높을수록 방관 행동은 증가하였지만, 방어 행동은 감소하였고, 회피애착의 경우 높을수록 방관?방어 행동은 감소하였다. 이타성을 살펴보면, 방관 행동과는 부적인 관계, 방어 행동과는 정적인 관계를 보였다. 또한 불안애착은 이타성을 매개로 했을 때 보다 방관 행동과 더 직접적인 관계를 갖으며 방어 행동은 이타성을 매개로 하였을 때 더 크게 작용하였고, 회피애착의 경우 방관 행동과 방어 행동 모두 이타성를 매개로 하였을 때 더 크게 작용하였다. 이와 같은 결과는 이는 학교 폭력의 방관?방어 행동과 애착 및 이타성 간의 관계에 대한 명확한 기준을 밝히고, 이해의 폭을 넓혀, 변화를 위한 구체적인 방법을 제시하는데 도움이 될 것이다.

more

초록/요약

This study was conducted with 741 middle-school students whose schools are located in Seoul and Gyeonggi and verified the relationship between outsider, defensive behavior, attachment and altrusim about bullying at school with a structural equation model(SEM). A survey was conducted using Participant Role Questionnaire(PRQ), Helping behavior measures, and Experience in Close Relationship Scale(ECR). The results of this study are summarized as follows. First, by analyzing the correlation of each factor, there was significant correlation between attachment anxiety/attachment avoidance and outsider/defensive behavior and between altruism and outsider/defensive behavior/ attachment avoidance. Second, by Analyzing structural model, higher attachment anxiety makes altruism increase and attachment avoidance decrease. Also, higher attachment anxiety is related to both higher outsider behavior and lower defensive behavior, and higher attachment avoidance is related to lower outsider/defensive behavior. With altruism, negative correlation with outsider behavior and positive behavior with defensive behavior. Furthermore, when mediated with altruism, attachment anxiety has more direct correlation with outsider behavior but more significant correlation with defensive behavior and attachment avoidance had more significant correlation with both outsider and defensive behavior. This result established distinctive standard of the relationship between outsider, defensive behavior, attachment and altruism about school violence and will help suggest specific plans for the change by broadening the understanding.

more