전환학습 관점에서 본 도시농업 교육 프로그램 참여자들의 인식 변화에 관한 연구 : 마스터가드너 양성과정을 중심으로
A Study on the Perspective Change of the Participants in Urban-agriculture Education Program in View of Transformative Learning : Focusing on Master Gardener Training Course
- 주제(키워드) 도시농업 , 도시농업 교육 프로그램 , 전환학습 , 마스터가드너 , Urban agriculture , Urban agriculture education program , Transformative Learning , Master Gardener
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김 녕
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056106
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
경제성장을 통한 국민의 생활수준의 향상과 평균 수명 연장으로 100세 시대에 접어듦에 따라 중장년층의 노년기 삶의 질 향상을 위한 다양한 방안들이 모색되고 있는 가운데 최근 크게 주목을 받고 있는 것이 도시농업이다. 도시농업은 인간의 삶의 가치를 실현시키고 사회 공동체에 기여하며 더불어 도시의 생태계를 회복시킨다는 점에서 인간에게 미치는 영향과 의미가 매우 크게 여겨지고 있다. 도시농업에 대한 관심의 증가로 도시농업을 교육 받고자 하는 수요가 증가하고 있지만, 지금까지 도시농업 교육 프로그램은 귀농·귀촌 교육, 농업의 기초이론 교육, 도시농업 활성화, 정책적 실용화 등 기능적인 수단으로만 활용되어 왔다. 따라서 도시민들이 자신의 삶의 터전과 생활양식을 그대로 유지하면서 자신의 삶의 전환을 자연스럽게 연결시켜주고, 그 속에서 새로운 가치와 의미를 만들어 낼 수 있는 이러한 도시농업 교육에 대한 연구의 필요성이 제기된다. 본 연구에서는 삶의 전환과 새로운 가치를 가져다 줄 수 있는 도시농업 교육 프로그램의 사례를 알아보고, 전환학습 이론을 활용해 이 프로그램에 참여하는 학습자들의 학습 참여 이전의 삶의 경험, 학습 참여 경험, 그리고 학습 참여 이후의 인식 변화에 대해 살펴보았다. 이를 통해 중장년층의 노후 준비 교육 프로그램이나 평생교육 프로그램 등 다양한 프로그램으로 이 도시농업 교육 프로그램을 응용할 수 있는 가능성을 모색하였다. 이와같은 연구의 필요성과 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 수행하였다. 첫째, 도시농업 교육 프로그램 참여자의 학습 참여 배경 및 학습 성과는 어떠한가? 둘째, 도시농업 교육 프로그램 참여자의 이전의 삶의 경험은 어떠했는가? 셋째, 도시농업 교육 프로그램 참여자의 학습 참여 경험은 어떠했는가? 넷째, 도시농업 교육 프로그램 참여 이후의 어떠한 인식 변화가 나타났는가? 본 연구에서는 도시농업 교육 프로그램 참여자의 인식 변화를 살펴보기 위해 질적 사례연구 방법을 사용하였고, 자료수집 방법으로 설문조사와 심층면담을 진행하였다. 도시농업 교육 프로그램 참여자의 학습 참여 배경 및 학습 성과를 알아보기 위해 마스터가드너 양성과정의 학습효과에 대한 설문조사를 실시하였다. 도시농업 교육 프로그램인 마스터가드너 양성과정을 사례로, 참여자들의 인식 변화에 대해 심층적으로 살펴보기 위해 경기도농업기술원 마스터가드너 양성과정을 수료·인증 받은 1, 2기 참여자 7명을 선정하여 심층면담을 실시하였다. 주제별 범주화는 Mezirow의 전환학습 과정 10단계를 분석의 틀로 활용하여 범주화했다. Mezirow의 3, 4단계는 참여자들에게 해당되는 내용이 발견되지 않아 제외시켰다. 이러한 분석과정을 통해 나타난 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 마스터가드너 양성과정 참여 이전에 다양한 삶의 경험을 가지고 있었고, 자신의 삶을 뒤흔들만한 인생의 위기를 겪은 것으로 나타났다. 전업주부를 비롯한 다양한 분야의 직업에 종사하는 연구 참여자들이 겪은 인생의 위기는 여성 참여자의 경우는 가정 및 가족과 관련된 것이었다. 남성 참여자의 경우는 진로의 전환과 창업의 실패 등으로 인한 인생의 위기를 경험한 것으로 나타났다. 이러한 인생의 위기는 연구 참여자들의 태도와 감정에 영향을 주었는데, 종교에 의지, 취미생활, 새로운 학습에 도전하는 등의 자신만의 돌파구를 통해 위기를 극복하였다. 둘째, 연구 참여자들의 마스터가드너 양성과정 참여 동기는 지식과 기술을 전문적이고 체계적으로 배우고, 사회 봉사활동에 적극적으로 참여하기 위해서였다. 아울러 참여자들은 학습 참여를 통해 도구적 학습, 의사소통적 학습을 경험하고, 교수자로서 새로운 역할을 시도하며 자신의 역할을 확대시킨 것으로 나타났다. 셋째, 자신의 생업에 종사하며 평범한 삶을 살아가고 있던 연구 참여자들은 마스터가드너 양성과정에 참여한 이후 학습 참여한 이후 봉사, 공동체에 대한 인식 변화를 경험한 것으로 나타났다. 대부분의 참여자들은 마스터가드너 양성과정의 참여 초기에는 봉사에 대한 거부감을 느꼈지만, 학습의 참여 이후에 봉사에 대한 의식이나 관점이 변화했다는 것을 알 수 있었다. 또한 기존에 봉사를 꾸준히 해왔던 참여자들의 경우는 봉사 자체에 대한 인식은 크게 달라지지 않았지만, 나눔에 대한 인식은 기존보다 확대된 것으로 나타났다. 이러한 새로운 의미관점의 생성은 참여자들에게 삶의 전환점, 촉진제 등 새로운 삶의 의미를 부여한 것을 알 수 있었다. 마스터가드너 양성과정은 다음과 같은 의미가 있다. 중장년층의 노후 준비를 위한 교육 프로그램의 요구가 증가하고 있는 가운데 마스터가드너 양성과정은 중장년층의 일자리나 여가 생활을 위한 대안적 프로그램으로 제시된다. 특히 마스터가드너 양성과정에 참여하는 학습자의 대부분이 자신의 노후 준비를 위해 배움에 적극적이고 자기주도적인 태도를 보인다는 점에서 평생교육의 지향점과 일치한다. 아울러 학습 참여의 경험은 이론 중심의 지식 쌓기 수준을 넘어서, 자신의 정체성 회복과 타인과의 관계 회복을 통해 사회 공동체에 기여한다는 측면에서 사회적 가치가 있다.
more초록/요약
As the life qualities of people have increased through the economic development and the average life expectancy has been extended to advance into the age when of 100 years, there have been various ways to enhance the life qualities of the middle-aged or the elderly in their late years. In this respect, urban agriculture has gained much attention lately. Since urban agriculture can realize the value of human life and make contribution to the communities or societies as well as restoring the eco-system in the cities, its impacts and implications on human beings are considered very important. As the interest in urban agriculture has increased, the demand for the education of urban agriculture is on the increase; however, the urban agriculture education programs have been used only as a functional means, e.g., the education of returning to farm or countryside, the education of basic principles in agriculture, the revitalization of urban agriculture, and the implementation of relevant policies, etc. Thus, many researchers have proposed the necessities for study to create the new implications and values in the areas or ways of life which residents in the cities can maintain and to interlink them with the transformation of their life in natural ways. In this study, I discussed the cases of urban agriculture education program that allow, ourselves to enjoy the transformation of life and to find new values. Based on the transformative learning theory, I have reviewed the change of perspectives of participants in the learning activities of this program. As a result, I have found the possibilities that the program can be applied as education and preparation for later life of the middle-aged or the elderly, or as lifelong education. The research questions were set up as follows: First, what were the academic backgrounds and performances of the participants in the urban-agriculture education program? Second, what were the prior experiences of lives of the participants in the urban-agriculture education program like? Third, what were the experiences of participants in the urban-agriculture education program like in terms of the participation in the learning activities? Fourth, what kinds of changes have been shown in the perspectives as a result of participation in urban agriculture education program? In this study, the methodology of qualitative case study has been used to find out the change of perspectives of participants in urban agriculture education program, and as a method of collecting the data, a survey and an in-depth interview were conducted. The survey on the learning effects of Master Gardener Training Course have been conducted in order to find out the academic backgrounds and performances of participants in urban agriculture education program. Master Gardener Training Course was adopted as a case of urban agriculture education program. In order to have a in-depth review of the change of perspectives of participants in the course, the 7 participants of the first and second graduating class, who are working as master gardeners after being certified and completed with Master Gardener Training Course in Gyeonggi-do Agricultural Research & Extension Services, were. For the categorization by subject, 10 levels in the transformative learning process by Mezirow were employed as a analytical framework. The third and fourth level by Mezirow were excluded due to the lack of contents relevant with the participants. The results of this study through such an analysis process were as follows: First, the participants in the study have had many experiences in the ways of life before participating in the master gardener training course, and it was found that they have gone through the crisis that could sway their lives. The crisis in the life experienced by the female participants in the research includes the issues mainly about homes and families. On the other hand, male participants experienced the crisis in their life due to the turning point in their careers and the failure in business start-up, etc. Such a crisis in their life has had an effect on the attitudes and emotions of the participants in the research. They have overcome crisis by their own breakthroughs such as dependence on religions, a dilettante life, and the challenge toward new learning activities, etc. Second, the motives of the research participants in Master Gardener Training Course have been found to be their desires to learn the knowledge and technology of urban agriculture and the social voluntary service more systematically and professionally. In addition, they have experienced the instrumental learning and communicative learning by the participation in learning activities. It has been found that they could expand their roles by making endeavor to play a new role as instructors. Third, it has been found that the research participants who have lived a normal life while making a living (after having participated in Master Gardener Training Course) could experience the change of their perspective on ‘voluntary service’ and ‘community’ after their participation in learning. Most of the participants felt uncomfortable in voluntary service at the early stage of participation in Master Gardener Training Course. However, it is clear that their sentiment and viewpoint have been changed after the participation in learning. Moreover, in the case of the participants who have already worked on voluntary service on a continual basis, their perspectives have not been altered greatly. However, it has been found that their perspectives on sharing have been expanded to a greater degree than ever. Such generation of new implications and viewpoints have been found to give the participants a new meaning of life, i.e. the turning point or catalyst in life, etc. As the demand for education programs for the preparation for later life of the middle-aged and the elderly has increased, Master Gardener Training Course is getting meaningful in that it can be proposed as an alternative program for the leisure life or the job opportunities of the middle aged and the elderly. Especially, since most of the learners who participate in (Master Gardner Training Course) show that they have aggressive and self-motivated attitudes toward the learning for the preparation for their later life, it can be viewed as of lifelong education. It also has a social value in that it can contribute to societies and communities by restoring relationship with others and by restoing self-identity beyond the accumulation of knowledge centered on theories.
more